Advies eerste mountainbike

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Eline88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 13 februari 2017, 19:53

Hi allemaal. Ik zie dat ik de zoveelste ben die erom vraagt, maar ik zou heel graag jullie advies willen bij de aanschaf van een mountainbike. Ik wil mijn vriend er graag een cadeau doen. Hij vindt mountainbiken te gek (nu huren we fietsen als we gaan) en zou heel graag zelf een fiets hebben om erop uit te trekken.

Mijn vriend is klein, 1.69. Hij zal de fiets waarschijnlijk recreatief gebruiken, bijvoorbeeld op mb-paden rond de Utrechtse Heuvelrug etc. Ik heb een klein budget en zou het liefst niet meer dan 400,- uitgeven, maar minder zou natuurlijk ook mooi zijn ;-). Omdat ik zo'n klein budget heb, leek het me een goed idee om naar 2de hands fietsen te zoeken. Na me online te hebben ingelezen en links en rechts wat advies te hebben ingewonnen, kwam ik het volgende exemplaar tegen: 29er mountainbike Ridley Blast 17 inch
€ 400,00
http://link.marktplaats.nl/m1123157401? ... ialbuttons" onclick="window.open(this.href);return false;

Kunnen jullie misschien inschatten of dezel fiets voor dit budget en zijn maat en wensen een goede keuze zou zijn? Andere tips zijn natuurlijk ook van harte welkom. Alvast hartelijk bedankt!
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Ik zou wat huiverig zijn. Ik zie geen specificaties of niks
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Eline88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 13 februari 2017, 19:53

Hm, daar heb je gelijk in jimbo. Zijn er specifieke dingen die ik bij de verkoper zou kunnen / moeten navragen?
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Bijvoorbeeld met welke groep de fiets is afgemonteerd. Dat is wel het minste. Sowieso zie ik dat er geen schijfremmen op zoien.En dat is erg achterhaald. Voor 400 zou dat best moeten kunnen.

Maar het belangrijkste is eigenlijk dat als hij dat zelf al niet in zijn advertentie zet, dan is het of een onwetende of het is niks. In beide gevallen zou ik er weg blijven omdat je zelf ook niet zoveel kennis hebt.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Eline88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 13 februari 2017, 19:53

Dat klopt, ik heb zelf erg weinig kennis, daarom wil ik echt voorkomen in mijn onwetendheid een miskoop te doen. Bedankt voor je advies jimbo, ik zal deze aan me voorbij laten gaan!
Eline88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 13 februari 2017, 19:53

Deze mountainbike werd mij door een mountainbiker aangeraden als goed instapmodel in mijn budget categorie: https://www.fietsenwinkel.nl/cube-aim-p ... untainbike&" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb echter wisselende verhalen gelezen over Cube. Iemand misschien ervaring?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Niks mis met Cube.

Maar in deze prijsklasse krijg je een fiets die vooral lijkt op een mountainbike. De werking van de diverse onderdelen in het terrein zal echter tegen vallen: het schakelen zal niet echt soepel gaan en de geveerde vork reageert maar slecht op hobbels. Daarnaast is het gewicht erg hoog.

Goed bruikbare fietsen beginnen bij zo ongeveer €750,-.


Een goede tussenoplossing is een gebruikte bike bij een dealer te kopen. Dan kun je terug als je klachten hebt, je krijgt nog wat goed advies (mag je hopen...) en vaak heb je nog wat keuze ook. Ik weet dat Rijwielpaleis Bilthoven altijd een vrij uitgebreide collectie gebruikte fietsen had.

En anders vriend een 'tegoedbon' geven voor de fiets en hem zelf laten kiezen? Is iets minder origineel, maar je loopt ook iets minder risico dat het mis gaat...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Eline88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 13 februari 2017, 19:53

Bedankt voor je advies, Lars! Bilthoven zit nog aardig in de buurt ook, dus ik ga daar (en misschien ook bij een aantal andere dealers) eens een kijkje nemen. Een fiets geven leek me leuker dan een bon, maar als blijkt dat het lastig is om voor hem de keuze te maken, is dat inderdaad ook een optie :-)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Leuk gebaar om je vriend een bike kado te doen maar ik zou zelf ook liever een tegoedbon krijgen van mijn vrouw. Een fiets moet je goed passen en de kans is groot dat je precies een verkeerde uitzoekt waar hij dan niet lekker op zit.
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Tegoedbon is zeker een leuk idee, en dan samen op zoek naar de geschikte, passende fiets... Anderzijds snap ik ook dat je hem het liefst wil verrassen met een fiets in real life.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Plaats reactie