Zadel zakt naar beneden

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Mijn zadel zakt voortdurend naar beneden, ik heb de zadelpen al een keer schoongemaakt en hier nieuwe montage paste op aangebracht en ook gelijk de klem iets strakker gezet maar toch blijft hij naar beneden zakken.

Wat is hier normaal de beste oplossing voor?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Goedkoopst, snelst en eenvoudigst? Stripje uit een blikje cola knippen en tussen zadelpen en frame stoppen. En wat voor montagepasta gebruik je? Toch niet die van Shimano die je ook voor boutjes enzo kan gebruiken? Dan kan je beter carbonpasta nemen, dat smeert niet maar geeft wat grip.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
krt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 12 februari 2015, 22:20
Mijn mountainbike: Sensa Fiori sfb carbon

Een laagje blanke lak op je zadelpen wil ook nog wel eens net het verschil maken.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

suravida schreef:Goedkoopst, snelst en eenvoudigst? Stripje uit een blikje cola knippen en tussen zadelpen en frame stoppen. En wat voor montagepasta gebruik je? Toch niet die van Shimano die je ook voor boutjes enzo kan gebruiken? Dan kan je beter carbonpasta nemen, dat smeert niet maar geeft wat grip.
Euhm ik heb inderdaad die van Shimano gebruikt. Er stond op dat hij ook voor zadelpennen geschikt was?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Is het in veel gevallen ook hoor, maar is niet per definitie bedoeld als antizaksmeersel (jawel!), meer als loskomprutje.

Ik heb ook goede ervaringen met carbonpasta op aluminium pennen waar de shimanopasta geen uitkomst bood.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Wat ook erg goed werkt als eenvoudige quick fix is een stukje tape om de pen heen, vlak boven de zadelpenklem.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Klem nog iets strakker zetten?
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Mijn mountainbike: CUBE.Reaction GTC SL 29

@ Elvander, dat is nu net het punt. Steeds strakker draaien, gaat het spul kapot van.

Carbon pasta gebruiken, Tacx bijvoorbeeld. Je kan ook 5 gram zakjes pasta kopen, als je een tube te veel/duur vind.
Ik heb zo'n tube Tacx in de gereedschapskist en zo'n 5 grams zakje voor onderweg.

Groeten, Remco
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Daarom ook met een vraagteken.
Als het met pasta nog glijdt, kun je je afvragen of het niet nog iets strakker kan.
Zonder het kapot te maken dan hè.
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Is de pen nog volledig rond?
Zelf eens een Thomson pen gehad die maar bleef zakken. Uiteindelijk nagemeten met digitale schuifmaat, en toen bleek dat de pen een beetje ovaal was ter hoogte van de klem... :o :(
Lekker vies is niet bah...
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

aparte zadelbuisklem op de zadelbuis zetten (dus boven degene die je al hebt)
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Tsja, op deze manier heb je wel een hele goedkope dropper, maar niet ideaal en hoogst irritant natuurlijk.
Ik zou hem eerst even goed nameten inderdaad en kijken hoe ruimt je seattube is. Als die ruimte echt te groot is, kun je hem niet strakker draaien. Dan klemt die boven misschien wel, maar dan kan die nog steeds bewegen en dit gaat toch leiden tot ellende.
Blanke lak rondom kan inderdaad een goede oplossing zijn. Nadeel van een strookje van een blikje vind ik zelf dat je hem dus weer niet rondom afklemt.
Sommige merken zijn gewoon net niet secuur genoeg in hun maatvoering.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

De klem kan in ieder geval niet meer strakker, of de pen niet ovaal is heb ik nog niet nagemeten.

Maar als de pen zakt met Shimano pasta, is er dan een kans dat hij niet zakt met Tacx Tube Montagepasta? Scheelt dat zoveel?
George schreef:Wat ook erg goed werkt als eenvoudige quick fix is een stukje tape om de pen heen, vlak boven de zadelpenklem.
Mooie tijdelijke oplossing! Dat ga ik zeker proberen :)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dizer schreef:
Maar als de pen zakt met Shimano pasta, is er dan een kans dat hij niet zakt met Tacx Tube Montagepasta? Scheelt dat zoveel?
Ja, die kans is er. En niet alleen Tacx hoor. Ik heb Cyclon Stay Fixed, ook wel friction paste genoemd. Het woord zegt het al: de kleine korreltjes in de pasta wordtn fingedrukt bij aanklemmen en genereren daardoor frictie. Bij mij hielp het heel goed bij een hardnekkig kraakje in het zadelpen-buis-contact.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Misschien een stomme vraag: Maar is je zadelpen wel de juiste diameter voor je frame?? Er zijn namelijk zadelpendiameters die maar 1 a 2 milimeter met elkaar schelen, en dat is net het verschil tussen niet zakken en wel zakken.
Deze vraag naast alle opties die hierboven al genoemd zijn: carbonpasta gepruiken, kijken of je pen wel rond is, een 2de klem op je zadelpen (er zijn ook klemmen te koop die zowel op je frame als op je pen klemmen)..... enz.
"Righty tighty, lefty loosey."
Plaats reactie