Ook ik zoek een mtb

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Ongebonden
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 5 februari 2017, 16:05

Beste lezers,

Waarschijnlijk worden jullie overstelpt met vragen van beginners, die vast ook al meerdere keren gesteld zijn. Dus alvast bedankt wanneer iemand de moeite neemt om te reageren.
Ik ben al een aantal weken aan het oriënteren op een mountainbike.
In het verleden heb ik fanatiek gefietst op de bmx. Door drukte en blessures deze hobby gestopt. Echter blijft de drang naar het 'fietsen'. Na mijn besluit om een mtb aan te willen schaffen heb ik geprobeerd zoveel mogelijk informatie hierover in te winnen.
En informatie is er ontzettend veel over dit onderwerp.
Het eerste wat opviel waren de gangbare prijzen voor een mtb.
Ik denk dat voor mijzelf een hardtail de beste fiets is, een 29er. Als framemaat kom ik uit op 56cm.
Dan het budget.. Die ligt laag bij mij. Ik wil graag tussen de 500 en 750 euro uitgeven.

Mijn vraag is nu:
Wat zijn de aanraders? Is er ergens een top 5 of top 10 lijstje van mtb's in deze lagere prijsklasse?
Welke mountainbike kunnen jullie aanraden?

Ik ben uiteraard niet op zoek naar het beste van het beste voor deze prijs, maar ik wil ook zeker geen kat in de zak kopen.
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Alvast bedankt!
Bram_kd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 17 juli 2016, 16:28
Mijn mountainbike: Scott spark 930

Voor deze prijs zou ik gaan voor 2e hands.
Zo iets bijvoorbeeld:http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... e=lr&pos=1
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Als leidraad kun je nemen dat als de afmontage va n de bike Deore en hoger is dat je daar gerust mee het bos in kan. In de lagere prijsklasse zal je vaak met een instapmodel voorvork en zware wielen te maken krijgen. Maar laat je daar niet door afschrikken. Ik heb ook een instapper, een XC32 air en ik ben er best tevreden over. Kortom als je nieuw wil rijden is er best wat te koop voor je. Het hoeft echt niet de hoofdprijs te kosten.

Voor €799 heb je nieuw de Canyon Grand Canyon 4,9 in huis. Prima bike. 2e hands heb je helemaal genoeg keuze.
Ongebonden
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 5 februari 2017, 16:05

Beide bedankt!
Ik ga nu even verder inlezen in de afmontage.
Over voorvorken heb ik al best wat gelezen.
Inderdaad een goed idee om ook naar tweedehands te kijken.

Mochten er nog tips zijn. Graag natuurlijk!
Ik kan ook nog steeds nergens een review lijstje vinden van de beste mtb's in deze prijsklasse, bestaat dit?
Bram_kd & Dice Oldschool beide bedankt!
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Ga voor een nieuw overjarig model. Dat heb ik zelf ook gedaan en mijn Trek x-caliber 9 viel daardoor in jou prijscategorie terwijl deze fiets nieuw dit jaar bijna 1.000 euro kost. Zo is dat ook bij andere merken en modellen. Overigens vergeet niet dat je ook nog fietskleding moet aanschaffen voor comfort tenzij je dat al hebt.
Ongebonden
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 5 februari 2017, 16:05

Bedankt wizzy82.
Daar was ik zelf ook op uitgekomen.
Ik heb op dit moment de: giant talon 27.5 0 ltd op het oog.
De specificaties tonen kwalitatief goede onderdelen voor een beginnersbike. Ook het materiaal van de bike en de voorvork lijken mij prima. Wel is de wielmaat iets kleiner. Maargoed, eigenlijk heb ik er niet heel veel verstand van nog. Ik ga deze week wat winkels af om mij daar voor te laten lichten en om wat verschillende mtb's uit te proberen.

Voor de kleding dacht ik zelf aan een helm, bescherming, handschoenen, schoenen, rugzak, en kleding. Dat heb ik grotendeels inderdaad nog wel ergens liggen.

Door jullie tips weet ik iniedergeval waar op te letten, en kan ik gerichter zoeken als ik wat winkels ga bezoeken.
Bedankt!
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Als je inderdaad een 56cm (22 Inch) frame nodig hebt, zou ik zeker voor een 29er gaan.

Is die 56 cm niet een maat die je moet hebben bij een racefiets ? Mountainbike frames zijn kleiner en je zithouding is totaal anders, dus met een racefietsmaat kom je niet goed uit.

Wat is je lichaamslengte en eventueel je binnenbeenlengte, dan kunnen we beoordelen of je met die 56 cm in de goede richting zit.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Duit in het zakje: Met een kleiner budget dan wat jij wilt uitgeven ben ik uiteindelijk bij een prima fietsje terechtgekomen door te gaan voor 26". XT en SLX afgemonteerd, rockshox recon vork met remote en een mooi setje wielen. Met complete onderhoudsbeurt en garantie.

26" is niet hip, en heel goed 2e hands te krijgen voor een mooie prijs. En in eerste instantie zal je verbetering qua fietsen toch bij jezelf moeten zoeken ipv beter materiaal.

En wat hierboven ook al is gezegd, vergeet de overige zaken niet. Ik heb ondertussen de complete waarde van de fiets al uitgegeven aan dikkere handschoenen voor -0, andere kleding, schoonmaak- en smeerspul, fatsoenlijke pomp voor onderweg enzovoorts. Het telt snel op! :D
Ongebonden
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 5 februari 2017, 16:05

@ pollekes
Ik ben 1,98 lang. Ik kwam uit op deze maat via een tabel voor mountainbikes. Ook met het opmeten van de binnenbeenlengte kwam ik hier op uit. Ik ga het wel nog uitproberen in praktijk.

@bokmaaa
Ik denk dat ik met mijn lengte beter niet voor een 26'' kan kiezen. Maar ook dit zal ik uitproberen bij de winkel.
Ik heb nog veel materiaal liggen. Maar inderdaad, buiten het budget voor de fiets heb ik voor nu €200,- uitgetrokken voor accessoires. De dingen die ik nog aan moet/kan schaffen hoeven voor mij niet in de duurdere prijsklasse te liggen. Op de lange termijn kan ik uiteraard meer uitgeven hieraan.


Beide bedankt voor jullie feedback!
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Je zou ook ff door kunnen sparen en dan kan je jou budget wat hoger stellen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik zou in jouw geval zeker voor 2ehands gaan.
Je hebt dan veel meer waar voor je geld, Mits je geen afgeragd spul koopt natuurlijk.
Post eventuele kanshebbers hier, dan kunnen we er eens goed naar kijken of het wat is.
26 hoeft zeker niet slecht te zijn hoor, ik heb weleens 29ers geprobeerd die heel wat beroerder reden dan mn oude fiets.
Ik ben ook vrij lang, 193cm.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Voor 750 of iets meer kan je best leuke overjarige modellen scoren, bijv:

https://www.12gobiking.nl/cube-attention-sl-2016" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-9-2016" onclick="window.open(this.href);return false;
Ongebonden
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 5 februari 2017, 16:05

@pinda1947
Met mijn budget bedoel ik meer dat ik simpelweg niet meer geld uit wil geven. Het lijkt mij een heel gaaf om weer te gaan fietsen, maar mocht dit niet het geval zijn uiteindelijk. Of mocht ik het toch te druk hebben met andere zaken, wil ik nu eerst liever een goedkoper model aanschaffen. Ik kan altijd nog een duurdere mtb kopen.

@sama
Vrijdag ben ik vrij en ga ik wat winkels af, mocht ik nog niet meteen een keus hebben gemaakt zal ik de kanshebbers hier posten. Ik wil wel graag een nieuw model.
@jamis diablo
Thanks! Die zal ik onthouden. Ik heb zelf ook al wat overjarige modellen voor een mooie prijs op het oog. Ik denk dat ik inderdaad voor een overjarig model ga.
Het liefste koop ik de mtb in een winkel. Maar mocht het prijsverschil erg groot zijn ga ik er een bestellen.


Bedankt allemaal!
MysticBiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 8 februari 2017, 18:41

Ongebonden schreef:Bedankt wizzy82.
Daar was ik zelf ook op uitgekomen.
Ik heb op dit moment de: giant talon 27.5 0 ltd op het oog.
De specificaties tonen kwalitatief goede onderdelen voor een beginnersbike. Ook het materiaal van de bike en de voorvork lijken mij prima. Wel is de wielmaat iets kleiner. Maargoed, eigenlijk heb ik er niet heel veel verstand van nog. Ik ga deze week wat winkels af om mij daar voor te laten lichten en om wat verschillende mtb's uit te proberen.

Voor de kleding dacht ik zelf aan een helm, bescherming, handschoenen, schoenen, rugzak, en kleding. Dat heb ik grotendeels inderdaad nog wel ergens liggen.

Door jullie tips weet ik iniedergeval waar op te letten, en kan ik gerichter zoeken als ik wat winkels ga bezoeken.
Bedankt!
Ik heb deze week de Giant Talon 27.5 0 LTD gekocht voor 699 euro. Geen geld dacht ik zelf (voor wat je er voor krijgt). Wel los trappers erbij gekocht en bezorgkosten. Bij elkaar nog geen 750 euro. Handschoentjes haal ik in een outletstore (fysieke winkel), zag ze daar laatst hangen voor 7 of 8 euro.
Helm heb ik via een Chinese website (dx.com) gekocht voor 18 euro.
Heb flink ingelezen op de verschillende smeersels voor de ketting. Ik ga zelf voor de muc-off c3 dry en wet. Ook heb ik direct een borstelsetje van de muc-off besteld.
Sloten ben ik nog niet helemaal over uit. De Abus Ivan spreekt mij wel aan. Of de Abus Ivy, maar die is meteen wat zwaarder. Lastig lastig.

Dit allemaal bij verschillende webshops. Prijzen onderling lopen best uiteen, dus goed zoeken!

Succes met je keuze!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Leuk geshopt behalve voor de helm. Koop aub geen helm van Ali of DX. Genoeg uitverkoop bij de diverse winkels of bij de Lidl, een goede helm hoeft niet duur te zijn.
Plaats reactie