Al kort na de voltooiing van de MK1 waren er nieuwe bouwplannen, de bedoeling was een stoerdere vervanger van mijn Canyon te bouwen, iets met moderne geometrie, 29 wielen, 120 veerweg, slackere balhoofdhoek etc.
Maar een al heel lang aanwezige fully-heimwee deed me van gedachten veranderen, een full-suspension moest het worden..
En na wat stukjes rijden op verschillende fully’s wist ik het helemaal zeker, dit MOET ik gaan bouwen!
Om het ''simpel’’te houden koos ik voor een single pivot systeem, en na (nog meer dan normaal) fietsen bestuderen en wat schetsen en aanklooien liep ik vast.. ik had een referentie nodig..
Aangezien ik nogal fan ben van Orange bikes en hun Four heel dicht in de buurt kwam van mijn bouwplannen heb ik LarsTB benaderd en vervolgens eens langs gegaan om de boel te bekijken en meten.
Dit werd in de bestaande schets gepast en verder uitgetekend, bekeken, gewijzigd enz.. en het ontwerp was klaar; een 120/140mm trail-fully, met lange reach, slacke 66 graden balhoofdhoek en ruimte voor 2.6 banden.
Eerst was het ontwerp Boost, maar een leuke wielset van diezelfde Lars zorgde ervoor dat ik toch voor de 12x142 ben gegaan
Een aparte jig voor de swingarm werd gemaakt en ook de bestaande jig moest op meerdere punten aangepast worden.
De schetsen van het draai en freeswerk werden door suntoro omgezet in digitale bestanden en konden naar de metaalbewerker, de buizen, dropouts e.d. werden besteld en de bouw kon van start..
Het begin van de bike:
De swingarm:
Daarna het voorframe:
Het ''main-pivot-axle-tube''gedeelte
Afgelast en daarna interne kabelbuizen, helaas niet andersom i.v.m. laswarmte en soldeer..
Balhoofd detail:
Even de boel in elkaar steken..
Voor het Syntace X-12 spul en een ANVL finishing kit, alvast boodschappen gedaan bij House of MTB
Het resultaat tot nu toe:
Op wat kleine onderdelen en een vork na, RCZ!!!! zou hij rijklaar zijn..
Maarr toen ik bij suravida de boel liet ruimen werd helaas bevestigd waar ik al lichtelijk bang voor was.. de seattube is door een constructiefoutje en wat warmte vervormd, een 30.9 pen met shim gaat er in, maar niet ver genoeg naar mijn zin.. dus ben ik op een dropper met korte inbouwlengte aangewezen..
Heel frustrerend!!
En hoe verwerk je zoiets?..
juist!
Dus heb besloten hem om te dopen tot prototype en te berijden voor wat testwerk, al dan niet met dropper.. en er gaat een nieuw voorframe in productie.. het moet gewoon 100% zijn..
Wordt vervolgd!!
Snowdon Ranger Path
- Herman de Biker
- Extreme Biker
- Berichten: 526
- Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
- Mijn mountainbike: staal
Laatst gewijzigd door Herman de Biker op vr 17 november 2017, 23:00, 3 keer totaal gewijzigd.
'BUILT not Bought '
-
- All rounder
- Berichten: 106
- Lid geworden op: za 21 maart 2015, 16:11
- Mijn mountainbike: Merida Big Seven XT-Edition
Dit is gaaf!!!
Hoe vet is het als je zelf je bike kan vervaardigen.
Gaan deze zeker volgen.
Succes
Hoe vet is het als je zelf je bike kan vervaardigen.
Gaan deze zeker volgen.
Succes
Hop hop, gas d'r op!! Gang is alles!! Vaak bende te bang!!
-
- Moderator
- Berichten: 4130
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Gaaf ding hoor!
Druppels in een zitbuis zou je er met een vijl en daarna een remklauwhoon toch wel uit kunnen halen. Maar is de zitbuis niet gewoon iets kromgetrokken?
In mijn tijd als constructiebankwerker (heel lang geleden) zetten we de buis wel eens onder voorspanning de andere kant op. Bij lassen bleef alles dan recht.
Druppels in een zitbuis zou je er met een vijl en daarna een remklauwhoon toch wel uit kunnen halen. Maar is de zitbuis niet gewoon iets kromgetrokken?
In mijn tijd als constructiebankwerker (heel lang geleden) zetten we de buis wel eens onder voorspanning de andere kant op. Bij lassen bleef alles dan recht.
Laatst gewijzigd door baron062 op wo 15 februari 2017, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2210
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Vet! Van zulke verhalen zou je spontaan een lasapparaat en jig aan gaan schaffen
Een dropper met lage inbouw is die van Bikeyoke. Dat is volgens mij de kortste die er is (met 150mm of meer travel). Misschien past ie wel.
Een dropper met lage inbouw is die van Bikeyoke. Dat is volgens mij de kortste die er is (met 150mm of meer travel). Misschien past ie wel.
-
- Moderator
- Berichten: 4130
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Ja, gaaf he.zonoskar schreef:Vet! Van zulke verhalen zou je spontaan een lasapparaat en jig aan gaan schaffen
De bierbrouwers geven het goede voorbeeld....
Ik zie nog een forum-uitje naar http://www.bespoked.cc aankomen binnenkort.
Goed meegedacht. Maar het gaat nu om het gedeelte wat IN het frame steekt!zonoskar schreef:Een dropper met lage inbouw is die van Bikeyoke. Dat is volgens mij de kortste die er is (met 150mm of meer travel). Misschien past ie wel.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"