Afstellen achterderailleur

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
LeoG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 2 april 2017, 10:08

Hallo,

Ik ben herintreder in de sport :winkie: (en op dit forum maar ik krijg mijn oude account niet meer aan de praat).
Mijn naam is Leo en ik woon in Tilburg en fiets nu nog vooral op de weg om wat conditie op te bouwen en van mijn zadelpijn en zo af te komen.

Nu is het volgende aan de hand, ik heb inmiddels mijn derde mountainbike en helaas heb ik nog nooit een achterderailleur gehad die echt lekker werkte. Ik kan afstellen wat ik wil maar ik blijf het gevoel houden tijdens het rijden dat ieder moment de ketting op een ander achterblad gaat springen. Of als ik ga staan en aanzet dat het dan niet lekker loopt of zelfs een keer overslaat. Dit geeft geen vertrouwen in de fiets.

Ik vermoed dat mijn derailleur niet helemaal goed aan de fiets hangt. Daarom vraag ik me af of er in (of in de directe omgeving van) Tilburg een fietsenmaker is die voor mij de hanger kan richten. Ik heb zelf geen uitlijntool en vind 70 euro plus verzenden en importheffing etc een beetje veel van het goede. Plus ik heb er (nog) geen ervaring mee.

Dus als iemand een goede fietsenmaker weet hoor ik dat graag, alvast bedankt!

Leo
Sensa Sella TNT 2012
AGU | ABUS | BBB | KMC | Bontrager | Motsuv | Uberbike | Shimano | Schwalbe | XLC | Continental | Supra | Selle Italia | RockShox | Weinmann | Ergon | Santini | Joe Blow | Boeshield | Griffon
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Hier kun je kijken welk derailleurpad je nodig hebt.

http://www.marwi-eu.com/en/gh.php" onclick="window.open(this.href);return false;

En bij hollandsbikeshop of zo kosten ze niet veel.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
LeoG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 2 april 2017, 10:08

Dank je Jimbo, besteld!
Sensa Sella TNT 2012
AGU | ABUS | BBB | KMC | Bontrager | Motsuv | Uberbike | Shimano | Schwalbe | XLC | Continental | Supra | Selle Italia | RockShox | Weinmann | Ergon | Santini | Joe Blow | Boeshield | Griffon
JanPolet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 31 december 2016, 16:49
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro 2015

Ventoux in Tilburg zou een goed zaak zijn.
LeoG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 2 april 2017, 10:08

Update: heb gisteravond de kooi van de derailleur naar voren gesteld met het derde schroefje. Het bovenste volgwieltje in de kooi stond veel te ver van het tandwiel in de cassette af.

Het schakelen op de bladen die ik het meest gebruik lijkt nu goed te gaan maar schakelen van het 2 na grootste achterblad naar het 1 na grootste bleef hij via het grootste blad doen (klein stukje erop en dan terugvallen naar het 1 na grootste blad) dus staat hij nu toch bij de fietsenmaker.

Ik had tijdens de rit naar de fietsenmaker niet een keer het gevoel dat de ketting spontaan wilde schakelen dus was al stuk beter.

Laatste update:
De fietsenmaker heeft wat "licht" afstelwerk moeten verrichten en toen was het in orde. Meteen de achterrem wat bijgesteld en een nieuwe binnenband voor mijn stadsfiets gehaald. Eindelijk een werkende derailleur.
Sensa Sella TNT 2012
AGU | ABUS | BBB | KMC | Bontrager | Motsuv | Uberbike | Shimano | Schwalbe | XLC | Continental | Supra | Selle Italia | RockShox | Weinmann | Ergon | Santini | Joe Blow | Boeshield | Griffon
gd-on
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 17 april 2013, 12:08

Dit wil ook wel eens handig zijn voor dit soort klusjes. Even goed het filmpje helemaal kijken wat je nodig hebt, en dan met het filmpje ernaast het klusje doen. Heeft mij al vaak geholpen, en dus geld bespaard. Ook wel leuk om weer eens wat nieuws te leren.
LeoG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 2 april 2017, 10:08

Ja klopt maar ik had allerlei filmpjes gekeken en andere mensen gevraagd. De fietsenmaker zei ook dat mijn ketting erg droog was dus dat was misschien de oorzaak dat ik het laatste beetje net niet voor elkaar kreeg.

Ik had de fiets wel schoongemaakt en gesmeerd met siliconenspray voordat ik ging afstellen maar dat was niet genoeg.
Sensa Sella TNT 2012
AGU | ABUS | BBB | KMC | Bontrager | Motsuv | Uberbike | Shimano | Schwalbe | XLC | Continental | Supra | Selle Italia | RockShox | Weinmann | Ergon | Santini | Joe Blow | Boeshield | Griffon
Pascallo86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 23:55
Mijn mountainbike: Look 986 epost en cannondale gemini 900

Ik ben zelf fietsenmaker (al 14 jaar) en weet erg veel van het afstellen van een mtb wie vragen heeft kan ze aan mij kwijt ik help andere mtbers graag weer de weg op
Blup blup en bagger..... i love it
Pascallo86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 23:55
Mijn mountainbike: Look 986 epost en cannondale gemini 900

Ik schreef de weg op ik bedoelde het bos in natuurlijk
Blup blup en bagger..... i love it
Plaats reactie