Advies gevraagd nieuwe mbt - frame - banden

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
johan_myst
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 1 maart 2017, 13:40

Ik wil toch nog graag wat advies na wat gezoek op internet en dit forum.
Vond dit topic over alle onderdelen wel verhelderend
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =3&t=29213" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook al is dit topic blijkbaar voor het laatst bijgewerkt in 2011

Budget:
Denk zo’n beetje EUR 1000 – 1500 te besteden.
Ik heb hier al gelezen dat je beter niet onder de 1000 EUR moet gaan.

Welke soort mountainbike en wat er mee te doen?
Hardtail en voornamelijk toch op de weg (asfalt) te rijden en soms over onverharde paden. Mijn hobby bestaat nu voornamelijk uit geocachen en daarvoor rijd ik veel dus over gewone wegen/fietspaden. Ik vind het ook meer recreatief rijden dan sportief gebruik.
.
Qua merk zat ik zelf aan een Cube te denken en dan tussen een Acid of LTD.
Als je kijkt naar de specificaties van de banden zou je volgens de site van Schwalbe moeten geloven dat de Smart Sam, Active, 2.25" betere grip zouden moeten hebben op een weg.

Waar ik niet helemaal uitkom zijn de maten van het frame cq de banden.
Als je hier verschillende sites zoekt voor maten bepalen, hebben ze het zowel over je lichaamslengte als over je beenlengte meten.
Ik ben ongeveer 1,80m (dacht 1,83m maar dat klopt zeker niet meer, ben vorig jaar nog bij een arts opgemeten, maar die info ben ik kwijt, dacht dat 1,79m was)
En heb thuis heel grof – volgens een site moet dat met waterpas en zo) de beenlengte gemeten, kwam dus op 80 a 81 cm.

Wat beide maten en jullie tips hier betreft zou ik dus eerder voor een kleiner frame dan 19 inch moeten gaan.
Wat dat betreft lijkt mij dat er foute informatie staat op:
https://www.12gobiking.nl/cube-acid-2017" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je daar aanklikt dat je 29” inch wielen wilt zeggen ze dat je als je lengte tussen 1,75m en 1,85m is dat je een 19” frame moet nemen.


Wat ik dus zeker niet weet, is of ik nu 27,5” of 29” banden moet nemen en dus welk frame.

Oh ja, dat is niet te zien op plaatjes van mountainbikes maar voldoe je ’s-nachts wel aan alle eisen van onze NL. wettelijke regelgeving. Logisch dat je op een MTB een voor- en achterlicht moet monteren, maar volgens mij hebben de pedalen geen reflectoren en de banden geen reflecterende strepen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Qua eisen qua wetgeving voldoet mijn mtb voor geen meter. Zelfs mijn stuur is met 80cm 5 cm te breed volgens de wetgever... ;-)

Nou en...? Het fietst heerlijk. Die wielrenfietsen voldoen ook niet.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Voor voornamelijk op de weg en soms onverharde paden hoef je geen mountainbike nemen. Die zijn namelijk om mee te mountainbiken. ik zou gewoon een beetje een sportieve wegfiets kiezen, desnoods met een geveerd vorkje, en daar ivm die paden dan wat bredere, grovere banden op zetten.
Het kan natuurlijk wel, als je het leuk vindt. Maar dan hoef je ook minder strenge eisen te stellen dan een mountainbiker die over rotsen naar beneden wil denderen, een instapmodel zal goed genoeg zijn.
Qua maten: ga proefrijden! Als je 20 jaar ervaring hebt en je weet precies welke geometrie goed voor je is kan je een fiets van een scherm bestellen (misschien). Niet meten, maar voelen is weten in dit geval.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie