Eerste Mountainbike - de zoektocht

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op zo 30 juli 2023, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Jorntje1188
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 22:28

De Bulls Bushmaster past in het budget, is qua afmontage top en voor zover ik het kan beoordelen dus goedkoper en beter afgemonteerd dan de Cube Race biivoorbeeld.

Ben wel benieuwd waarom Dice en Jernij voorkeur geven voor nieuwe kopen. Zit hem dat in de oudere materialen waarmee hij afgemoneerd is welke wellicht onderdoen voor de nieuwere XT afmontage? Onzekerheid over de staat van het frame etc!?

Ik ben nog geen fiets a 1000 euro tegengekomen met een dergelijke afmontage. En tevens Carbon, wat toch aardig wat lichter is. Hecht ik ook wel wat waarde aan...

Maar veel hangt af van de proefrit...
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wat is nu de vraagprijs van die Bushmaster? Als het een koopje is zou ik het eventueel overwegen maar als het al richting de €1000 gaat zou ik voor nieuw gaan. Canyon GC bijvoorbeeld voor €999. Laat je niet gekmaken met volledig XT bla bla bla. Heeft de vork nog een recente beurt gehad? Zo nee dan zal hij dat wel nodig hebben na 3 jaar. Zelfde geld natuurlijk voor de gehele aandrijflijn. Zitten daar op korte termijn vervangingen aan te komen? Vooral voor een beginnende biker zijn dit zaken waar je goed rekening mee moet houden. Kun je het onderhoud zelf doen of moet je naar een lbs. Etc etc.
Jorntje1188
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 22:28

Haha sorry. In mn gedachten had ik de vraagprijs al gemeld. Was idd 1000 euro. Sowieso wil ik ze natuurlijk vragen hoe het zit met de onderdelen, en wat ze allemaal hebben nagekeken en opgelapt.

Wellicht is er nog wat van de prijs af te krijgen. Heb ook schoenen nodig en daar kinnen ze misschien ook nog wel wat mee.

Qua afmontage ga ik volledig af op wat ik hoor en lees. Vandaar dat volledig XT me wel aanspreekt. Moet natuurlijk niet zo zijn dat ik na 1 maand weer bij ze op de stoep sta en alles moet vervangen...
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Ik heb in 2.25 jaar tijd mijn xt-cassette 2x vervangen, crank 1x en 1 tandwiel voor ook voor de tweede keer. Een fiets van 3 jaar oud waar nog niets is vervangen, gaat niet lang goed gok ik. Dus tel er vast €150 minimaal bij op... Ik hoop dat ik het mis heb natuurlijk.. (balhoofd, kettingen en remmen nog niet meegeteld)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Jorntje1188 schreef:
Qua afmontage ga ik volledig af op wat ik hoor en lees. Vandaar dat volledig XT me wel aanspreekt.
En wat lees en hoor jij dan? Dat de afmontage XT moet zijn? Dit is namelijk niet het geval. Als je minimaal Deore erop hebt zitten, en al helemaal als het de laatste groepset is dan zit je gewoon goed en kun je er gerust mee het bos in. Persoonlijk denk ik dat qua prijs/kwaliteit/duurzaamheid de SLX groep bovenaan staat maar dat is een persoonlijke mening.

Ik wil je allerminst die Bulls uit je hoofd praten. Als jij er een goed gevoel bij hebt en de maat goed is prima. Veel plezier ermee. Ik wil je er alleen op wijzen dat je voor hetzelfde geld ook nieuw kunt gaan fietsen op een bewezen goede bike met prima componenten.
Jorntje1188
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 22:28

Het moet natuurlijk niet XT zijn, maar dat is zeker goed wat ik zo lees. Als ik voor een nette prijs een goede 2e hands fiets kan aanschaffen met carbon frame (licht, ik ben zelf ook licht. Daarnaast zie ik mezelf toch wel jaarlijks een keer richting Ardennen/Duitsland gaan waar het beter klimmen is met een lichtere fiets), goede afmontage welke nog een aantal jaren mee gaat, ben ik zeer tevreden.

Ik kom geen mountainbike tegen welke net zo is afgemonteerd als deze Bulls (zal nog wel even navragen wat er precies op zit), en wat in de buurt komt van de €1000,-. Daarnaast wil ik eigenlijk wel de service en kennis van een fietsenwinkel, aangezien ik er zelf nog te weinig verstand van heb. Online in een webshop aanschaffen is daarom niet echt een optie.

Zojuist even langs geweest, en ga hem zaterdag testrijden. Is me al gemeld dat het één en ander vervangen is (ketting, tandwielen). De rest hoor ik zaterdag nog, aangezien het druk was en ze gingen sluiten, en ik door iemand anders werd geholpen dan de vorige keer (diegene is er zaterdag en zal het één en ander toelichten). Ook m.b.t. de garantie, waar ik ook wel benieuwd naar ben. Wat als er na enkele maanden wat kapot gaat qua onderdelen....
Plaats reactie