Bocht- en daaltechniek

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Driften en slippen zijn twee verschillende dingen.

Driften is onder- of overstuur. Je band zit aan de maximale grip en gaat daarna uitbreken. Je controleert het uitbreken met je gewichtsverdeling (of niet :winkie: ).

Slippen is je wiel blokkeren door overmatig remmen, waardoor je onnodig grip verliest en uitbreekt. Slecht te controleren want je bent eigenlijk al te laat. Daarnaast ook behoorlijk schadelijk voor de trail. Ride it, don't slide it.

De derde optie is meer afremmen vóór de bocht. Je snelheid in de bocht ligt lager en je komt niet aan de maximale grip van je banden. Je drift en slipt niet en komt veilig de bocht door.

Van alle drie de opties is driften de meest optimale: minst remmen, beginsnelheid maximaal, grip maximaal. Daarom de snelste manier denk ik? Of is dit te simpel geredeneerd?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

IMHO niet. Ook driften is gripverlies en zonder grip kan je ook niet accelereren. Ik ga dus voor optie 2 :tong
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef:IMHO niet. Ook driften is gripverlies en zonder grip kan je ook niet accelereren. Ik ga dus voor optie 2 :tong
Maar op dat moment ga je al maximaal hard, dus extra accelereren is niet mogelijk zonder op je bek te gaan. En bij optie 2 moet je dan eerst nog die snelheid weer bereiken...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef:
TenZNL schreef:IMHO niet. Ook driften is gripverlies en zonder grip kan je ook niet accelereren. Ik ga dus voor optie 2 :tong
Maar op dat moment ga je al maximaal hard, dus extra accelereren is niet mogelijk zonder op je bek te gaan. En bij optie 2 moet je dan eerst nog die snelheid weer bereiken...
Dat hangt natuurlijk ook van de bocht af maar ga je dan niet gewoon te hard? Omdat je grip verliest (eigenlijk uitbreekt), rij je een wijdere lijn. In theorie ben je dan langzamer, toch?
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

De kunst is natuurlijk het controleren van de drift. Er is blijkbaar een overgangszone van maximale grip naar gripverlies. Blijf je daarbinnen, dan kom je de bocht (driftend) door met minimaal snelheidsverlies.

Als jullie met optie 2 slippen bedoelen, dat is dus altijd de slechtste optie, in alle opzichten. Niet bewust doen dus.

Optie drie (iets meer afremmen voor de bocht) klinkt misschien suf maar als je banden met veel grip hebt, kun je zo ook nog steeds heel hard door de bocht.

Zelf modder ik overigens ook maar wat aan hoor. Maar een beetje begrijpen wat er gebeurt en waarom helpt altijd wel vind ik. :-q
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

nielsvk schreef:Driften en slippen zijn twee verschillende dingen.
Driften is onder- of overstuur. Je band zit aan de maximale grip en gaat daarna uitbreken. Je controleert het uitbreken met je gewichtsverdeling (of niet :winkie: ).
Slippen is je wiel blokkeren door overmatig remmen, waardoor je onnodig grip verliest en uitbreekt. Slecht te controleren want je bent eigenlijk al te laat. Daarnaast ook behoorlijk schadelijk voor de trail. Ride it, don't slide it.
De derde optie is meer afremmen vóór de bocht. Je snelheid in de bocht ligt lager en je komt niet aan de maximale grip van je banden. Je drift en slipt niet en komt veilig de bocht door.
Van alle drie de opties is driften de meest optimale: minst remmen, beginsnelheid maximaal, grip maximaal. Daarom de snelste manier denk ik? Of is dit te simpel geredeneerd?
Ik denk dat het zo zit: Het snelste is als je net op de grens van de bandengrip zit. Dat is dus de derde optie, maar zo min mogelijk remmen. Want glijden geeft altijd minder zijdelingse kracht dan rollen, en zijdelingse kracht is wat je de bocht door krijgt. Aangezien geen mens perfect is betekent het wel dat je soms iets te weinig remt en dus in de eerste optie terecht komt. Daarom moet je als pro een drift goed kunnen beheersen. Een beetje wat Lars ook al zegt.
Er zijn volgens mij ook nog wel situaties waarin een slippend/driftend achterwiel gunstig is, vooral bij hele krappe bochten. Dan moet je soms de achterkant omgooien anders past het niet. Nog beter is natuurlijk je achterwiel optillen en op een rollend voorwiel een deel van de bocht nemen maar dan moet je een behoorlijke baas zijn om dat te controleren op snelheid.
Voor motoren zit het trouwens anders, die kunnen het gas open houden tijdens de bocht en dan kan je harder opzij als je achterkant aar buiten hangt. Als je wel eens ijsspeedway hebt gezien dan snap je wat ik bedoel :)

Dit is wat ik denk, maar dat is allemaal een beetje op theorie gebaseerd, ik heb een bochtentechniek waar alleen een natte krant jaloers op is.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

ak-77 schreef:Wat ik alleen nooit gesnapt heb is waarom (men zegt dat) driften soms sneller is. Dat je soms je achterwiel moet laten slippen/driften snap ik, want soms is er gewoon geen plek voor de cirkel die je achterwiel wil maken als je met je voorwiel de ideale lijn volgt. Maar waarom een glijdend voorwiel sneller is daar moet ik misschien eens harder over nadenken. Het ziet er natuurlijk sowieso vet uit, maar de pro's doen het ook en tijdens een wedstrijd zijn die echt niet bezig met de meisjes imponeren.
driften is zekers niet altijd sneller.. maar pompen in apex van de bocht wel.. je leunt dan met de bocht mee en in de apex van de bocht ben je op het zwaarste punt (jij en je fiets worden op dat punt het hards tegen de berm aangedrukt).. als je op dit moment een pomp beweging maakt genereer je snelheid in de bocht.. als je uit de pomp komt wordt je fiets heel licht.. als je veel filmpjes bekijkt zie je racers ook vaak bijna uit elke bocht springen.. dit is het resultaat van de pomp beweging en krijgen ze de boost van de pump mee uit de bocht.. doe je dit agressief kan je achterwiel gaan "driften".. natuurlijk kan je het een handje helpen want de fun factor is ook vrij hoog :winkie:

zoals een wijs man (Doc) in de Disney video "Cars" zei: Steer left to go right.. kijk eens naar rally video's.. je zit dit ook terug bij de pro riders.. (dit staat overigens lost van het bovenstaande)

voor alle bochten geld.. het rem werk doe je voor de bocht.. afhankelijk van de bocht soort (plat of berm) neem je de juiste houding aan en zoek je de limieten op.. met een juiste houding is een drift helemaal niet erg/eng.. het is eerder leuk.. en op dat moment kan je ook harder door de bocht omdat je nog steeds in controle bent.. er is een groot verschil tussen de controle kwijt raken door driften en driften met controle 8)
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik heb meer het idee dat je vanaf het begin van de bocht de voorkant al progressief (dus toenemend) preload, tot de apex, waar je (meteen) de voorkant unload. Dus niet op de apex eerst nog meer preloaden. Dat is ten minste hoe ik een bocht probeer te benaderen. Niet optimaal?
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

nielsvk schreef:Ik heb meer het idee dat je vanaf het begin van de bocht de voorkant al progressief (dus toenemend) preload, tot de apex, waar je (meteen) de voorkant unload. Dus niet op de apex eerst nog meer preloaden. Dat is ten minste hoe ik een bocht probeer te benaderen. Niet optimaal?
Dat klinkt logisch en dat is ook wat kingjoop zegt tocht? De apex is het scherpste deel van de bocht en dat is waar je met je pompbeweging de meeste kracht op je banden zet. Neerwaartse kracht geeft grip. En de meeste kracht zet je meestal op het moment dat je begint met omhoogkomen. Je zou dan dus de pombeweging al eerder moeten inzetten. Ik geloof niet dat ik dat ooit bewust heb gedaan, ik ga er eens op letten.

Klinkt trouwens heel vergelijkbaar met wat je met snowboarden doet tijdens het carven van een bocht. Daar kun je ook extra snelheid mee genereren als je het goed doet.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

nielsvk schreef:Ik heb meer het idee dat je vanaf het begin van de bocht de voorkant al progressief (dus toenemend) preload, tot de apex, waar je (meteen) de voorkant unload. Dus niet op de apex eerst nog meer preloaden. Dat is ten minste hoe ik een bocht probeer te benaderen. Niet optimaal?
als je zelf bv 75 kilo bent en je springt (gewoon de lucht in zonder fiets) maak je jezelf gewichtsloos als je omhoog gaat.. op moment dat je dan weer naar beneden komt weeg je 150 kilo.. als je sterke benen hebt kan je door de pomp beweging in de apex je gewicht verdubbelen of verdrievoudigen.. deze tijdelijke downforce boren je banden echt in de dirt :-q speel dus met je timing en de druk die je uitvoerd tijdens de pomp.. in langere bochten hoef je dus minder hard te drukken en doe je dat over een een langere tijd en bij scherpe korte bochten doe je heel agressief hard en kort pompen..

je gaat de bocht in in je attack houding als je vlak bij de apex komt gooi je je gewicht omlaag.. hoe lager je komt hoe harder je kan pompen.. wanneer je in de apex bent druk je je benen hard naar beneden, leun je de fiets in en draai je je heupen.. je doet best wel veel tegelijk en in een korte tijd maar dan hebben je je banden (tijdelijk) maximaal grip.. bij berms of bochten met veel grip houd je je voeten level (blijf gecentreerd boven je bottom bracket, deze verdeeld dan het gewicht over beide assen).. wanneer je minder grip hebt gooi je je buitenste voet ook naar beneden voor maximale druk op de randen van de banden.. houd er wel rekening mee dat je hier door minder pomp kan geven.. wanneer er echt heel weinig grip is moet je je voorwiel meer de grond in drukken; je gaat de bocht in in attack houding, wanneer je bij de apex komt, weer zo laag mogelijk en dan je gewicht naar voren richting je stuur.. hoe lager en verder naar voren je gaat hoe meer je je voorwiel de grond in drukt en de meer grip je hebt op je voorwiel.. wanneer je in de apex zit druk je hard je stuur naar beneden. .dit drukt je voorwiel in de grond en je duwt jezelf weer in de normale attack positie.. met deze techniek bestaat de kans dat je achterwiel gaat driften maar dat is niet erg want hij volgt je voorwiel.. let wel.. wel vooraf goed je lijn inzetten in het begin van de bocht.. als je met al je gewicht op je voorwiel moet gaan sturen kan het wel eens fout gaan :lol:
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
pex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: di 1 december 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Evil Sovereign

ak-77 schreef:
nielsvk schreef:Ik heb meer het idee dat je vanaf het begin van de bocht de voorkant al progressief (dus toenemend) preload, tot de apex, waar je (meteen) de voorkant unload. Dus niet op de apex eerst nog meer preloaden. Dat is ten minste hoe ik een bocht probeer te benaderen. Niet optimaal?
Dat klinkt logisch en dat is ook wat kingjoop zegt tocht? De apex is het scherpste deel van de bocht en dat is waar je met je pompbeweging de meeste kracht op je banden zet. Neerwaartse kracht geeft grip. En de meeste kracht zet je meestal op het moment dat je begint met omhoogkomen. Je zou dan dus de pombeweging al eerder moeten inzetten. Ik geloof niet dat ik dat ooit bewust heb gedaan, ik ga er eens op letten.

Klinkt trouwens heel vergelijkbaar met wat je met snowboarden doet tijdens het carven van een bocht. Daar kun je ook extra snelheid mee genereren als je het goed doet.
Ja, je moet vanaf het begin van de bocht naar toe werken, vanaf de apex kun je de kracht die daaruit voortkomt benutten.
Als je op de apex nog moet preloaden, ben je mijn inziens te laat.
Is wel iets wat je mijn inziens met heel je fiets doet, niet alleen de voorkant.
Is wel voor jezelf bepalen wat je zelf het beste vindt werken, maar zo kun je wel wat extra snelheid uit bochten halen.
-You don't have to be great to start, but you have to start to be great!
-Bicycle. Circles turning circles. The most efficient machine on the planet. Complex by design - simple by nature. As life ... well, as it should be!
Arno@MTBArnhem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 21 november 2015, 15:02

verschillende bochten en ondergronden vragen om verschillende technieken bij het mountainbiken. er is dus niet 1 antwoord hierop. Afstelling van de vering, geometrie fiets, soort banden en bandendruk heeft ook veel effect op dit gedrag! Het is geen racefietsen he!

Als je kort draaien wilt leren (ipv highspeed turns (waar heb je die in NL? haha): ga lekker streetracen in de zomer op de MTB en crossen in de winter!
Plaats reactie