Adventures of an old rookie .....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Klopt wel ja, ik denk dat mijn techniek nog veel te slecht is om dat goed te kunnen opmerken. Maar op dat bewuste stuk viel ik gisteren toch even stil ook.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Als je stilvalt omdat het losse zand je snelheid eruit haalt en jij de pedalen niet meer rond krijgt ligt het voornamelijk aan techniek.
Net ervoor terugschakelen naar een lichter verzet en dan met hoog beentempo er doorheen komen levert meestal wel een beter resultaat.

Als het zand zo los is dat je dan met je achterwiel doorslipt kom je aan de grenzen van je banden alhoewel geoefende MTB-ers door een nog betere techniek zoals een nog lichter verzet met nog hoger beentempo en minder stampen en proberen zo gelijkmatig vloeiend rond te trappen kom je ook nog verder mee.
En de juiste balans in gewicht tussen voor een achterwiel.

En zo zullen er vast nog meer tips zijn ... :winkie:
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Vanmorgen weer een rondje gedaan. Nieuwe pedalen zijn een genot! Veel meer ruimte en veel meer grip. Verder geen bijzonderheden, 17 gemiddeld en door fout schakelen laatste klimmetje niet gehaald. Op het losse zand boven goed teruggeschakeld en nu kwam ik er makkelijk doorheen. Maar ik was niet echt lekker in vorm vandaag.
Inmiddels staan er alweer 300 km op de teller.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Maar je bent wel fietsend door het zand gekomen ... kun je toch weer als prestatie noteren :-q
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Toch zeker als je meerekent dat ik gisteren een pittige MS aanval kreeg....maar ik herstelde snel. Dat is ook de reden dat ik bovengemiddeld probeer te sporten. Maar het hakt er altijd wèl in natuurlijk...
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

En vandaag weer een rondje Cadettenkamp... :) Deze week maak ik er een 5-daagse van, ik ben benieuwd of mijn lijf dat aan kan. Het weekeinde wordt dan twee rustdagen, dus twee dagen niet fietsen.
Aangekomen neem ik even de tijd voor een korte meditatie.... wat wil ik vandaag? Proberen snel te fietsen, of proberen technisch alles zo goed mogelijk te doen en lekker rustig aan? Het wordt het laatste. Oké, waar ga ik op letten dan? Het wordt een heel rijtje:

- voorbij de bocht kijken en niet er in (lastig voor mij)
- doortrappen in de bochten, niet trappen=minder controle!
- boven het zadel zweven bij bobbels en oneffenheden! Ook in bochten!
- voldoende terugschakelen bij klimmen, op het middelste blad vóór en het kleinste achter is er geen één klim die ik niet kan halen!
- geniet van de rit en maak je niet druk als iets niet lukt vandaag.
- snelheid is onbelangrijk!

Mooie voornemens ... :)

Ik ga van start en probeer zo ontspannen mogelijk te fietsen. Ik kies het verzet dusdanig dat ik gewoon lekker fiets. Het meeste lukt goed, maar af en toe ga ik nog de fout in natuurlijk. Maar dat mag ook.
Vóór ik het weet ben ik bij de 4 springheuveltjes. Ik versnel, schakel en versnel meer. Bij de laatste ben ik duidelijk air- born. Ik houd mijn voorwiel goed recht, kont zover mogelijk naar achteren en uit het zadel. Ik land keurig netjes. Zó, die smile gaat er voorlopig niet meer af! Ik duik het bos weer in, op weg naar de klimmetjes. Wat mij betreft een erg leuk stuk. Nu goed opletten met terugschakelen en gewicht naar voren!
Daar komt de eerste al. Klik, klik, klik en ik zit op het kleine blad achter. Moeiteloos klim ik omhoog. Ik scheur omlaag en kijk uit naar de tweede.. een stuk korter, maar onderschat hem niet! Weer goed teruggeschakeld en ook deze gaat als vanzelf. Gas erop en op zoek naar de derde. Een stuk langer, maar goed te doen.
Bovenaan gekomen verheug ik me al op de 4e en laatste, met wie ik een haat/liefde verhouding heb. De allermoeilijkste voor mij. Ik geniet van de afdaling die ik lekker snel neem en blijf alert. Daar komt de haarspeld bocht al aan die je snelheid er zo gemeen uithaalt vóór die lastige klim... Ik rem bij, kies de juiste lijn, houd voldoende snelheid en schakel terug tot ik in het kleinste verzet zit achter. Vóór blijft op het middenblad.
En zonder al teveel moeite deze keer klim ik omhoog.
De losse zandvlakte nu... Gewicht naar achteren in plaats van naar voren, niet te krampachtig sturen en trappen maar. Ik zeil als de King over het mulle zand..
En nu de beloning, een leuke afdaling waar ik voor mijn doen lekker snel ga (Een dikke 28 km/uur, bleek later)Het eerste stukje wat voorzichtiger omdat dat stuurtechnisch wat lastiger is voor mij, maar al snel gaan de teugels los. Dik genieten!
De laatste afslag, nog een klein stukje en dan zit het er alweer op.

Ik kan het niet laten natuurlijk en kijk op mijn computer naar mijn gemiddelde: tot mijn verrassing 17,5 km/uur gemiddeld, een nieuw persoonlijk record!

Het kan niet op vandaag!

Ik begin nu het verschil tussen de banden goed te merken. De 2.25 Rocket Ron vóór biedt erg veel grip en gedraagt zich heel erg stabiel. Als je een keertje wegschuift, heeft ie meteen weer grip. En die 2.25 Racing Ralph achter doet zijn werk eigenlijk ongemerkt goed. Ik rijd nu 1.8/2.0 met biba maar het kan nog wel wat zachter denk ik. Een hele vooruitgang t.o.v. de Smart Sam's in 2.1.

En ik ben erg enthousiast over de Superstar Nano-x pedalen. Veel ruimte en veel grip; met skatezolen lijkt het alsof je vastgelijmd zit. Vooral bij afdalingen spelen de Nano's hun troeven uit vind ik. Daarnaast zijn ze ook nog eens fantastisch mooi om te zien! :)

Twee zinvolle updates en money wel spend!

En tot besluit nog een fotootje van het beestje in zijn huidige configuratie, ik ben er erg tevreden mee zo:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ad58 op do 6 april 2017, 16:09, 12 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: - doortrappen in de bochten, niet trappen=minder controle!
- boven het zadel zweven bij bobbels en oneffenheden! Ook in bochten!
Nu ligt het natuurlijk aan de bocht, maar de kortere bochtjes (waar je echt draait) op jouw route zou ik absoluut niet doortrappen!!

Cranks horizontaal, lichtjes gaan staan en de fiets iets kantelen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Tsja mijn instructeur probeert er juist in te hameren dat ik moet blijven doortrappen.... Maar wat jij zegt klinkt logischer Lars, volgende keer ga ik het er beslist met hem over hebben. Misschien heb ik het ook wel verkeerd onthouden of begrepen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Goed bezig. Leuke verhalen en heel herkenbaar.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Doortrappen in bochten werkt vaak goed, maar het is met alle technieken zo dat het situatie-afhankelijk is wat je precies doet. Dus een bepaalde techniek kan misschien wel in 80% van de gevallen goed werken, die andere 20% pas je een alternatieve (in die situatie betere) techniek toe.
Als je dalend een bocht neemt zul je bijvoorbeeld meestal niet meetrappen. Als de hellingshoek te schuin is ook niet ;-)

De twee essentiële elementen in een bocht zijn toch vooral goed kijken en je gewicht op de juiste manier gebruiken. Dus doorgaans druk op buitenpedaal en voorkant fiets uitoefenen.
Wil je het goed doen is mountainbiken vrijwel continu met je gewicht over de fiets bewegen. Juist die dynamiek en de grotere uitdaging qua rijtechniek maakt het naar mijn idee leuker om te biken dan om op de racefiets te rijden (wat ik overigens ook af en toe met plezier doe).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef:Tsja mijn instructeur probeert er juist in te hameren dat ik moet blijven doortrappen.... Maar wat jij zegt klinkt logischer Lars, volgende keer ga ik het er beslist met hem over hebben. Misschien heb ik het ook wel verkeerd onthouden of begrepen.

Ik hoop dat je inderdaad even niet hebt op zitten letten bij de uitleg :wink:


Maar de balans heb je juist als je niet trapt en er bij gaat staan. De basishouding zeg maar, die je aanneemt als je even niet hoeft/kan trappen. En verder is het precies andersom: trappen zorgt juist voor onbalans.

Verder geeft Kermit de nodige nuance en ligt het dus inderdaad heel sterk aan de situatie.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Bedankt mannen, ik neem het allemaal mee!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Niet teveel meenemen, allemaal extra ballast ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Past nog wel in mijn rugzakje... :wink:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Na een paar dagen ziek en de daarmee gepaard gaande noodzakelijke rust, de stoute schoenen aan en maar weer een rondje CD geprobeerd. Voortaan tóch maar rustdagen inlassen. Als ik me kan beheersen.....
Lekker in mijn eigen tempo gefietst. Inspanning zoveel mogelijk geprobeerd te vermijden en goed op techniek gelet. De scherpere bochten niet doorgetrapt, maar uit zadel, gewicht aan de buitenbocht zijde, daar de trapper ook naar beneden en fiets wat kantelen. Onderweg had ik tòch het idee dat de vaart er aardig in zat. Het jumpen bij de heuveltjes ging lekker, vooral bij de derde kwam ik meer los dan verwacht.
Alle klimmetjes gehaald en de zandvlakte gaf, behoudens wat slingeren, niet al teveel problemen. Verder weinig fouten of problemen.

Bij mijn eindpunt de computer gechecked en tot mijn verbazing heb ik alweer sneller gefietst: 18,1 km/uur deze keer.

Een paar dagen rust kan geen kwaad dus!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gesloten