Shorts

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
RuudH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 9 april 2017, 13:43

Ik heb onlangs een MTB overgenomen van iemand en nu ben ik op zoek naar een degelijke short.

Er zijn kennelijk aardig wat verschillende broeken die geschikt zouden moeten zijn voor op de MTB maar als volledige beginner is het nogal een kunst uit te zoeken wat kwalitatief voldoet.

Op enkele sites ben ik shorts tegengekomen die variëren in prijs van 20 euro tot zo'n 80 euro per stuk, tevens heb ik geen enkele ervaring met webwinkels voor MTB kleding en weet dus ook niet welke betrouwbaar zijn.

Ik zou jullie willen vragen om enig advies. Welke shorts voldoen kwalitatief en zitten ook goed en welke winkels kan ik als betrouwbaar zien?

Enkele van de shorts die ik tegen ben gekomen zijn:

Voor 20 euro: https://www.decathlon.nl/mtb-short-500- ... 54176.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor 80 euro: https://www.wieleroutfits.nl/mtb-kledin ... wart-groen" onclick="window.open(this.href);return false;
wilco..
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 13:17
Mijn mountainbike: specialized camber comp 29

ik heb verschillende broeken van endura, bevallen me goed, kwaliteit/prijs verhouding is in orde.
winkels waar ik koop zijn:
futurum, mantel, bikester, bergfreunde , er zijn ongetwijfeld tientallen veilige shops te vinden
leven is net een neus, je moet eruit halen wat erin zit

specialized camber

strava profiel
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

wilco.. schreef:ik heb verschillende broeken van endura, bevallen me goed, kwaliteit/prijs verhouding is in orde.
winkels waar ik koop zijn:
futurum, mantel, bikester, bergfreunde , er zijn ongetwijfeld tientallen veilige shops te vinden
+1
RuudH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 9 april 2017, 13:43

Wat denken jullie van deze broeken?
https://www.bikester.nl/endura-mt500-bu ... 89529.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bikester.nl/fietskleding/fi ... 26421.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En dit type shirt?
https://www.bikester.nl/476560.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zit er overigens in die broeken ook een zeem?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zo een short heeft van zichzelf geen zeem en wordt meestal over een wielerbroek gedragen. Sommige komen ook met een binnenbroek waar de zeem wel in zit. Die van Decathlon kan best prima zijn, maar voor die prijs zal hij geen binnenbroek hebben.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RuudH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 9 april 2017, 13:43

Voor wat ik rond ben aan het neuzen lijkt het of ik maar niet op iets met zeem uit kan komen.

Laat ik het eerst eens anders doen, is een broek met zeem een must?

Zo, ja. Zou iemand een voorbeeld kunnen geven van 'ondergoed' met een zeem.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

RuudH schreef:Op enkele sites ben ik shorts tegengekomen die variëren in prijs van 20 euro tot zo'n 80 euro per stuk, ...
De Decathlon is in ieder geval zonder binnenbroek, bij de ander wordt het niet expliciet vermeld (wat ik doorgaans als "nee" interpreteer). Dat kan in sommige gevallen een verschil in prijs verklaren...

Het is in ieder geval belangrijk dat het voornaamste deel aan fietscomfort van de binnenbroek (liner) of een gewone lycra fietsbroek eronder komt; fiets specifieke shorts zelf hebben voordelen in het draagcomfort omwille van plaatsing van elastisch zones daar waar nodig, plaatsing van zakken daar waar het niet irriteert, ...
RuudH schreef:Welke shorts voldoen kwalitatief
Wat verwacht je ervan / wat wil je ermee doen?
Ik vind een TLD Moto helemaal awesome (it's true... it really is) om maar iets te noemen, maar ik ben er zeker van dat er mensen zijn die het een stug, warm, oncomfortabel rot ding vinden. En dat ligt voornamelijk aan het gebruik en verwachtingspatroon dat daarbij hoort...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
RuudH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 9 april 2017, 13:43

Mijn enige verwachtingspatroon is dat ik aan het einde van een ritje door de Posbank geen last heb van mijn achterste 2 dagen en dat de rit wat comfortabeler is.

Het liefste i.c.m. een broek die niet strak op de huid zit.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Als je niet vaak fietst, zou ik m`n verwachtingspatroon maar wat bijstellen. Zelfs met zeem :wink:
RuudH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 9 april 2017, 13:43

@tenZNL ik verwacht niet dat het allemaal heerlijk aan zal voelen of ik op wolkjes zit. Ik realiseer mij ter dege dat ik er vaker op uit moet om ook te wennen aan het type zadel van een MTB. Maar een degelijke broek lijkt mij toch een must wil je enig plezier hebben van een tocht. Als ik mijn standaard korte broeken pak dan denk ik dat mijn bewegingsruimte niet echt fijn aan zal voelen. Van wat ik ook begrepen heb door hier een daar iets te lezen is een zeem niet bedoeld om comfort te bieden maar helpt het wel enigzins.

Ik zie deze trouwens ook nu met binnenbroek: https://www.bikester.nl/603625.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik heb deze, is met een vaste liner en zeem: https://www.bikester.nl/fietskleding/fi ... 26421.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Endura is no-nonsense, redelijke kwaliteit en betaalbaar. Goed spul om een eerste gardarobe aan te schaffen, later kan je nog altijd overstappen op TLD, Gore, Assos, Fox, etc (en dan kan je dik over de €80) :)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Decathlon-20-euro-spul zit prima, met een bib eronder!

Afbeelding
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Blauwe 500 short nu zelfs 6,99!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Doen. Kun je je geen buil aan vallen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Heb diverse shorts... van Fox tot Assos maar ook van Decathlon. Ik vind ze allemaal lekker zitten. Let wel goed op de maat. Niet groot of te klein pakken.
Mijn favo is die van Assos maar daar zit dan ook een prijskaartje aan, voor zowel de short als de binnenbroek.
Die van Decathlon vind ik voor zijn geld echt de moeite waard en ziet er ook nog eens goed uit! Heb hem in zowel zwart als rood.

:-q
Plaats reactie