Hoofdpijn na het MTB'en

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Soms krijg ik enkele uren na het MTB'en een ontzettend hoofdpijn in combinatie met een lichte misselijkheid. Na wat gegoogle ben ik erachter gekomen dat dit waarschijnlijk simpelweg inspanningshoofdpijn is.

Ik eet van te voren genoeg en ik denk dat ik tijdens en na de rit ook voldoende drink. Daarnaast heb ik er niet altijd last van, ik heb wel gemerkt dat ik er eerder last van krijg als mijn inspanning hoger is geweest.

Wat voor tips en tricks hebben jullie om deze inspanningshoofdpijn te voorkomen?
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Hoeveel drink je dan?
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
kontroll
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: do 5 november 2015, 20:03
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 (2016)

Ik zou inderdaad ook aan drinken denken: zowel voor, tijdens als na

Daarnaast eventueel hartslagmeter aansluiten & nagaan of je niet constant "in het rood" rijdt (want je zegt dat het erger wordt als je inspanning "hoger" is geweest)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kan ook te maken hebben met een wat verkrampte houding. Als je langer achtereen op het zadel zit (hoe lang zijn jouw ritten?) kun je, als je moe wordt, je net "tussen" je schouders omlaag laten zakken, ongemerkt. Actief op de fets, hoofd rechtop, scheelt dan al een hoop.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Ik had hetzelfde, niet alleen met mountainbiken, maar ook met stevig kajakvaren en lange afstanden flink doorfietsen op de weg. Bij mij lijkt het in de vochtbalans te zitten. Vooraf niet teveel koffie, een halve liter zelfgemaakte 'sportdrank' wegwerken en dan pas op de fiets stappen (met voldoende water mee, drinken voor ik dorst krijg). De sportdrank bestaat uit 1/2 deel water, 1/2 deel sinaasappelsap of appelsap, een flinke mespunt zout.
Let wel: veel zout is niet goed. Ik eet en drink echter vrijwel zoutloos (geen kant- en klaar eten, pakjes of zakjes) dus wat extra inname voor het mountainbiken moeten de nieren wel aankunnen.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

kontroll schreef:Ik zou inderdaad ook aan drinken denken: zowel voor, tijdens als na

Daarnaast eventueel hartslagmeter aansluiten & nagaan of je niet constant "in het rood" rijdt (want je zegt dat het erger wordt als je inspanning "hoger" is geweest)
Ik drink 0.5L voor mijn rit, 1 bidon tijdens mijn rit en 0.5L na mijn rit.

Ik gebruik altijd een hartslagmeter, maar wanneer rij je in het rood?
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Dizer schreef:
kontroll schreef:Ik zou inderdaad ook aan drinken denken: zowel voor, tijdens als na

Daarnaast eventueel hartslagmeter aansluiten & nagaan of je niet constant "in het rood" rijdt (want je zegt dat het erger wordt als je inspanning "hoger" is geweest)
Ik drink 0.5L voor mijn rit, 1 bidon tijdens mijn rit en 0.5L na mijn rit.

Ik gebruik altijd een hartslagmeter, maar wanneer rij je in het rood?
Als je boven je overslag rijdt.

En wat drink je dan tijdens je rit? Toen ik enkel water dronk had ik ook regelmatig last van hoofdpijn. Tegenwoordig neem ik een sportdrank mee en is het probleem opgelost.
1 bidon is voldoende als je ritten doet van maximaal anderhalf uur. Ik drink zo'n halve liter per uur, deze tijd van het jaar is dat wat minder.

Een tip is om je vooraf te wegen (onderweg normaal drinken) en je achteraf terug wegen, om goed te zijn zou je dus niet afgevallen mogen zijn. Uiteraard zit er nogal verschil tussen een rit bij 7 graden en 25 graden :)
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Doe de plas test als je thuis komt. Als je urine erg geel is, heb je te weinig gedronken.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En als je asperges hebt gegeten onderweg weet je het ook meteen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Zit je helm goed, kan ook. Had het als ik de helm op deed leek die wel goed te zitten. Maar na langere ritten toch niet, kreeg ik ook hoofdpijn
One life, ride it!
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Toevallig onlangs onder narcose geweest ??

Ik heb nooit last van hoofdpijn gehad.
Tot ik mijn sleutelbeen brak en dit onder narcose geopereerd moest worden.
Dit is nu 3 jaar geleden en tot een half jaar terug had ik, iedere keer als ik een fietst tocht op "zware" inspanning had afgewerkt ontzettende hoofdpijn/migraine.
Zo erg dat ik de rest van de middag naar bed kon.

Ben er destijds voor naar het ziekenhuis geweest en daar gaven ze al aan dat het door de narcose kon komen en dat dit jaren kan duren voordat dit "uitgewerkt" is.

Na 2,5 jaar zijn de klachten afgenomen en nu heb ik er totaal geen last meer van. (afkloppen)
Op het gemak, de ketting strak !!
Gebruikersavatar
Hugofietst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 15:10
Mijn mountainbike: Scott Scale 940

Ik heb het ook. Voor mij een tijd reden geweest om alleen aan het einde van de dag te fietsen omdat ik anders de hele dag met hoofdpijn rondreed.

Het is voor mij duidelijk dat het inspanningshoofdpijn is. Die conclusie trek ik omdat ik al het andere wel uitgesloten heb... veel eten, weinig eten, veel drinken, heeeeeeel veel drinken, weinig drinken, dag van te voren veel eten.... alle combinaties geprobeerd.

Vorige week een soort openbaring: ik heb namelijk veel verder gefietst dan ik normaal doe maar dan rustiger. Dus niet in het rood. En hoppakee: geen hoofdpijn.

Zit er aan te denken een hartslagmeter te kopen en dan na een aantal ritten eens te kijken of 'in het rood fietsen' wellicht resulteert in hoofdpijn.
1. Fiets verkleed als mountainbike
2. Specialized Hardrock Sport 29
3. Scott Scale 940
Sil.
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: di 20 november 2007, 19:57

Ik had ook veel last van hoofdpijn na het fietsen, inderdaad tegen migraine aan en het hield meestal de dag erna ook nog aan. Totdat ik een tijd geleden het probeerde met 1 paracetamol voor het fietsen en 2 tabletten High 5 zero per 750 ml. Met deze combinatie geen hoofdpijn meer gehad. Eén keer tussendoor een ritje zonder paracetamol en water gedaan en ja hoor, weer hoofdpijn. Nu moet ik eigenlijk nog een keer zonder paracetamol, maar met High 5 proberen. Maar als het die ene paracetamol is die de truc doet, nou dan maar een paracetamol voor het fietsen. Want elke keer knallende koppijn, dan gaat de lol snel van het fietsen af.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Water drinken helpt tegen vochttekort. Het herstelt de mineralenbalans maar voor een deel. Al zwetend verlies je veel zouten. Dan gaat het meer dan om Natrium (de mespunt zout). Voor je spieren zijn ook Kalium en Magnesium van belang. Ook tijdelijk tekort aan suiker kan bijdragen aan hoofdpijn. Voor de hersenen is suiker de enige brandstof en de voorraad aan suikers in je lichaam is beperkt. Neem eens een isotone drank mee voor onderweg (ook bij de Lidl verkrijgbaar).
Ja, doei !
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

http://www.chemischefeitelijkheden.nl/u ... tdrank.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Welliswaar wat oud, maar wel leuk om te lezen.
Plaats reactie