Snap er niks meer van

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Danny n
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 30 januari 2017, 20:11

Hallo ik ben Danny en ik wil beginnen met een nieuwe hobby. Maar nu snap ik het even niet meer. Op internet staan allemaal van die leuke tabellen en reken sommetjes voor de juiste framemaat. Bij de ene site staat je binnen been lengte x 0.68 dus in mijn geval 83x0.68 dan is het maat 56. Maar bij andere site's staat daar je het maal 0.226 moet doen. Dan wordt het 18.5 inch en dan een maat kleiner voor sportief gebruik dan wordt het maat 47 :~ Ik heb op een gazelle maat 47 gezeten en deze zat goed maar nu ben ik bang dat het eruit ziet alsof ik op een kinderfiets zit. Ik ben 1.83 lang. Ik snap er niks meer van wat nu de juiste berekening is.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Je kunt beter even naar de tabellen kijken van de fabrikant waar je een fiets wilt kopen.

"merknaam sizing chart", als je dat invoert in Google en dan zoekt op afbeeldingen kom je een heel eind.

Dan heb je meestal een goede indicatie.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Altijd proberen. Als je goed op de fiets zit met 1 gestrekt been waarvan de hak op de pedaal staat, en je zadel staat niet boven maximaal dan is dat een goede maat. Kan je altijd nog spelen of de afstand van het zadel tot het stuur bevalt. Als je zekerheid wil moet je een bike fitting doen. Ik rij met 1.90m een 21 inch. Dus ik denk inderdaad voor jouw rond de 19 inch gaan proberen.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Een zadelpen mag er zomaar 25 cm uit steken! Als je dat niet gewend bent dan lijkt het een heel eind, maar het is dus juist goed!

Voor jouw lengte zit je inderdaad rond de 19" (48 cm). Bij het ene merk valt dit net weer wat anders dan bij een ander merk. Het gaat namelijk juist meer om de bovenbuislengte. En dus zit je soms juist beter op een 18" en op een andere fiets (ander merk) juist op een 20". Daarnaast doe je de fijnere afstelling met verschillende lengtes stuurpennen, eventueel onder verschillende hoeken. En met verschillende breedtes en hoogtes van sturen (bij een breder stuur zit je wat meer voorover!). En het zadel kan ook nog iets naar voor en naar achter.

Zo komt er nog een hoop bij kijken. Wat je ook koopt, een bezoekje aan een plaatselijke fietsenmaker (met een goede reputatie en wat kijk op sportieve fietsen...) kan helpen om beter op je fiets te komen te zitten!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik neem aan dat het hier over een MTB gaat?

Racefietsen, met maten in cm's corresponderen niet met de inches bij MTB's.

Voorbeeld:
Ik rijd MTB maat Small, 15.5 inch, zou omgerekend 39.4cm zijn

Mijn racefiets is echter 52cm.

Houd hier dus rekening mee met de formules wanneer je die gebruikt.
Danny n
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 30 januari 2017, 20:11

het gaat inderdaad om een mtb. Zoals ik al zei heb ik er op een gezeten met framemaat 46 en deze zat dus eigenlijk wel lekker. Maar ik was verward omdat sommige tabellen 56 zeggen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Belangrijkste maat is en blijft de lengte van de bovenbuis en de reach. Je zadelbuishoogte van 1.5 cm verschil is niet zo erg en makkelijk met een zadelpen op te lossen. Maar een te kort frame wil je echt niet compenseren met een stuurpen van 120mm ofzo.
Normale maat voor een stuurpen is tegenwoordig in ieder geval 90 of minder en 50 of 60 is al heel normaal als je wilt rijden met een wat breder stuur... sommige merken hebben zelfs al stuurpennen van 30 of 35.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Danny n schreef:het gaat inderdaad om een mtb. Zoals ik al zei heb ik er op een gezeten met framemaat 46 en deze zat dus eigenlijk wel lekker. Maar ik was verward omdat sommige tabellen 56 zeggen.
Sommige tabellen gaan dus niet over mtb's :wink:
Everybody bought a new bike!
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Met die lengte kom je ronde de 48cm uit inderdaad.
Let wel.. bij het ene merk is dat een L bij het andere een M mijn ghost heeft 48cm framemaat M terwijl bijvoorbeeld Cannondale, practisch dezelfde geo een L geeft.

Zoals hierboven genoemd ga passen, pas dan weet je of het goed is
joske77
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 2 augustus 2009, 11:57
Mijn mountainbike: Nicolai Argon RoCC '11

ik ben 1m82 en pas perfect op een Nicolai 19" frame
Danny n
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 30 januari 2017, 20:11

Lars TB schreef:Een zadelpen mag er zomaar 25 cm uit steken! Als je dat niet gewend bent dan lijkt het een heel eind, maar het is dus juist goed!

Voor jouw lengte zit je inderdaad rond de 19" (48 cm). Bij het ene merk valt dit net weer wat anders dan bij een ander merk. Het gaat namelijk juist meer om de bovenbuislengte. En dus zit je soms juist beter op een 18" en op een andere fiets (ander merk) juist op een 20". Daarnaast doe je de fijnere afstelling met verschillende lengtes stuurpennen, eventueel onder verschillende hoeken. En met verschillende breedtes en hoogtes van sturen (bij een breder stuur zit je wat meer voorover!). En het zadel kan ook nog iets naar voor en naar achter.

Zo komt er nog een hoop bij kijken. Wat je ook koopt, een bezoekje aan een plaatselijke fietsenmaker (met een goede reputatie en wat kijk op sportieve fietsen...) kan helpen om beter op je fiets te komen te zitten!
Is dat normaal zover uitsteken? Bij mij is het nu ongeveer 23 cm
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Danny n schreef:
Lars TB schreef:Een zadelpen mag er zomaar 25 cm uit steken! Als je dat niet gewend bent dan lijkt het een heel eind, maar het is dus juist goed!

Voor jouw lengte zit je inderdaad rond de 19" (48 cm). Bij het ene merk valt dit net weer wat anders dan bij een ander merk. Het gaat namelijk juist meer om de bovenbuislengte. En dus zit je soms juist beter op een 18" en op een andere fiets (ander merk) juist op een 20". Daarnaast doe je de fijnere afstelling met verschillende lengtes stuurpennen, eventueel onder verschillende hoeken. En met verschillende breedtes en hoogtes van sturen (bij een breder stuur zit je wat meer voorover!). En het zadel kan ook nog iets naar voor en naar achter.

Zo komt er nog een hoop bij kijken. Wat je ook koopt, een bezoekje aan een plaatselijke fietsenmaker (met een goede reputatie en wat kijk op sportieve fietsen...) kan helpen om beter op je fiets te komen te zitten!
Is dat normaal zover uitsteken? Bij mij is het nu ongeveer 23 cm
Of het normaal is weet ik niet.. maar vrij gangbaar is het wel. Die van mij steekt er ook 25cm uit. En die kan nog een heel stuk verder
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Danny n schreef:Is dat normaal zover uitsteken? Bij mij is het nu ongeveer 23 cm
Het komt niet op de laatste centimeters aan en als je bijvoorbeeld bij voorkeur iets lager zit of je relatief korte benen hebt, dan kan het best dat je ergens rond de 20 cm zit. Ik noem maar wat.

Maar zo rond de 25 cm is wel een beetje de bedoeling om de maatvoering die de fabrikant bedoeld heeft aan te houden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie