V-brakes versus schijfremmen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
fghr
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 18 juli 2015, 16:17

Graag advies met aanschaf van een nieuwe (cross) hybride; ik fiets op zowel bospaden als verharde wegen.
Mijn vorige hybride (kwaliteit laag) had V-brakes. Nu wil ik een hybride kopen met wat hogere kwaliteit afmontage (Shimano Deore), maar ik wil ook graag weten of hydraulische schijfremmen een optie is.
Zijn er hogere onderhoudskosten verbonden met hydraulische schijfremmen, en kan men deze zelf onderhouden c.q. afstellen? Op onze NL bos/fietspaden hoeft men niet veel (hard) te remmen, want er zijn weinig lange afdalingen (bergen).
Mijn oog is gevallen op een Cube hybride met schijfremmen. Bedankt, Frans
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Alle voor en tegens van schijfremmen zijn meerdere malen aan bod gekomen,
2) Onderhoud en afstellen is eenvoudig zelf te doen (niet moeilijker dan V-brakes IMHO).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ramon2
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 8 oktober 2014, 13:55
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

V-brakes kosten je je velg, en als er een slag inzit voel je hem ook met remmen.
Specialized Epic, Giant Revolt, Trek Emonda
Jasperzz
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 23:33

Schijfremmen zal nooit meer terug willen
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Sinds ik schijfremmen heb wil ik nooit meer wat anders.
Stukken minder gezeik dan met V-brakes.
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Schijfremmen... Zelfs met slecht / nat weer voldoende remkracht. Bij velgremmen is dat wel eens anders...
Qua onderhoud valt wel mee. Remblokjes kun je makkelijk zelf en als je een beetje handig bent kun je de olie ook goed zelf vervangen. Dat laatste laat ik altijd doen :D
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Zeg, de klok gaat toch een uur vooruit vannacht, niet 15 jaar terug? Schijven natuurlijk. Voor enigszins serieus mountainbiken zou ik niemand v-brakes aanraden. Op een crosshybride kan het nog, maar als je ook wel eens met nat weer rijdt zou ik het niet doen. Ik vind het afstellen van v-brakes lastiger dan schijfremmen. Ontluchten/olie verversen van hydraulische schijfrem is iets dat je met v niet hoeft te doen maar zo lastig is dat niet hoor. Mocht je daar tegenop zien dan zou je kabel-schijf systemn zoals avid bb7 kunnen overwegen.
Give me little bits of / more than I can take
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

V-brakes zie je eigenlijk alleen nog aan de 'onderkant' van de markt dus eigenlijk is deze vraag al beantwoord als je op zoek gaat naar een fiets met een wat betere afmontage. Toch even een punt maken (omdat ik het niet kan laten).

Als ik 'echt' ga mountainbiken ga ik meestal voor schijven maar echt mountainbiken is in de bergen en die hebben we hier (helaas niet). Op de fiets die ik gebruikt voor het oud-nederlandsche boscrossen zitten V-brakes. Waarom? Goedkoop, betrouwbaar, meer dat genoeg remkracht voor de omstandigheden en vooral vrijwel geen gedoe. Ook in V-brakes zit veel kwaliteitsverschil en de ervaringen van de meeste mensen zijn gebaseerd op goedkope V's op goedkope fietsen. Het verschil zit hem in het materiaal van de armen, de veren en de blokjes. Ik gebruik vrij zachte blokjes, dat slijt sneller maar remt beter en spaart de velgen.

Hoe dan ook, deze discussie is puur academisch want het is steeds moeilijker om een fatsoenlijke fiets (laat staan (verende) vork te vinden met V-brake nokken. Nog belangrijker echter, zeker in Nederland is dat je eigenlijk gewoon niet moet remmen ;)
ak-77 schreef: Voor enigszins serieus mountainbiken zou ik niemand v-brakes aanraden.
Gelukkig fiets ik voor de lol :lol:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

George schreef: Nog belangrijker echter, zeker in Nederland is dat je eigenlijk gewoon niet moet remmen ;)
Dat is gewoon gebrek aan snelheid... :tong
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wat iemand die z'n aantal berichten probeert te boosten om wat in "Te koop" te kunnen plaatsen niet aan discussie kan losmaken :roll:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

:lol:

Ik zie het nu pas. Nja, altijd leuk om weer eens een stokpaardje te berijden.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

George schreef:Als ik 'echt' ga mountainbiken ga ik meestal voor schijven
...het is steeds moeilijker om een fatsoenlijke fiets (laat staan (verende) vork te vinden met V-brake nokken.
ak-77 schreef: Voor enigszins serieus mountainbiken zou ik niemand v-brakes aanraden.
Volgens mij zeggen wij precies hetzelfde :bier:
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie