XC / Marathon Trail (fully / HT) - opties?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Goedemiddag allen,

Al jaren een lurker hier op het forum.. maar ik ben nu wel op zoek naar wat advies! Ik rijd al een aantal jaren rond met een Cube LTD Pro (29er). Nu ik wat langer fiets, merk ik dat ik wat extra wensen krijg. Ik lees me suf op allerlei fora, bike-tests, blaadjes.. maar ik kom er niet goed uit.

Mijn 29-er is een hardtail, alu frame. Met 100mm veerweg van een Manitou Marvel vork. Om een ander extreem te proberen, ben ik afgelopen weekend het veld in gegaan met een Cube Stereo 140 HPA (full suspension, 150mm veerweg, 1x11, 27,5-er, all-mountain fiets). Totaal andere fiets dan mijn eigen bike, maar het was een aangename kennismaking.

Wat ik zoek is een fiets waarop ik zonder moeite 50 - 100 km kan rijden, een iets meer "relaxed" geometrie heeft (vond ik erg fijn aan die Stereo), bij voorkeur 29-er en een 1x11 of 1x12 groep. Full Suspension is geen must; de zithouding van de all-mountain fiets vond ik wel super.

Ik woon in Zuid Limburg en fiets vooral hier in de buurt, dus veel klimmen en dalen. Neem graag deel aan toertochten, wil in de toekomst af en toe een bike-park bezoeken en jaarlijks richting het buitenland voor een weekend fietsen (Oostenrijk, België, etc).

Er zijn diverse opties natuurlijk.. Canyon, Cube, Trek, Giant, Specialized.. maar ik vind er geen (of ik zoek slecht) die mijn wensen verenigt. Budget (ik heb gespaard ;)) tussen de 2000 en 3000 euro.

Wat zie ik over het hoofd?
Laatst gewijzigd door supermoos2907 op ma 6 maart 2017, 17:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik denk dat het klopt dat je niks nieuws vindt voor die prijs.
Misschien dat je wel een ex-demo of 2dehands kunt vinden ?
Net ook op zoek geweest, maar heb echt even nodig gehad om aan de prijzen te wennen (eerder jaren als maanden).
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

YT Jeffsy AL of Carbon
In de outlet staan nog enkele opties voor je.
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Zou de prijs echt het issue zijn hier? Ik ben niet perse op zoek naar een super lichtgewicht fiets, maar heb vooral lol aan het fietsen. Ik merk dat de all-mountain fiets me meer zelfvertrouwen geeft in de afdalingen, maar bij het klimmen hielp het niet meteen. Zijn er geen hardtails met een trail geometrie o.i.d.?

Of moet ik gewoon verder sparen en dan voor de full-monty kiezen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube Stereo 120.

En anders een hele rits andere 120-130 mm fietsen. Iets sportiever dan de Stereo 140 die je gereden hebt, maar nog wel met een aangename zithouding.


Maar met wat aanpassingen kun je de meeste fietsen wel iets aangenamer maken wat zithouding betreft: kortere stuurpen en een hogere riser.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Lars TB schreef:Cube Stereo 120.

En anders een hele rits andere 120-130 mm fietsen. Iets sportiever dan de Stereo 140 die je gereden hebt, maar nog wel met een aangename zithouding.


Maar met wat aanpassingen kun je de meeste fietsen wel iets aangenamer maken wat zithouding betreft: kortere stuurpen en een hogere riser.
Ja precies; die staat ook nog op het test-lijstje. Ik zal het toch in die hoek moeten zoeken, denk ik. En die YT bikes zien er trouwens ook erg goed uit!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik denk dat je met die prijs genoeg kunt vinden, maar niet van het allerlichtste type natuurlijk.

Ik ben zelf fan van de Specialized Camber.
Heerlijke trail/xc fiets.
Zie de fiets ook vaak met toertochten mee rijden, maar ook met marathons.
Het is een echte alleskunner met ook een relaxte zithouding die je ook nog wel wat kunt ombouwen naar wat sportiever als je echt wilt.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik er zeker eens een proefritje op maken.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Ghost AMS of Canyon Spectral
StAlTiCa
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hier in Zuid L?
Canyon Nerve: prima afmontage voor jouw budget. Spectral is al meer AM gericht, voor hier wat overkill, minder vlot bergop. Lees ook de review maar eens van Pat hier ergens op het forum. Die nam de Nerve mee naar Hinterglemm, waar 'ie ook prima voldeed. Lijkt me een perfecte relaxte en snelle allrounder.
Alternatief: YT Jeffsy, die meer richting de Spectral met meer veerweg gaat.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Canyon 9,9, a 2999,-:
Geheel XT double afgemonteerd, Fox 34 vering, mooie stevige lichte DT wielset XM 1501... Reverb dropper... wat wil je nog meer voor die prijs?
https://www.canyon.com/nl/mtb/neuron/neuron-al-9-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

In de catergorie "veel voor weinig" kom ik inderdaad toch uit bij Canyon, Cube en YT. Zo te zien zitten de Canyon Nerve en de Cube Stereo 120 in hetzelfde hokje. De YT Jeffsy, de Canyon Spectral en de Cube Stereo 140 ook.

Volgens mij heb ik voldoende aan een 120mm veerweg. Maar zijn er hier mensen die de trails in Zuid Limburg bestormen met 140mm en 27.5" wielen? Ik ben wel benieuwd of dat qua fun-factor nog veel uit maakt, afgezet tegen de extra moeite die het kost om de klimmetjes te pakken.

Dit weekend maar eens proefrijden op een 120mm fiets!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Leesvoer, testverslag van Pat over de Nerve/Neuron 9,9:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... nyon+nerve" onclick="window.open(this.href);return false;.

Zelf heb ik veel fun hier op de Lux 100mm, klimt zeer goed, daalt hard. Wil je het iets meer toer/trail georienteerd hebben, dan is die Neuron echt meer dan prima, en dan zou ik 'm ook in 29" kiezen. In mijn ogen heb je voor Zuid-L, Voerstreek, Vise, etc echt geen 140mm veerweg/27,5" nodig, zo ingewikkeld is het hier allemaal niet als je gewend bent aan deze omgeving. Bergop ga je dan teveel inleveren.
Die Neuron of een vergelijkbare fiets (Cube stero 120mm, Camber) kan hier alles prima, kan ook mee naar een bikeparkje. Ga je daar echt hele gekke dingen doen, grote sprongen maken, steile hairpins rijden, dan kun je altijd nog een dag een fietsje huren, mocht dat nodig zijn.
Waar rijdt je 90% van de tijd? Daarop zou ik mijn keus met name baseren.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

aurelius schreef:Leesvoer, testverslag van Pat over de Nerve/Neuron 9,9:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... nyon+nerve" onclick="window.open(this.href);return false;.

Zelf heb ik veel fun hier op de Lux 100mm, klimt zeer goed, daalt hard. Wil je het iets meer toer/trail georienteerd hebben, dan is die Neuron echt meer dan prima, en dan zou ik 'm ook in 29" kiezen. In mijn ogen heb je voor Zuid-L, Voerstreek, Vise, etc echt geen 140mm veerweg/27,5" nodig, zo ingewikkeld is het hier allemaal niet als je gewend bent aan deze omgeving. Bergop ga je dan teveel inleveren.
Die Neuron of een vergelijkbare fiets (Cube stero 120mm, Camber) kan hier alles prima, kan ook mee naar een bikeparkje. Ga je daar echt hele gekke dingen doen, grote sprongen maken, steile hairpins rijden, dan kun je altijd nog een dag een fietsje huren, mocht dat nodig zijn.
Waar rijdt je 90% van de tijd? Daarop zou ik mijn keus met name baseren.
Dank voor je input - ik neem je advies over. Ik fiets in Zuid Limburg met name Heuvelland (Gulpen, Meerssen, Epen, etc) en Windraak routes. Jaarlijks een paar toertochten en pas dit jaar voor het eerst richting Oostenrijk voor wat trails. Ik ga van het weekend een 120mm Cube rijden, om het verschil met de 140 te ervaren.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

supermoos2907 schreef: Volgens mij heb ik voldoende aan een 120mm veerweg. Maar zijn er hier mensen die de trails in Zuid Limburg bestormen met 140mm en 27.5" wielen? Ik ben wel benieuwd of dat qua fun-factor nog veel uit maakt, afgezet tegen de extra moeite die het kost om de klimmetjes te pakken.
Sterker nog, als het terrein niet super uitdagend is, dan is het leuker en waarschijnlijk zelfs sneller naar beneden op een 120 mm fiets. Maar kom je dan echt een ruig stukje tegen, dan biedt 140 mm weer extra reserve.

Het ligt er maar aan wat je van een fiets verwacht met omhoog rijden. Het is niet zo dat het extra moeite kost op een 140 mm. Je bent alleen langzamer (doordenker!). Rijd je in een clubje, dan merk je wel het verschil.

Dan is er nog een heel segment met fietsen die weinig veerweg hebben, maar wel de geometrie van een 140 mm bike. Het beste van 2 werelden? Niet helemaal. Maar ze klimmen uitstekend en dalen als een gek. Helaas vallen ze eerder buiten je prijsklasse: Banshee Phantom, Orange Four/Segment, Transition Scout. Maar ook deze modellen zijn iets meer op ruig terrein gericht.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

En iets daartussen zoals een Ghost SL AMR?
Plaats reactie