Juiste schakelmomenten (klimmen) en hoe anticiperen?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

Beste mede bikers,

Sinds September ben ik volop gebeten door de MTB microbe. Ik had toen reeds een sportieve achtergrond dus fysiek waren de weekendtoertochten geen enkel probleem. Techniek en ervaring schaaf je bij door het meer en meer te doen. Echter, ik breek m'n hoofd sinds dan al op de volgende kwestie als ik hier in België in de Vlaamse Ardennen ga rijden. Daar ik in de lente enkele grote tochten gepland heb in de échte Ardennen, wil ik daar tegen dan wel al wat verbetering in gebracht hebben.

Ik rij met een 2x11 setup.

Stel, ik nader op de vlakke baan aan een goed tempo (25km/h) een klim (geen molshoop van 50 meter) en lig op dat moment op het buitenblad op het (pakweg) 7de tandwiel. Door de hellingsgraad in de klim gaat de snelheid uiteraard snel naar beneden en moet je al vrij snel gaan terugschakelen. Ik heb nog wat restsnelheid van de aanloop naar de klim, maar schakel op dat moment naar het binnenblad, wat op die moment (met die snelheid) véél te klein is, waardoor je even loos trapt en je gehele kadans en "moment" dus ook weg is. Dan moet je terug 'oppakken' alsof je vanaf 0 aan die klim begint, alsof je gehele aanloop voor niets was.

Met het klimmen op zich heb ik geen enkel probleem eens ik de juiste kadans gevonden heb, en ik moet heus niet iedere keer de allerkleinste versnellingen gaan rijden, maar hoe anticiperen jullie op dit "buitenblad naar binnenblad" moment?

Schakelen jullie voordat jullie naar het binnenblad gaan verder op (bijvoorbeeld naar 9de tandwiel), wat het trappen op dat moment zwaarder maakt, maar de overgang naar binnenblad wel kleiner maakt?
Of gaan jullie gaan 'afremmen' voor de klim waardoor je eerder direct op het juiste verzet de klim kan aanvatten?

Graag wat ervaring van mensen met meer kilometers op de teller hieromtrent.

Alvast bedankt!
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Met de huidige cassettes tot 42 kan je al een eindje bergop op het grote blad. Gewoon je groot blad gebruiken tot het voorlaatste kransje, als je dan nog kleiner wil vooraan afschakelen en tegelijkertijd achteraan een tand of 2 a 3 bij.

Jou "probleem" is de reden waarom een 1x setup zo populair is geworden.
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

Voor mijn buitenblad heb ik 2 standen op de shifter (en dus ook op de schakelgeleider vooraan), maar zelf op de kleinste stand van het buitenblad (de middenste stand van de 3 mogelijkheden op de shifter) heb ik de indruk dat m'n ketting maar al te gauw tegen de geleider gaat knarsen als ik versnelling 3 - 2 - 1 op zoek.
Vandaar dat ik geneigd ben eerder naar het binnenblad over te schakelen.
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Hmmm, beter (laten) afstellen zou ik zo zeggen. Tot het voorlaatste kroontje moet je zeker kunnen rijden zonder dat je ketting de voorderailleur raakt.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Sterker nog, een dubbel is zo ontworpen dat je op het grote blad de hele cassette zou moeten kunnen gebruiken.
De granny gebruik je dan als je op het grote blad "door de cassette heen" bent.
(kijk maar naar hoe DI2 met 1 shifter ingericht is)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
tib888
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 24 november 2014, 12:13

naar klein blad gaan en tegelijk 2 versnellingen zwaarder schakelen achteraan?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Eerst gewoon je grote blad voor 'opmaken' door steeds achter een tandje lichter te schakelen. Terwijl je snelheid langzaam verder afneemt als je hoger klimt, schakel je aan het 'eind' van je cassette 'rustig' over naar je kleinste blad voor. Zo nodig schakel je achter nog even tegen om een eventueel sprongetje qua zwaarte verzetten op te vangen. Zo verlies je geen snelheid en schakel je gecontroleerd.

Alleen bij een plots opdoemende hele steile klim schakel ik soms nog snel voor van groot naar klein blad, om vervolgens de cassette op te gaan gebruiken. Doe ik alleen als ik op tijd ben om dit gecontroleerd te kunnen doen.

Naarmate je meer ervaren bent doe je deze dingen op enig moment blitssnel en zonder nadenken, het worden automatismen.

En 1x11 of 1x12 is niets voor beginnende MTB-ers: het is simpel, maar je komt geheid verzetten tekort, zeker in de Ardennen. Je wil met name altijd een brede range aan verzetten ter beschikking hebben, hele lichte en voldoende zware.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Als richtlijn zou je aan kunnen houden 'hoe hoger je snelheid is, hoe kleiner je terugschakel stapjes moeten zijn'.
Hoe je dat in praktijk brengt is een volgende punt maar bij hoge snelheid terug naar de granny is meestal te voorbarig, zeker bij een helling met ~gelijk blijvend hellingspercentage.

Zitten er sterke verschillen in de hellingspercentages, dan kun je op de minder steile delen met relatief hoge rij snelheid kiezen voor een wat zwaar verzet (relatief lage trapfrequentie) op je grote blad.
Wanneer er een sterke stijging volgt pak je de granny, daarbij 'lijkt' het gat minder groot doordat je op een wat meer normale trapfrequentie komt te zitten.
Vanuit dat moment zit je dan op de granny en heb je dan op je cassette nog voldoende reserves om terug te schakelen.

Al met al blijf je dus vrij lang op je grote voorblad alvorens terug te schakelen naar je granny.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Gunther90 schreef:Beste mede bikers,

Sinds September ben ik volop gebeten door de MTB microbe. Ik had toen reeds een sportieve achtergrond dus fysiek waren de weekendtoertochten geen enkel probleem. Techniek en ervaring schaaf je bij door het meer en meer te doen. Echter, ik breek m'n hoofd sinds dan al op de volgende kwestie als ik hier in België in de Vlaamse Ardennen ga rijden. Daar ik in de lente enkele grote tochten gepland heb in de échte Ardennen, wil ik daar tegen dan wel al wat verbetering in gebracht hebben.

Ik rij met een 2x11 setup.
Met welke voorbladen rij je? Veel reacties van mede bikers zijn gebaseerd op een 2X van 14 of meer tanden verschil voor. Dan verspringt hun verzet van 36 naar bv. 22. Hierdoor zijn ze genoodzaakt om langer op het buitenblad te blijven.

Jij rijd waarschijnlijk met een 24-34, 26-36 of 28-38t. Met deze kleinere stap kun je eerder terug naar het kleine blad. Je zou kunnen overwegen om je kleine blad groter te maken of je grote blad juist kleiner. Mits je het echte lichte verzet berg op niet nodig hebt.

Ik wil alleen aangeven dat er ook een andere manier is om je dubbel te gebruiken en dat je huidige voorbladen misschien wel niet geschikt zijn voor jou manier van rijden.
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

Bedankt voor de inbreng tot nu toe!
Real Epic '89 schreef:
Gunther90 schreef:Beste mede bikers,

Sinds September ben ik volop gebeten door de MTB microbe. Ik had toen reeds een sportieve achtergrond dus fysiek waren de weekendtoertochten geen enkel probleem. Techniek en ervaring schaaf je bij door het meer en meer te doen. Echter, ik breek m'n hoofd sinds dan al op de volgende kwestie als ik hier in België in de Vlaamse Ardennen ga rijden. Daar ik in de lente enkele grote tochten gepland heb in de échte Ardennen, wil ik daar tegen dan wel al wat verbetering in gebracht hebben.

Ik rij met een 2x11 setup.
Met welke voorbladen rij je? Veel reacties van mede bikers zijn gebaseerd op een 2X van 14 of meer tanden verschil voor. Dan verspringt hun verzet van 36 naar bv. 22. Hierdoor zijn ze genoodzaakt om langer op het buitenblad te blijven.

Jij rijd waarschijnlijk met een 24-34, 26-36 of 28-38t. Met deze kleinere stap kun je eerder terug naar het kleine blad. Je zou kunnen overwegen om je kleine blad groter te maken of je grote blad juist kleiner. Mits je het echte lichte verzet berg op niet nodig hebt.

Ik wil alleen aangeven dat er ook een andere manier is om je dubbel te gebruiken en dat je huidige voorbladen misschien wel niet geschikt zijn voor jou manier van rijden.
Ik rij met een 36x26T setup vooraan (Shimano XT FC-M8000, 36x26T, 175mm).
De huidige ervaring in het klimmen doe ik op in de Vlaamse Ardennen. Op de off-road stukken is mijn aanloop snelheid sowieso al lager, dus daar ervaar ik mijn huidig probleem minder. Stukken waar ik dit voorheb is dan nog veelal op verhard. Paterberg, Hotond, Kanarieberg, Koppenberg (voor de kenners van de omgeving).
Daar ik vanaf april toch in wat andere omgevingen ga rijden (Houffalize, RDHF Malmédy, ...) wil ik mij op schakeltechnisch vlak toch wat voorbereiden.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik zou hier even doortrekken op het buitenblad. Een of twee bladen terug schakelen en dan naar het kleine blad. Vooral straks in onbekend terrein in de Ardennen is het handig om al op je kleine blad te zitten.

Op de weg wordt er meestal doorgestoempt op het buitenblad vooral doordat de ondergrond lekker doorrolt. Ook wordt hierdoor meer staand geklommen. (Op het moment dat ik ga staan schakel ik automatisch een tandje zwaarder.)

Veel MTBers in NLD gebruiken hun 2X11 als een 1X11+ eigenlijk rijden ze alles op 1 voorblad. Als het echt niet meer lukt of ze hebben een hongerklop gebruiken ze die 22t. (Vandaar ook de term Granny.)
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

Ik rij met een 34-24 setup voor en rij bijna alleen maar op het grote blad voor.
Maar voordat ik ga klimmen schakel ik altijd terug naar het kleine blad en achter iets, 2 a 3 versnelling omhoog.

Als ik merk dat ik het niet ga redden kan ik achter nog steeds 1 of 2 versnellingen terug.
Zo kom ik eigenlijk overal boven zonder dat ik ergens te licht of zwaar moet trappen.

Maar ik denk dat het vooral persoonlijk is wat jezelf het lekkerste vind trappen.
Mijn collega's met wie ik regelmatig fiets vinden dat ik altijd in een vrij licht verzet fiets.
Ik vind dit het lekkerste fietsen.
Wir wollen leben!
Plaats reactie