headset zit raar

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
acer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1186
Lid geworden op: do 8 september 2005, 20:10
Mijn mountainbike: Banshee Spitfire

ja misschien moet die er bovenin! Ik ga meteen ff proberen :):)

De crown race kan het niet zijn, die past er echt niet op. Als ik die erop druk springt die meer als een centimeter uit elkaar.
you ain't much, if you ain't Dutch
acer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1186
Lid geworden op: do 8 september 2005, 20:10
Mijn mountainbike: Banshee Spitfire

ok heel stilletjes wil ik nu zeggen dat het toch de baseplate was... (ik snap niet waarom die 2 dingen er totaal verschillend uit zien)
Heb nu die blauwe baseplate weg gedaan, die rare zwarte erop en de groene lager van cane creek 10 erin. Dat past ook allemaal nu goed.
Bovenin zit nog wel de 40 serie er in en het afstellen is erg lastig, kan dat aan die mix liggen?

Volgende probleem is er gelukkig ook al, zodra ik lucht in de demper pomp bijv 200psi en dan een rondje fiets en de pomp er weer opzet heeft die nog maar 100 psi...ik word nu al gek van die fiets haha
you ain't much, if you ain't Dutch
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat gaat er lastig met afstellen?

100 psi verschil is nogal veel. Je kunt er makkelijk 20 verliezen door alleen je pomp er op de zetten. Probeer de demper eens in stapjes van 50 psi op te pompen (50 psi, even op de vering drukken, weer 50 psi, weer drukken, etc.).

En geef nog even wat meer info: welke demper? Vorkpomp?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
acer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1186
Lid geworden op: do 8 september 2005, 20:10
Mijn mountainbike: Banshee Spitfire

Demper is een fox ctd, pomp is van rockshox.
Het rare is ook dat als ik er lucht in pomp van bijv 40 psi naar 100 dat ik natuurlijk een paar keer goed moet pompen. Pomp ik daarna nog 2x dan schiet die van 100psi zo hoog naar 180 psi...

Afstellen lukt me niet want de ene keer zit die meteen veel te vast en gaat het sturen stroef, zodra ik m dan losser draai draait het stuur soepel maar zit er super veel speling erop. Een tussenweg vind ik niet.
you ain't much, if you ain't Dutch
tib888
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 24 november 2014, 12:13

acer schreef: Afstellen lukt me niet want de ene keer zit die meteen veel te vast en gaat het sturen stroef, zodra ik m dan losser draai draait het stuur soepel maar zit er super veel speling erop. Een tussenweg vind ik niet.
De boutjes van je stuurpen zijn toch losgedraaid neem ik aan?
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Doet je pompje het nog wel goed? Ik moet flink wat pompen om zo hoog te komen! Lijkt wel of je het stukje slang op druk zet?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

tib888 schreef:
acer schreef: Afstellen lukt me niet want de ene keer zit die meteen veel te vast en gaat het sturen stroef, zodra ik m dan losser draai draait het stuur soepel maar zit er super veel speling erop. Een tussenweg vind ik niet.
De boutjes van je stuurpen zijn toch losgedraaid neem ik aan?
Als dat het geval is en je krijgt het balhoofd toch niet goed (te strak of te los, geen tussenweg) is de kans groot dat er iets scheef gemonteerd is. Kan een heel klein beetje zijn, lagercup die net niet 100% aanligt of zo.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Als je een Cane Creek Forty als onderste lager hebt, dan moet onderstaande baseplate gebruikt worden.
Als je de oude baseplate van je vork haalt kun je deze erop monteren. Zal niet vanzelf gaan maar die zul je met speciaalgereedschap of met beleid en een platte schroevendraaier op zijn plek moeten tikken.
Daarna het fourty lager er goedom op en het frame erover zetten.
De baseplate met die sleuf erin komt dus te vervallen.
acer schreef:Die zwarte ring kan eigenlijk niet de baseplate zijn want die past niet op het laatste stuk van de vork, daarvoor is die te smal.
En dat die andere ring verkeerd zit klopt, was ff om snel een foto te maken maar die zit er wel goed in.
die zit er nu op als baseplate:
Afbeelding


maar mijn ring die over is ziet er toch ook totaal anders uit als een baseplate?
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

acer schreef:ok heel stilletjes wil ik nu zeggen dat het toch de baseplate was... (ik snap niet waarom die 2 dingen er totaal verschillend uit zien)
Heb nu die blauwe baseplate weg gedaan, die rare zwarte erop en de groene lager van cane creek 10 erin. Dat past ook allemaal nu goed.
Bovenin zit nog wel de 40 serie er in en het afstellen is erg lastig, kan dat aan die mix liggen?

Volgende probleem is er gelukkig ook al, zodra ik lucht in de demper pomp bijv 200psi en dan een rondje fiets en de pomp er weer opzet heeft die nog maar 100 psi...ik word nu al gek van die fiets haha
Vorkbuis zit een 3 tal mm onder de bovenkant van de stuurpen? Als die niet ver genoeg is ingekort zal afstellen niet lukken, eventueel eens proberen een kleine spacer op de pen te plaatsen
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Voor het vork probleem, dat zou kunnen gebeuren door het vereffenen van de negatieve kamer, daarvoor moet de vork een stukje inveren. Je kompt alleen de positieve kamer op. Dus pompen, met de pomp er op veren, verder pompen, veren, etc. tot je de goede druk hebt.
Don't believe the hype!
acer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1186
Lid geworden op: do 8 september 2005, 20:10
Mijn mountainbike: Banshee Spitfire

ok fiets heb ik naar de fietsenmaker gebracht, ik kreeg het afstellen niet voor mekaar. Hij gelukkig ook niet (naja gelukkig) en bouwt deze week alles nog maar uit elkaar en checkt of ik ook de goede headset gekocht heb.
Ik had de vorige eigenaar gevraagd welke maat hij erin had zitten en die heb ik ook gekocht maar misschien is daar dan toch iets mis gegaan....
Wbt de demper, die gaat een service beurt krijgen op kosten van de vorige eigenaar, heb er nog geen KM mee gereden en eigenlijk zou alles in een goede staat moeten zijn.
you ain't much, if you ain't Dutch
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Ik denk eerder dat dit een kwestie is "Don't blame the material, blame yourself."
Waarschijnlijk doe je toch iets verkeerd qua volgorde....
Welke headset heb je precies gekocht? En laten monteren?
Zat er al een baseplate op je vork? En heb je die eraf gehaald en die van de nieuwe headset geplaatst?
Is die zwarte ring van je eerste post onderdeel van de nieuwe headset? Of is dat die ring met het blauwe rubber?
Ik zie nog niet echt geweldig antwoord op dit soort structurele vragen eigenlijk..
acer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1186
Lid geworden op: do 8 september 2005, 20:10
Mijn mountainbike: Banshee Spitfire

Heb de fiets net opgehaald en alles doet het weer. De headset was dus wel de goede maat maar iets zat er waarschijnlijk toch scheef in, hij heeft m uit elkaar gehaald en in elkaar gebouwd en toen was alles goed. Volgorde had ik volgens hem goed gebouwd.
Bedankt voor jullie hulp!
you ain't much, if you ain't Dutch
Plaats reactie