Adventures of an old rookie .....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ok, dan ga ik het maar proberen.... :)
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

En vanmorgen weer een rondje Cadettenkamp. De vorige twee rondes gingen zonder meer slecht. Met gemiddeldes van rond de 15,5 terwijl ik juist zo graag mijn "record" van 16,2 wil verbeteren.... Dat had verschillende oorzaken:

- een jack dat achter het zadel bleef hangen, waardoor je in de problemen komt als je wilt gaan staan....
- slapende en dode vingers, zelfs zó erg dat ik niet meer kon schakelen
- niet tevreden over bandenspanning.

Om met het laatste te beginnen: ik rijd momenteel op Smart Sam's 2.1 (met biba) omdat ik dacht veel verhard te gaan fietsen. Boy, was I wrong! :-{ Enfin, vandaag de spanning van 1.9 naar 2.5 gebracht, omdat ik het idee had dat ze met mijn 88 kg toch wat te slap stonden.

Fietsjack thuis gelaten.

Slapende vingers: dat was een lastige. Maar bij nader inzien krijg ik ze alleen maar op de tracks. Als ik op verharde wegen fiets, nergens last van. Dus de voor de hand liggende conclusie is dat ik veel te verkrampt en gespannen ben op die tracks. Daar moet aan gewerkt worden!

Ik heb vandaag van begin af aan geprobeerd te fietsen met alleen duim en wijsvinger om het stuur en polsen recht houden. Schouders lekker los. En om de minuut corrigeren. Hoezo verkrampt?
Het resultaat was, door continue op de houding van de polsen te letten en mijn handen ontspannen te houden, dat ik er veel minder last van had dan voorgaande keren. Bij het verbrede zandpad en dan ra langs het verharde fietspad had ik pas wat last, even schudden en handjes los en het was zo weer weg, verder blijven corrigeren en het bleef weg. Goed op blijven letten dus.....

De hogere bandenspanning fietste toch wel fijner. Ik had het gevoel dat ik meer te vertellen had en de bochten toch wel een stukje sneller kon nemen. Deze bandenspanning houd ik voorlopig zo! Verder wil ik alle klimmetjes halen. Inmiddels haal ik ze allemaal makkelijk, maar die laatste vind ik toch nog steeds best wel lastig. Daar moet ik altijd goed opletten! Helaas keek ik iets te ver voor me uit, zag ik een boomwortel niet, waar mijn voorwiel vanaf gleed en zich vervolgens schuin ingroef in het losse zand...Ik kon gewoon doorfietsen, maar door die perikelen was mijn snelheid inmiddels zó laag, dat ik besefte dat ik die verrekte klim niet zou halen.
Balen! Dat gunde ik hem nou ook weer niet, dus ik besloot te keren, een eindje terug te lopen en het opnieuw te doen. :lol:
Maar ja, dan zou mijn gemiddelde natuurlijk fors zakken, besefte ik, toen ik een eindje teruggelopen was.
Dan maar nù even op mijn computer kijken.. een mooie 16,3, dus een nieuw persoonlijk "record". :winkie: Terwijl ik totaal niet met snelheid bezig was gedurende het ritje.
Aangemoedigd door dit verheugende feit snel opnieuw die laatste klim op gevlamd. Deze keer was het een eitje.... Bovenaan kom je op een stukje los zand, kon ik mooi kijken hoe die SS's 2.1 het doen op 2,5 bar. En dat ging uitstekend! Zelfs een diep spoor ingestuurd en er weer uit, maar ze gaven geen krimp! Mooi!
Dan de laatste afdaling in een voor mijn doen flink tempo en dan zit het er alweer op.

Snel naar huis, want mijn Lidl Montagestandaard wordt vandaag geleverd! :roll:

Wordt vervolgd.... :wink:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Goed bezig! Dat vooral.
2.5 bar klinkt nogal hoog op zandgrond maar als jij het fijn vindt en er harder van gaat moet je het vooral doen.
Nog een tip voor de polsen, het klinkt misschien raar, maar werken aan je buik- en rugspieren ('core stability' als je hip wilt klinken) kan ook wonderen doen. Als die goed in vorm zijn kan je je bovenlichaam veel beter ondersteunen zonder je handen daarbij nodig te hebben.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Hmmm, 2.1, biba, 88 kg ik denk toch dat het aardig klopt... Althans bij die SS performance.
Ik ben het met je eens met die oefeningen, maar ik ben ook MS patient. Mijn beschikbare energie is maar beperkt helaas. MTB-en kost me al erg veel ...
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Dont over do it.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik neem mezelf in acht! Daarom voorlopig alleen ook maar om de andere dag een rondje cadettenkamp, meer niet! Langzaam opbouwen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Nee zeker niet meer doen dan je aankan. Maar hou het in het achterhoofd, dan kan het in de toekomst nog van pas komen.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Vanmiddag wél een aantal keren geplanked, dat dan weer wel... :lol: En tot voor kort maakte ik iedere ochtend 25 push-ups, maar door blessure door ongelukje kan dat nu even niet meer. Planken lijkt lichter...
Laatst gewijzigd door Ad58 op ma 27 maart 2017, 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Eerlijk gezegd vindt ik planken best pittig. Zeker als je biikspieren goed aanspant.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Is ook best pittig, maar ik doe het maar een paar keer en hou slechts 30 sec. de spanning vast. Ik belast er wel minder mijn schouders mee dan met push-ups merk ik.
Omdat ik MS heb, probeer ik tussen de aanvallen door in conditie te blijven.
Ik ben enige tijd terug toen ik de trap af wilde gaan, met mijn voet van de bovenste trede gegleden en vervolgens 14 treden naar beneden gestuitert om op stenen vloer tot stilstand te komen. Van deze arm en schouder heb ik nog steeds last:
Afbeelding
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ad58 schreef:Van die video snap ik helemaal niets?????
Wat die man doet is dat hij rondjes en achtjes fietst met één hand om zijn korte bochtentechniek te oefenen.
Met één hand lijkt me niet per sé nodig maar de oefening op zich is best nuttig, een variant op rondjes rijden in een parkeervak.

Daarbij vertelt hij een langdradig verhaal waarom dit nou zo'n goede oefening is, veel blabla.
Kort door de bocht (haha, meh): hij adviseert gewoon om veel te oefenen op je stuurmanskunsten en niet alleen maar trails te rijden.

Die foto ziet er niet fijn uit, hoop dat het vlot hersteld.
Zelf ben ik door m'n hond omvergetrokken toen hij wel een haas zag en ik niet: schoudergewricht vol bloed dus ik kan even niet fietsen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Dat heb ik ook een keer gehad het mijn andere schouder! Ik ben toen zó slecht gevallen, dat mijn sleutelbeen los zat en er een hoop pezen beschadigd waren. Dat is al weer jaren geleden, maar ik heb nog steeds veel last van die schouder. Dat komt nooit meer goed vrees ik...
Ik hoop dat jij beter herstelt!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

En vanmiddag weer een rondje CK. Ik ben toch nog niet tevreden over de bandenspanning van mijn Schwalbe SS's 2.1 Performance. Ik was van 2 naar 2,5 bar gegaan, maar nu het wat droger is, merk ik toch dat ze een beetje willen wegschuiven in bochten met los zand en steenslag. Thuisgekomen maar eens op 2,25 gezet.
Op zich een goede ronde, want mijn gemiddelde was deze keer 16,8 maar liefst! Dat is 0,5 sneller dan vorige week en dat is heel wat op 7,5 km.
Daarbij komt ook nog dat ik moest afstappen en even wachten wegens een meute loslopende honden die mij erg interessant vonden. Dan zakt het gemiddelde snel natuurlijk. Ook liet ik me weer in de luren leggen door het laatste klimmetje. Dat is nog echt mijn vriend niet! Fout ingestuurd en veel te weinig snelheid omdat ik dacht dat ik het onderhand wel kon inmiddels. Ik ben nu weer bij de les! Haast geen slapende handen deze keer. Maar al met al met maak ik vorderingen volgens mij. Morgen rustdag, nou ja, in ieder geval niet fietsen, overmorgen weer. Wie weet haal ik dan de 17 wel...
Wordt vervolgd!...
Laatst gewijzigd door Ad58 op di 7 september 2021, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Met de Smart Sams kun je nog best redelijk hard de bocht door, door de noppen aan de rand van je profiel.

Maar dan moet je het ook aandurven om je fiets schuiner in de bocht te leggen zoals op de eerdere foto's als voorbeeld werd getoond aan het begin van dit topic.

Ook bij mij heeft dat best een tijd geduurd voor ik het kon maar nu betrap ik mij er nog regelmatig op dat ik nog te vaak blijf zitten en daardoor mijn fiets niet schuiner door de bocht jaag.

Door het doorlopende noppenprofiel in het midden bij de Smart Sams zorgen ze wel voor een lekker lage rolweerstand op harde ondergrond maar zijwaartse grip is dan ook wat minder zoals jij ervaart tenzij je de fiets toch schuiner durft te leggen en je zij noppen meer gebruikt.

Ga anders een keer een paar bochtjes herhaaldelijk oefenen en dan ook uit het zadel komen en je fiets meer kantelen.
Doe het eerst langzaam voor het vinden van de balans en vertrouwen en kijk dan hoe het gaat als je steeds iets harder probeert.

P.S. op mijn oude MTB met 26" reeds ik mijn 2.25 Smart Sams op 2.0 bar achter en 1.6 bar voor ...
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Weer een oefenrondje CK vanmorgen. Alle klimmetjes met gemak gehaald en mijn gemiddelde stijgt nog steeds: 17,3 nu tov 16,8 de vorige keer. Ik kon ook voor het eerst ook een groepje bijhouden en had ze zelfs kunnen inhalen ware het niet dat het op het einde van de track was.
De bochten gaan steeds soepeler en minder gespannen....
Volgende keer met andere banden......
Laatst gewijzigd door Ad58 op di 7 september 2021, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gesloten