Ik hoop wel een goeie helm?JoeyA schreef:Ik heb amper goede fietskleding haha.
Ik rijd gewoon voor recreatieve doeleinden met een joggingbroek, een vest, een paar fietshandschoenen en gewoon normale sportschoenen (geen SPD). Denk niet dat ik het met deze setup gaan trekken op zon wedstrijd. Ik Kan flink trappen, maar een beetje goed uitgerust zijn is ook niet weg...
Wat is nou echt een beetje een gangbare wedstrijdmtb?
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
-
- Extreme Biker
- Berichten: 629
- Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
- Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er
Helm is verplicht daar
-
- All rounder
- Berichten: 90
- Lid geworden op: wo 28 december 2016, 02:13
- Mijn mountainbike: Bianchi Methanol SX Red
Ah, dan zie ik hem denk ik alleen aan start, want ik rijd om half elf B klassebonzaiking schreef:F klasse dacht ik u11 rijd hij
Money Can't Buy You Happiness, But It Can Buy You A Mountainbike And That's Pretty Much The Same...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
- Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
- Contacteer:
Gewoon beleven, meemaken en goed opletten op wat er rondom je gebeurd.
Als je de mogelijk hebt effe parkoers verkenning doen, gewoon een rondje fiets.
Kijken voelen waar jou stukjes liggen in het rondje, en daar tijdens de wedstrijd gebruik van maken.
Als je de mogelijk hebt effe parkoers verkenning doen, gewoon een rondje fiets.
Kijken voelen waar jou stukjes liggen in het rondje, en daar tijdens de wedstrijd gebruik van maken.
-
- All rounder
- Berichten: 90
- Lid geworden op: wo 28 december 2016, 02:13
- Mijn mountainbike: Bianchi Methanol SX Red
Ga ik zeker doen! Bedankt voor de tip!reaction 67 schreef:Gewoon beleven, meemaken en goed opletten op wat er rondom je gebeurd.
Als je de mogelijk hebt effe parkoers verkenning doen, gewoon een rondje fiets.
Kijken voelen waar jou stukjes liggen in het rondje, en daar tijdens de wedstrijd gebruik van maken.
Money Can't Buy You Happiness, But It Can Buy You A Mountainbike And That's Pretty Much The Same...
Ja. Vast zitten aan je pedalen om optimaal kracht te kunnen zetten is min of meer onmisbaar.JoeyA schreef: Zijn SPD's echt zo belangrijk? Een fatsoenlijke fietsoutfit is geen probleem, maar spds lijken me niet zo fijn. Flats heb ik altijd al gehad en ik ben er meer of minder aan gewend, is het ook mogelijk zonder?
Maar net als je in een spijkerbroek op een 14 kg fiets een wedstrijd kunt rijden, kun je ook op flats wel in de rondte komen.
Maar ik zou eerder de pedalen vervangen dan de spijkerbroek en aan het gewicht geen aandacht besteden.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- All rounder
- Berichten: 90
- Lid geworden op: wo 28 december 2016, 02:13
- Mijn mountainbike: Bianchi Methanol SX Red
Fietskleding is al geregeld pedalen nog niet....Lars TB schreef:Ja. Vast zitten aan je pedalen om optimaal kracht te kunnen zetten is min of meer onmisbaar.JoeyA schreef: Zijn SPD's echt zo belangrijk? Een fatsoenlijke fietsoutfit is geen probleem, maar spds lijken me niet zo fijn. Flats heb ik altijd al gehad en ik ben er meer of minder aan gewend, is het ook mogelijk zonder?
Maar net als je in een spijkerbroek op een 14 kg fiets een wedstrijd kunt rijden, kun je ook op flats wel in de rondte komen.
Maar ik zou eerder de pedalen vervangen dan de spijkerbroek en aan het gewicht geen aandacht besteden.
Money Can't Buy You Happiness, But It Can Buy You A Mountainbike And That's Pretty Much The Same...
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 296
- Lid geworden op: di 1 december 2009, 21:33
- Mijn mountainbike: Evil Sovereign
Als je nog nooit met clipless gereden hebt, zou ik daar niet aan beginnen net voor een wedstrijd.
Met goede flats, kun je je kracht ook heel goed overbrengen en zullen je zonder ervaring met clipless meer vertrouwen geven in de wedstrijd.
Heb zowel clipless als met flats gereden en ben met de een niet sneller als met de ander, maar ik ben natuurlijk ook geen topatleet
Met goede flats, kun je je kracht ook heel goed overbrengen en zullen je zonder ervaring met clipless meer vertrouwen geven in de wedstrijd.
Heb zowel clipless als met flats gereden en ben met de een niet sneller als met de ander, maar ik ben natuurlijk ook geen topatleet
-You don't have to be great to start, but you have to start to be great!
-Bicycle. Circles turning circles. The most efficient machine on the planet. Complex by design - simple by nature. As life ... well, as it should be!
-Bicycle. Circles turning circles. The most efficient machine on the planet. Complex by design - simple by nature. As life ... well, as it should be!
-
- All rounder
- Berichten: 90
- Lid geworden op: wo 28 december 2016, 02:13
- Mijn mountainbike: Bianchi Methanol SX Red
Thanks! Duidelijk advies!pex schreef:Als je nog nooit met clipless gereden hebt, zou ik daar niet aan beginnen net voor een wedstrijd.
Met goede flats, kun je je kracht ook heel goed overbrengen en zullen je zonder ervaring met clipless meer vertrouwen geven in de wedstrijd.
Heb zowel clipless als met flats gereden en ben met de een niet sneller als met de ander, maar ik ben natuurlijk ook geen topatleet
Money Can't Buy You Happiness, But It Can Buy You A Mountainbike And That's Pretty Much The Same...
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 187
- Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 22:22
- Mijn mountainbike: Specialized Epic/Cube Reaction
Hey Joey!
Allereerst, gaaf dat je wedstrijden overweegt. En ook leuk dat mede forumleden je overtuigt hebben deel te gaan nemen. Zoals al eerder gezegd is het ook een kwestie van wat voor wedstrijden je wilt gaan rijden en met welke intentie. Je fiets is een prima uitgangspunt. Uit ervaring kan ik stellen dat als je eenmaal langer bezig bent je tegen dingen aanloopt of ergens word op gewezen waardoor jij het verschil kan maken. Persoonlijk heb ik de meeste voordelen gehaald uit een tweetal dingen: lichtere wielen (roterend gewicht), maar vooral een bikefit. Dit heeft voor mij echt het verschil gemaakt. Verder is het vooral een kwestie van doen, genieten en kijken waarop je wilt verbeteren of waar je krachten liggen. Mocht je concretere vragen hebben dan denk ik dat we die allemaal wel willen beantwoorden, maar de eerste stap is gewoon starten, proberen en kijken hoe je het vind.
Allereerst, gaaf dat je wedstrijden overweegt. En ook leuk dat mede forumleden je overtuigt hebben deel te gaan nemen. Zoals al eerder gezegd is het ook een kwestie van wat voor wedstrijden je wilt gaan rijden en met welke intentie. Je fiets is een prima uitgangspunt. Uit ervaring kan ik stellen dat als je eenmaal langer bezig bent je tegen dingen aanloopt of ergens word op gewezen waardoor jij het verschil kan maken. Persoonlijk heb ik de meeste voordelen gehaald uit een tweetal dingen: lichtere wielen (roterend gewicht), maar vooral een bikefit. Dit heeft voor mij echt het verschil gemaakt. Verder is het vooral een kwestie van doen, genieten en kijken waarop je wilt verbeteren of waar je krachten liggen. Mocht je concretere vragen hebben dan denk ik dat we die allemaal wel willen beantwoorden, maar de eerste stap is gewoon starten, proberen en kijken hoe je het vind.
-
- All rounder
- Berichten: 90
- Lid geworden op: wo 28 december 2016, 02:13
- Mijn mountainbike: Bianchi Methanol SX Red
Komt helemaal goed! Bedankt voor je reactie!Fedmas schreef:Hey Joey!
Allereerst, gaaf dat je wedstrijden overweegt. En ook leuk dat mede forumleden je overtuigt hebben deel te gaan nemen. Zoals al eerder gezegd is het ook een kwestie van wat voor wedstrijden je wilt gaan rijden en met welke intentie. Je fiets is een prima uitgangspunt. Uit ervaring kan ik stellen dat als je eenmaal langer bezig bent je tegen dingen aanloopt of ergens word op gewezen waardoor jij het verschil kan maken. Persoonlijk heb ik de meeste voordelen gehaald uit een tweetal dingen: lichtere wielen (roterend gewicht), maar vooral een bikefit. Dit heeft voor mij echt het verschil gemaakt. Verder is het vooral een kwestie van doen, genieten en kijken waarop je wilt verbeteren of waar je krachten liggen. Mocht je concretere vragen hebben dan denk ik dat we die allemaal wel willen beantwoorden, maar de eerste stap is gewoon starten, proberen en kijken hoe je het vind.
Money Can't Buy You Happiness, But It Can Buy You A Mountainbike And That's Pretty Much The Same...
- XC-Mike
- Mountainbike Junk
- Berichten: 242
- Lid geworden op: ma 11 juli 2011, 09:49
- Mijn mountainbike: Scott Scale 910 -> Specialized Stumpjumper HT Expert WorldCup
Er zijn al hiervoor nuttige dingen gezegd. Je hoeft echt geen vermogen uit te geven voor een wedstrijdwaardige fiets. Het gaat zoals gezegd voor het grootse deel om de persoon. Belangrijkste van het materiaal is de juiste maat (en wat verder daarop ingaand de juiste zit) en de staat van onderhoud en afstelling. Dan kun je al beginnen.
Verder helpt spd je ver vooruit en goede (duurdere) banden met de juiste spanning is ook erg belangrijk.
Als je vervolgens echt met materiaal bezig gaat komen lichte wielen eerst, een goede vork daarna, dan de schakelgroep en het frame. De afmontage (stuur, zadelpen etc) is voor als je geld over hebt.
Verder helpt spd je ver vooruit en goede (duurdere) banden met de juiste spanning is ook erg belangrijk.
Als je vervolgens echt met materiaal bezig gaat komen lichte wielen eerst, een goede vork daarna, dan de schakelgroep en het frame. De afmontage (stuur, zadelpen etc) is voor als je geld over hebt.
-
- All rounder
- Berichten: 141
- Lid geworden op: zo 2 augustus 2009, 11:57
- Mijn mountainbike: Nicolai Argon RoCC '11
vooral gewicht is heel bedrieglijk, ik heb mijn vorige bike verkocht (cube reaction RX 26"banden en fox vering)
deze woog net iets onder de 11 kilo, nu heb ik een nicolai argon rohloff, deze weegt vlot 12 kilo (als het geen 12,5 kilo is), maar deze heeft een vaste vork, rohloff (dus 3 kilo achterwiel) en toch ben ik met deze fiets na 2 jaar niet meer gefietst te hebben, ook niet op de weg, in het bos ongeveer even snel (lees traag) als met de cube... dit kan dus alleen maar sneller worden in de toekomst.
een goede geometrie is volgens mij het belangrijkste, je moet je thuis voelen op de fiets, een vaste vork maakt de acceleraties veel directer en je verliest geen energie met inveren op de weg bij aanzetten.
en als de wielen, en dus ook de fiets in zijn geheel lichter worden, is dat natuurlijk altijd een voordeel.
deze woog net iets onder de 11 kilo, nu heb ik een nicolai argon rohloff, deze weegt vlot 12 kilo (als het geen 12,5 kilo is), maar deze heeft een vaste vork, rohloff (dus 3 kilo achterwiel) en toch ben ik met deze fiets na 2 jaar niet meer gefietst te hebben, ook niet op de weg, in het bos ongeveer even snel (lees traag) als met de cube... dit kan dus alleen maar sneller worden in de toekomst.
een goede geometrie is volgens mij het belangrijkste, je moet je thuis voelen op de fiets, een vaste vork maakt de acceleraties veel directer en je verliest geen energie met inveren op de weg bij aanzetten.
en als de wielen, en dus ook de fiets in zijn geheel lichter worden, is dat natuurlijk altijd een voordeel.
-
- All rounder
- Berichten: 90
- Lid geworden op: wo 28 december 2016, 02:13
- Mijn mountainbike: Bianchi Methanol SX Red
Daar hebben we toch een lockout voor? tuurlijk weegt een verende voorvork meer dan een vaste. Maar dat energie verliezen vanwege de vering lijkt geen groot probleem (tenminste voor mij niet), ff knoppie van de RSLO indrukken en gaan met die hap!joske77 schreef:vooral gewicht is heel bedrieglijk, ik heb mijn vorige bike verkocht (cube reaction RX 26"banden en fox vering)
deze woog net iets onder de 11 kilo, nu heb ik een nicolai argon rohloff, deze weegt vlot 12 kilo (als het geen 12,5 kilo is), maar deze heeft een vaste vork, rohloff (dus 3 kilo achterwiel) en toch ben ik met deze fiets na 2 jaar niet meer gefietst te hebben, ook niet op de weg, in het bos ongeveer even snel (lees traag) als met de cube... dit kan dus alleen maar sneller worden in de toekomst.
een goede geometrie is volgens mij het belangrijkste, je moet je thuis voelen op de fiets, een vaste vork maakt de acceleraties veel directer en je verliest geen energie met inveren op de weg bij aanzetten.
en als de wielen, en dus ook de fiets in zijn geheel lichter worden, is dat natuurlijk altijd een voordeel.
Money Can't Buy You Happiness, But It Can Buy You A Mountainbike And That's Pretty Much The Same...