Chatel, 4 dagen biken. Of Aosta?!

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

Na 2 jaar Saalbach willen we iets nieuws proberen. Zo kwam Chatel in de picture.
Maar van de info op de sites over Chatel/ Port du Soleil word ik niet veel wijzer... die rare Fransen :-{
Vandaar dat ik met een paar vragen zit:

- klopt dat er in Chatel zelf geen liften zijn, maar dat je eerst naar Pre la Joux moet?
- en dat kan met de auto?
- in Pre la Joux zelf kun je niet overnachten?
- als je de lift in Pre la Joux pakt, kun je dan ook in de rest van de Port du Soleil komen of is het beperkt tot die ene lift?
- iemand ervaring met 1861 hostel in Chatel?

Dit was het voor nu :D Wellicht dat er nog vragen komen....
Alvast dank.
Laatst gewijzigd door Old 'n' Rusty op ma 13 februari 2017, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

- klopt dat er in Chatel zelf geen liften zijn, maar dat je eerst naar Pre la Joux moet?
Nee, in Chatel zelf zit de Super Chatel lift en vandaaruit kun je tochten maken, maar daar zit geen direct bikepark aan vast, daarvoor moet je idd naar Pre la Joux (of Morgins, ook wel te fietsen vanuit Chatel over de weg, met een enduro fiets dan, pure downhill bak uiteraard niet aan te bevelen voor het klimmetje).

- en dat kan met de auto?
Ja, of met de bus, of met de fiets (maar das dan wel omhoog fietsen aan het eind van de dag, of aan het begin van de dag als je Morgins pakt)

- in Pre la Joux zelf kun je niet overnachten?
Je kunt overnachten op de parkeerplaats, gebeurt wel vaker (geen voorzieningen verder), en er zijn ook wat chalets iets meer in de buurt dan Chatel zelf.

- als je de lift in Pre la Joux pakt, kun je dan ook in de rest van de Port du Soleil komen of is het beperkt tot die ene lift?
Ja, je kunt overal heen

- iemand ervaring met 1861 hostel in Chatel?
Nee
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

Thanks voor de reactie!
Goed om te horen dat Chatel een goede uitvalbasis is. En nu nog maar eens uitvogelen waar allemaal naar toe kan. En hoe.
Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Old 'n' Rusty schreef: waar allemaal naar toe kan. En hoe.
De DH track van Avoriaz is super, bijna helemaal natuurlijk en lekker technisch.

https://www.trailforks.com/trails/coupe ... nce-30472/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Is aan de andere kant van de heuvel waar het park van Chatel tegenaan ligt dus mooi te combineren.
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

Dat klinkt goed. Bedankt voor de tip!
We zijn per se van de grote sprongen, maar wel van technisch rijden. Zoals de X-line en de Bergstadt trail in Saalbach.
Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Avoriaz idd leuk, en Morgins is in dat opzicht ook lekkerder dan Chatel bikepark. Chatel is toch vooral van de reuzenbochten en reuzensprongen. Zelf vind ik daar ook niet zo veel aan.

Ik zou haast zeggen, rij door naar Aosta/Pila, veel mooiere omgeving en technischer tracks (en een machtig mooie lange en technische downhill baan helemaal de vallei in van ruim 8km), plus veel minder Engelsen, goedkoper, rustiger, lekkerder weer en lekkerder eten.
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

DaanJ schreef:
Ik zou haast zeggen, rij door naar Aosta/Pila, veel mooiere omgeving en technischer tracks (en een machtig mooie lange en technische downhill baan helemaal de vallei in van ruim 8km), plus veel minder Engelsen, goedkoper, rustiger, lekkerder weer en lekkerder eten.
Aaarrggghhh, je maakt het niet makkelijk! Van dat gebied heb ik nog nooit gehoord. Wat is daar de beste startplaats? Zoals jij het omschrijft klinkt wel gaaf.
Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

In Aosta in het dal, kun je goedkoop een appartementje huren, is een leuk Italiaans stadje (geen suf skidorp), en je fietst zo naar de grote kabelbaan toe. Lift dagkaartje voor het gebied kost je dacht ik iets van 20 euro. Die kabelbaan gaat dan naar Pila (wel een skidorp) en het bikepark, waar weer meer liften zijn om verder omhoog te gaan, eentje zelfs helemaal naar de top van de berg (ook erg tof, wel best tricky afdaling).

Ben zowel in Aosta/Pila als Chatel behoorlijk vaak geweest, en Aosta/Pila vind ik persoonlijk vele malen toffer, en de omgeving is lang niet zo verrot geskied als in de Portes du Soleil. Je kunt je je er ook makkelijk 4 dagen vermaken. Check ook dit vette filmpje van Adam Brayton die losgaat op de lange Pila naar Aosta afdaling: https://vimeo.com/150519302" onclick="window.open(this.href);return false;
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Ik heb er nog nooit gemountainbiked maar Aosta is wel prachtig!!
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

+1, Aosta is in vele opzichten mooier en vetter dan Portes du Soleil! Veel minder een 'wintersportgebied maar dan in de zomer' waardoor ik de sfeer in ieder geval leuker vind. Aosta zelf vind ik maar een baggerstad waar je goed op je fiets moet letten eerlijk gezegd maar daar buiten is het schitterend.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

Hoe is Aosta in vergelijking met Saalbach? Ook wat downhill/ freeride betreft. Waar hebben ze meer en vettere trails? Dus geen endurorondjes, maar lift omhoog en dan naar beneden.
Ik moet wel zeggen dat de voorkeur van mij en mijn maten steeds meer richting Aosta gaat. Keuzes, keuzes...
Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

De trail vanaf de top naar Aosta het dal is de gaafste die ik ooit gereden heb! Wat dat betreft zou ik zeker naar Pila gaan. Maar bikepark zelf vond ik niet heel spannend moet ik zeggen.
Is inmiddels al wat jaartjes geleden (2012) dat ik voor het laatst in zowel PDS (chatel-kant) als Pila ben geweest, wellicht dat er nog iets veranderd is (of dat ik met mijn inmiddels verbeterde skills meer plezier uit bikepark zou halen).


Vergelijking met Saalbach gaat niet echt op vind ik. Daar liggen meer gevarieerde trails m.i.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

maaf2 schreef:De trail vanaf de top naar Aosta het dal is de gaafste die ik ooit gereden heb!
Van Pila naar het dal (Il Rientro) of ...?

Als je toch in Aosta bent dan zou ik zeker een bezoek aan La Thuile brengen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Geen idee hoe het daar heet. Met alle liftjes naar boven en dan helemaal door naar beneden. Eerste stukje fireroad vanaf de top, dan langs het bikepark en door naar het dal.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

http://www.pila.it/en/mtb-tracks/" onclick="window.open(this.href);return false;

het bikepark van pila is natuurlijk wel veel kleiner dan portes du soleil. maar er zijn dan nog genoeg xc/enduro mogelijkheden, maar die zijn dan niet lift naar lift zoals in pds.

de meerdaagse liftpas is in de hele vallei geldig, dus ook la thuile en breuil-cervinia
Plaats reactie