Nieuwe mountainbike kopen of huidige laten repareren?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
dewinterdesign
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 5 maart 2017, 19:09

Hoi mensen van het Mountainbike.nl-forum,

Mijn naam is deWinter, afkomstig uit Haarlem!
Afgelopen jaar heb ik besloten naast het longboarden een nieuwe hobby op te pakken; mountainbiken!
Met name dankzij het Nationaal Park Zuid-Kennemerland (op 5 minuten van mijn huis) was dit voor mij een aantrekkelijke overweging.

Dus op marktplaats gezocht naar een leuke mountainbike. Ik zocht een vlotte mountainbike; een hybride.
Uitgekomen op een Trek 8.4DS van ongeveer 4 jaar oud. Nieuwprijs rond de €800,- werd mij verteld; overgenomen voor €260,-

Na een zomer/herfst flink door de duinen crossen (fietspaden vooral), merk ik dat de mountainbike toch niet meer zo lekker loopt. Remmen piepen, schakelen gaat moeizaam en een rare tik in mijn trap-as.

Een bezoekje aan de MTB specialist gaf mij de volgende opsomming:
- Remschijven en remblokjes vervangen
- Middelste crank vervangen
- Ketting vervangen
- Casette vervangen
- Onderhoudsbeurt (ik heb zelf de kennis/gereedschap van MTB onderhouden niet)
--> ongeveer €200,- aan kosten

Nu is mijn vraag; is dit het geld nog waard? Het frame is nog in goede staat; de banden ook.
Ik zit te twijfelen of ik niet beter een iets grotere investering kan doen (ongeveer 400, 500) om een nieuwe MTB aan te schaffen?
Als 'newbie' in de MTB-wereld heb ik geen idee waar ik op moet letten; wat goed is en wat minder. Prijzen lopen uiteen van 500 tot 5000.

Ik zou graag wat advies ontvangen,

Groetjes deWinter
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Welkom :)
CMIIW maar de DS serie zijn toch sporthybrydes? Een sporthybryde idd.

Lastig, normaal zou ik zeggen dat zoiets het niet waard is maar aangezien je inzetbereik wel strookt bij het type fiets is het mss wel waard om te investeren. Eigenlijk is je hele aandrijflijn versleten, en nu weet ik niet hoe de staat was toen je `m kocht maar het zand van de duinen is een behoorlijke aanslag op je spullen.

Voor €500 heb je eigenlijk geen MTB die beter afgemonteerd (lees, schakelspul dat beter bestand is tegen slechtere omstandigheden). Dus eigenlijk zou je nog een stapje verder kunnen gaan en iets meer te investeren door wat degelijker schakelspul te (laten) monteren (upgraden naar bv Deore of SLX). Je bent dan iets duurder uit maar je spullen gaan ook langer mee *

*Met als kanttekening dat wij natuurlijk niet weten hoe jij je fiets onderhoudt, want als dat niet goed gebeurd kan de slijtage ook hoger zijn
dewinterdesign
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 5 maart 2017, 19:09

Hey, bedankt voor je reactie.

Zou je een voorbeeld kunnen geven van en sporthybride fiets die iets duurder is dan mijn budget maar volgens jouw wel 'de moeite' waard is? Ik probeer een beetje een beeld te krijgen van waar ik op moet letten.

En wat zou je denk ik voor mijn huidige MTB moeten vragen als ik deze doorverkoop? Mag een inschatten zijn hoor. Het klinkt zo zonde om na een jaar alweer de MTB te vervangen waar ik 260 eu aan uit heb gegeven. Dat doet toch wat zeer.

Bedankt voor het advies,

Maarten.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Een groot deel van de dingen op je lijstje zijn regulier onderhoud en slijtageonderdelen. Koop je een nieuwe fiets, dan heeft die op den duur ook onderhoud nodig en gaat de aandrijflijn ook slijten.

Ik zou geen nieuwe fiets gaan kopen voor hoofdzakelijk fietspadgebruik. Kijk een paar YouTube filmpjes, koop wat basisgereedschap en ga aan de slag! Met een beetje TLC waan je je weer op een nieuwe fiets!
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Remblokjes, ketting, cassette en kettingblad (niet crank, dat is het ding waar dat blad aan vast zit) zijn typische slijtageonderdelen, zoals hierboven ook al aangegeven. Remschijven gaan meestal vrij lang mee, maar het kan best dat ze ook vervangen moeten worden. Zeker geen reden om een nieuwe fiets te kopen als je met deze tevreden bent. 200 euro is niet zo'n heel gek bedrag om het te laten doen, als daar ook nog een onderhoudsbeurt bij komt. Ik denk dat als je het bij Deore niveau houdt en online bestelt, dat je dan met 80 euro materiaal plus een paar tientjes eenmalige investering aan gereedschap er ook wel bent. Moet je wel tijd en zin voor hebben om het te leren.
Give me little bits of / more than I can take
dewinterdesign
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 5 maart 2017, 19:09

Bedankt voor al jullie berichten!
Ik ben een paar weken geleden begonnen met Youtube filmpjes kijken inderdaad; om wat wijzer te worden over de techniek en het onderhouden/repareren van een MTB. Toch merk ik dat er vaak gesproken wordt over vaktermen die ik niet beheers, het specifieke onderdeel in het filmpje anders werkt/eruit ziet als in mijn geval en het al met al behoorlijk wat voorkennis vereist om echt functioneel iets op te schieten.

Hebben jullie misschien tips qua Youtube channels / andere media over het leren van hoe een mountainbike werkt? Ik ben eigenlijk op zoek naar een soort van online workshop; vanaf eerste kennismaking onderdelen tot specifieke onderdelen repareren/afstellen/vervangen etc.

Super bedankt mensen!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Kijk eens op de site van Mantel en Futurumshop naar de filmpjes hoe dingen te monteren.
Ik ben ook vanaf nul begonnen, maar kan nu vrijwel alles zelf.
Scheelt heel wat geld als je het allemaal zelf kan.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

De site van Parktool bevat altijd heel goede en gedetailleerde informatie. Ik weet niet of ze voldoende op beginners zijn gericht, dat moet je zelf maar beoordelen. Ik vind voor dit soort dingen video's ook minder handig dan geschreven info, omdat je het liever op je eigen tempo tot je neemt.
http://www.parktool.com/blog/repair-help" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je meer van video houdt: video's van Art's cyclery vind ik ook altijd wel OK.
http://blog.artscyclery.com/category/ask-a-mechanic/" onclick="window.open(this.href);return false;
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Ik probeer alles eerst zelf te onderhouden/repareren, naar de fietsenmaker kan ik altijd nog.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Plaats reactie