Ventoux eind juli - begin augustus

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

Dit is hem dan...Le Géant de Provence!

Volgens mij was dit vanuit Mormoiron

Afbeelding
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Super! Ik heb weer wat leesvoer :-)
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

Let er wel op, dat het afdalen vanaf de top van de Ventoux buiten de paden om niet wordt gewaardeerd. Houd ook rekening met het natuurreservaat op de top, dat is gewoon verboden gebied voor ons als MTBers: https://inpn.mnhn.fr/zone/sinp/espaces/ ... /FR2400214
De weg die wij omhoog zijn geklommen, is ook als afdaling zeer geschikt! Daarnaast zijn er diverse andere routes naar boven en beneden die dat ook zijn. Op mijn website heb ik er enkelen vermeldt.

Voor de rest is de Drôme een fantastisch MTB gebied. Wij zaten rond Buis les Baronnies, ronduit fantastisch. De Ventoux is voor velen en bucket dingetje. Ben je er in de buurt? Trap hem omhoog, het is écht fantastisch!

Dit is 1 van de gereden routes met op de (verre) achtergrond de Ventoux.

Afbeelding
Gebruikersavatar
tj33rd
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 8 augustus 2010, 12:47
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Project 12

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Nu nog zoek naar een maatje voor de gezelligheid en veiligheid. Ik ben er week 24.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Deze "descente enduro vtt" gaat toch echt van de top naar beneden en over de MTB route terug naar Bedoin. Onderaan de pagina staat een link naar een route (als PDF)
http://presse.provenceguide.com/enduro- ... t-ventoux/" onclick="window.open(this.href);return false;

Het lijkt erop dat dit dezelfde route is maar dan helemaal rond met de beklimming via de Piste des Graviers https://www.utagawavtt.com/randonnee-vt ... rave-13332" onclick="window.open(this.href);return false;

Die site staat vol met MTB routes in die regio. Ik zag er ook een afdaling van 32km op staan: https://www.utagawavtt.com/randonnee-vt ... -nuls-4881" onclick="window.open(this.href);return false;

Mochten er nog meer liefhebbers zijn die daar ook verblijven van week 30 tot 32 lijkt het me leuk om samen te fietsen.

@tj33rd helaas ga ik pas een tijd later
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Er is tegenwoordig ook een goed uitgezette GTV , Grande Traversee du Vaucluse. GPS tracks zijn wel ergens te vinden en op VTopo een gids. Gaat om de Ventoux heen en het deel dat wij gedaan hebben (Col de la Madeleine - Bedoin) was prima voor elkaar.
De klim die zij doen vanuit Bedoin lijkt me in juli-augustus " minder prettig".
De Combe Fiole is geweldig, staat op mijn Strava ergens.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Gebruikersavatar
Tymon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 11 april 2010, 09:00
Mijn mountainbike: LV301 + On-One Lurcher!

Beklimming is ook in de zomer prima te doen - als je gewoon lekker om 7 uur 's ochtends begint te trappen. Dan ben je tussen 9 en 10 echt wel boven voor het echt warm wordt...

En lekker op eigen tempo.... Ik heb deze 2 jaar geleden met Pascal gedaan (zie hierboven), erg leuk om te doen!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Goeie tips allemaal. Nog een weekje en dan ga ik die kant op. Eerst nog een tussenstop bij het huis van mijn moeder in de Bourgogne, dichtbij de Morvan. Hopelijk kan ik daar ook nog een rondje doen. En dan drie weken Bedoin.
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

https://www.youtube.com/watch?v=5ACgoCVL0kU" onclick="window.open(this.href);return false;
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ook leuk dat bikepark. Misschien ook nog maar een dag een stevige fiets huren.
TimoWH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 9 maart 2017, 21:32
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 4

Oli4k schreef:Deze "descente enduro vtt" gaat toch echt van de top naar beneden en over de MTB route terug naar Bedoin. Onderaan de pagina staat een link naar een route (als PDF)
http://presse.provenceguide.com/enduro- ... t-ventoux/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vet! Dikke tip! Die ga ik begin augustus doen. Als ik het zo zie idd de enigste echte volle afdaling vanaf de top. Iemand ervaring en/of beelden of de routeaanduiding een beetje redelijk is? Naar beneden zal wel lukken, maar niet dat ik ipv in Bedoin aan de verkeerde kant van de berg sta ;-) Soms best lastig, richtingsgevoel van een koe...
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Vandaag de enduro afdaling gedaan. Die is best pittig. Klein stukje gemist denk ik waardoor ik opeens op de weg vanuit Sault zat. Terug naar Chalet Reynard, daar water bijgevuld en de rest van de trail genomen. Gek genoeg staat hij heel goed bewegwijzerd waar het niet per se nodig is. Waar het echt nodig is mist er bog weleens een bordje. Klein stukje bosweg genomen en de trail weer opgepakt. Die wil je trouwens echt niet doen op je lichtgewicht XC bandjes met al die scherpe keien.

Mooi dagje zo met eerst de Piste des Graviers Blancs, door tot de top via de noordkant en rotsenklotsend naar beneden over de “trail VTT”. Bijna 5 uur op de fiets.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Inmiddels bijna een jaar later en jawel, ik ga weer richting Mt Ventoux deze zomer. Laatste 2 weken juli, 1e week augustus en de mtb gaat weer mee.

De beklimming over de Pistes des Graviers Blancs en de enduro-afdaling staan zeker weer op het programma, dit keer met de beklimming vanaf Chalet Reynard helemaal onverhard naar de top. Ik ga nog op zoek naar een betere route rond de Dentelles de Montmirail. Het was daar prachtig fietsen maar voor mijn gevoel ging de route die ik volgde de verkeerde kant op. Sommige beklimmingen waren veel te stijl en technisch bijna niet mogelijk om rijdend te doen en de afdalingen waren een beetje saai.

Tips zijn natuurlijk welkom en als er toevallig nog iemand daar in de buurt is rond die periode lijkt het me leuk om samen te rijden!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

De route andersom rijden ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Het stuk dat over de ‘drakentanden’ ging wil ik zeker nog de andere kant op doen. Er zat een deel bij waar je langs een soort klif rijdt en beneden de weg ziet liggen dat heel vet was om te doen. Geloof dat dat stuk onderdeel is van die lange trans Vaucluse route die helemaal uitgepijld is. Verder heb ik al wat zitten zoeken op gpsies.com en andere sites. Ik zal alles wat ik gevonden heb hier eens op een rijtje zetten.
Plaats reactie