Eerste Mountainbike - de zoektocht

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Jorntje1188
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 22:28

Ja dat is uiteraard ook waar. Even opgesomd wat ik dan nodig heb:

- Helm (zijn daar nog tips voor? zie er ook een aantal van 30 euro bijv. online)
- Pedalen
- (binnen)broek met zeem
- schoenen
- handschoenen

Nu heb ik ook nog wel wat sportkleding/thermokleding van het voetbal. En aangezien ik verwacht in het voorjaar de fiets aan te schaffen zal een winteroutfit nog niet nodig zijn.
Jorntje1188
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 22:28

De zoektocht duurt voort. Na enig zoeken online kwam ik ook het merk Canyon tegen. En vroeg me af hoe jullie dit model van hen beoordelen: https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... l-7-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijkt me qua specificaties (remmen, schakelgroep, voorvork) aan de wensen/eisen te voldoen. Nadeel zal zijn dat je enkel via de shop kunt bestellen, en je dus niet kunt testen of de framemaat past en het fijn rijdt.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Het is natuurlijk ook een beetje de vraag wat en waar je wilt gaan rijden. Wil je wat meer enduro of echt meer XC. In het ene geval zal je wat meer een LTHT moeten gaan zoeken en anders een gewone XC fiets. Long Travel Hard Tail is een fiets met een voorvork van meer dan 120 voor maar achter geen vering.
Vb. http://dartmoor-bikes.com/hardware/endu ... ornet-2016" onclick="window.open(this.href);return false;
Jorntje1188
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 22:28

Enduro is niet wat ik zoek denk ik. Ze zijn wat zwaarder, en het enduro werk is niet waarvoor ik de MTB het meest zal gebruiken.

Als ik kijk naar de Cube fietsen denk ik dat deze wel aansluit bij de wensen/eisen: https://www.fietsenwinkel.nl/cube-race-one-29-2017" onclick="window.open(this.href);return false;
Benieuwd of jullie hetzelfde daar over denken gezien mijn wensen en waar ik er mee wil rijden (voornamelijk NL, en incidenteel eens naar het buitenland wellicht/net de grens over naar Duitsland). Of is de https://www.fietsenwinkel.nl/cube-ltd-race-29-2017" onclick="window.open(this.href);return false; wellicht nog beter? Verschil zal klein zijn vermoed ik.

Nog duidelijk kwaliteitsverschil tussen de Rock Shox Recon en Fox 32 float misschien?

Lijken me beter afgemonteerd dan de Grand Canyon welke ik hierboven noem.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Jorntje1188 schreef:De zoektocht duurt voort. Na enig zoeken online kwam ik ook het merk Canyon tegen. En vroeg me af hoe jullie dit model van hen beoordelen: https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... l-7-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het halve forum hier rijdt op een Canyon, dus genoeg feedback aanwezig hahaha. De Grand Canyons zijn bewezen goed.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Grand Canyons zijn prima fietsen!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

De Cube Race one lijkt de beste kandidaat: De Fox32 is beter dan de RS Recon, betere remmen (Deore), 2x11 met M8000 crankstel) ipv 2x10 Deore (Canyon). Hij wordt door Cube ook als een (sportief-dynamische) allround hardtail beschreven, geschikt van XCparcours tot Alpentocht.

Da`s natuurlijk leuke marketingblabla, want de geometrie verschilt niets met die van de LTD Race (voor het mooie zou er eigenlijk een 120mm vork in moeten, mss kan je die fox wel ombouwen) maar de uitrusting van de One is imho beter uitgebalanceerd dan die van de Race (en zeker tov de Canyon)
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Als je wilt testen: http://nl.bikefreak-magazine.eu/bikefre ... juni-2017/" onclick="window.open(this.href);return false;
(geen cube :-D, die hebben hun eigen testdag)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Jorntje1188
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 22:28

@Jernij: die site heb ik al gezien inderdaad. Echter is juni 2017 een beetje lang wachten nog.

@TenZNL: bedankt voor je reactie. Goed om anderen met meer kennis verschillende modellen te laten afwegen.

Nu is het zo dat ik afgelopen weekend naar een fietsen/MTB winkel in de buurt ben geweest. Na flink wat uitleg en info kwam de verkoper ook met een net ingeruilde Bulls Bushmaster 29'er, model van het jaar 2014 zoals ik nu net heb uitgezocht. Is goed afgemonteerd (volledig XT), Fox voorvork en carbon frame (lichte fiets). Daarnaast vind ik hem qua uiterlijk ook nog eens één van de mooiste welke ik in mijn zoektocht tegen ben gekomen.

Ze gaan hem de komende week volledig nakijken, en bellen me dan voor een testrit. Ben dus erg benieuwd. Maar was ook wel benieuwd naar wat jullie verwachten wat hij moet kosten, oftewel, is de vraagprijs welke zij hebben redelijk (prijs zal ik nog niet noemen). Ben wel benieuwd waar jullie hem qua prijs op schatten. Geen idee wat qua afschrijving bijv. gebruikelijk is voor een MTB. Nieuwprijs was volgens verkoper destijds 2300,-. Lijkt wel te kloppen, zie prijzen van begin 2000,- voorbij komen.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Jorntje1188 schreef:@Jernij: die site heb ik al gezien inderdaad. Echter is juni 2017 een beetje lang wachten nog.
Hier begon je mee:
Op dit moment i.v.m. voetbal nog geen tijd voor, maar na de zomer wel.
3 juni is nog voor de zomer begint, Just saying...
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op zo 30 juli 2023, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op zo 30 juli 2023, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Jorntje1188
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 22:28

@Jernij je hebt gelijk hoor. Echter ben ik nu al zo enthousiast dat ik eigenlijk niet kan wachten. Als ik nu wat tegenkom wat voldoet aan mn eisen en past binnen budget waarom wachten....

@Mario070 thanks. Qua kleren moet ik wel her en der wat kunnen vinden denk ik.

Grootste vraag waar ik nu mee zit is of de vraagprijs voor de Bulls Bushmaster 29 uit 2014 marktconform is eigenlijk. Daarom benieuwd wat men hier verwacht dat de vraagprijs is of redelijk acht. En dan uiteraard nog eerst proefrijden....
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik zou een vraagprijs van 1000 nog redelijk vinden bij een fietsenwinkel maar zou er hooguit 800 voor over hebben om te kopen.

:edit
Ik zou hem sowieso lekker laten staan en dat geld in een nieuwe bike steken.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

+1 voor Dice
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Plaats reactie