MTB Route Texel

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 CF /Canyon Neuron 9.0 CF

Diepe zucht....zou het helpen als je het gewoon een nieuw fietspad noemt? En geen MTB route?

Die locals moet je op Texel toch wel kunnen vinden en handhaven.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
B.@.R.T
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 18 december 2011, 08:32
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 8.0CF

.
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

The Borg Cube schreef:Diepe zucht....zou het helpen als je het gewoon een nieuw fietspad noemt? En geen MTB route?

Die locals moet je op Texel toch wel kunnen vinden en handhaven.
Zie hier de nieuwe 100 km mtb-route zoals die — naar verluidt — is aangevraagd. De route is nogal grof getekend, maar een eerste blik leert dat circa 30 km ervan onverhard is en de resterende 70 km dus verhard... Aangezien er evenwel plannen waren om nieuwe trails in een aantal bermen pal langs (verharde) wegen/fietspaden aan te leggen, zou de ‘onverhard/verhard’-verhouding allicht nog kunnen wijzigen. Hoe dan ook, echt spannend/uitdagend lijkt het niet te worden. Wellicht een mooi fietspad voor boswielrenners? :wink:
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat ziet er inderdaad niet heel spannend uit als in "natuurschade" "vogels verjagen" Dat is gewoon de huidige route, een stukje "nieuw" wat anders in de toertocht zit, en gezigzag over het eiland. (Daar zitten best leuke stukjes tussen, eens mee geweest met de lammetjes tocht) Jammer Harry je maakt herrie voor niks. (zoals gebruikelijk...)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Dag

Ik ga deze zomervakantie naar TEXEL toe en ga mijn de MTB meenemen. De vaste MTB route weet ik wel te vinden. Ik wil echter ook een route maken om wat meer van Texel te zien dan alleen 6 x hetzelfde rondje (al moet dat wel mooi zijn lees ik).

Nu heb ik wat vragen aan de TEXEL rijders hier:
- hoe herken ik als fietser waar ik niet in mag, bordje met "enkele toegang voor wandelaars", of "verboden voor MTB"?
- de toertochten die "Wielervereniging Texel" georganiseerd heeft in nov-2016 vind ik op STRAVA wel terug, maar gaan deze door "verboden"gebied?
- en verder ben ik altijd op zoek naar mooie tracks, als iemand iets in de aanbieding heeft dan PB me maar.

gr Wim
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Is het toegestaan om vanaf de veerpont linksaf te gaan, het strand op, om de slufter heen, en door te rijden tot de vuurtoren. Dat 30km lange strand is breed genoeg voor een eenzame fietser...
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Knerbert schreef:Is het toegestaan om vanaf de veerpont linksaf te gaan, het strand op, om de slufter heen, en door te rijden tot de vuurtoren. Dat 30km lange strand is breed genoeg voor een eenzame fietser...
Vanaf de veerboot direct linksaf (ten noorden van de Mokbaai) het strand op is niet mogelijk. Vanaf de Mokweg langs de Horsmeertjes is het (deels) niet toegestaan en bovendien lastig om verderop een enigszins berijdbaar stuk strand te vinden. Over de Hoornderslag en dan nabij Paal 10 het strand op is wel mogelijk.

Om de Slufter heen fietsen kan/mag alleen via een (grotendeels) verharde omweg. Namelijk onderlangs de Slufter via de Slufterbollen eerst zuidwaarts, vervolgens verder over de Muyweg, Zanddijk, Krimweg en dan bij Paal 28 het strand op voor de laatste 3 km naar de vuurtoren. Afsnijden naar de Zanddijk is nog mogelijk door na de Slufterbollen zo'n 500 meter oostwaarts te wandelen over het Slufterdijkje. En ja, de kortste Slufter-route is uiteraard gewoon doorrijden over het strand, rechtdoor het zadelhoge (?) zeewater naar Paal 25 en verder richting de vuurtoren. :wink:
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

@wpee: Net zoals elders in Nederland wordt ook op Texel met diverse (verkeers)borden aangegeven waar je wel/niet mag fietsen. Enige eenduidigheid ontbreekt hierbij eveneens. Voorts gaan de Texelse mtb-toertochten inderdaad deels over ‘verboden’ trajecten.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

GPX vanaf de boot uitbreiding bestaande route. (moet ooit 100Km totaal worden) Verbindingsstukje. (vast ook andere mooie legale mogelijkheden, maar zo rij ik het) En het stuk naar de Slufter. Bij de Slufter kan je niet verder Noordwaarts (of je moet zwemmen :tong ) Zoals al gezegd even een stukje lopen over het dijkje de duin over en dan kan je over het fietspad weer verder naar het Noorden.

https://www.dropbox.com/s/o2x0n9hrtafud ... l.GPX?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Dank B@zz en Tijgerhaai!
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Hier ook maar even een trap tegen de kast geven. Omdat de 100Km nog wel even op zich laat wachten. (bedankt Harry) Zoek ik zelf meer paadjes die je vrij mag rijden buiten de nu bestaande route. Zodat je toch een mooie grootte ronde kan rijden over Texel. Het pad door de Muy en Slufter ken ik. Maar er zijn vast meer mooi paadjes te vinden waar je gewoon mag rijden. (dus geen wandelpad/verboden gebied) Op Strava zie je genoeg, maar het meeste is wandelpad, of helemaal verboden. En mag je op Texel eigenlijk het hele jaar door op het strand rijden? Dus wie kan mij helpen aan legale gpx spoortjes?
◼︎ Go round the outside.
Vlietser
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: di 4 november 2014, 16:44
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 800

Iemand toevallig de laatste tijd nog hier gereden?
Hoe is de staat?
Ik ga er dit weekend heen en wil graag de fiets meenemen voor een lekker ritje.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Wederom goed nieuws in Noord-Holland. De 100 Km route Texel gaat door! :bier:
https://www.facebook.com/wielersporttex ... 86nnhxmoNs" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ Go round the outside.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Goed nieuws! Lijkt mij erg leuk om daar een rondje van 100km te kunnen rijden.
Komende mei nog maar gewoon de 8km versie rijden... :-)
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Vanaf de boot loopt al het eerste stuk van de 100km route naar de bestaande route (die ook verbeterd is) Mag je al gewoon rijden. Die zelfde pipo als bij Schoorl en Zandvoort kwam er tussen. :evil:
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie