Nieuw hier

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
MrMiata
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: za 12 november 2016, 16:10

Hallo allemaal,
Ik ben Michiel. Heb de afgelopen jaren regelmatig in Schoorl een MTB gehuurd en het bekende rondje door de duinen gefietst.
Sinds kort ben ik eigenaar van een Trek 6000. 26" wielen, tegenwoordig wat achterhaald geloof ik, maar ik vind het prima zo. Op Marktplaats gekocht, bouwjaar 2011, erg weinig gebruikt. Leuke beginnersfiets voor een leuke prijs. Ga 'm morgen in Schoorl direct maar even uitproberen.
Vraagje. Er zitten Bontrager XR3 banden op, formaat 26x2.20 (56/50). Is het mogelijk met de huidige velg er een wat bredere band op te zetten? De velg heeft als maat 559x18. Ik zit te denken aan 26x2.35. Wat betekent trouwens de toevoeging (56/50) achter het formaat van de band?
Ik zou graag iets bredere banden willen omdat ik laatst op zachte ondergrond (reed op de Nürburgring, lag een laag aangestampte sneeuw) last had van spoorvorming. En ik denk dat je er in Schoorl op de zanderige gedeeltes ook wel profijt van hebt.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Misschien eerst is wat spelen met banden spanning?
Xr3 banden ken ik persoonlijk niet maar zie ze hier regelmatig voorbij komen. Banden maat is ook niet extreem smal. Weet niet hoeveel je ongeveer weegt en op hoeveel de banden spanning nu staat?
Als je dit heb getest kun je nog altijd geld uitgeven aan bandjes natuurlijk!

Ik zelf (90kg)rij met een 29er en de bandendruk is misschien niet te vergelijken maar rijd nu met 1.7bar voor en 2.0 achter. (2.25x29 band met binnebanden)
Dit is voor de parcours in nl, en ga ik wat meer over de weg pomp ik ze naar 2.0 voor en 2.5 achter.
Op de band zelf staat vaak een minimale druk en geloof dat je daar regelmatig onder komt te zitten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Succes
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

2.35 kan op zich wel hoor, maar je kunt wat minder lage druk aan als met bredere velgen. Ik heb zelf ook lang met 2.4 op vrij smalle velgen gereden, druk rond de 1.8 bar en ik weeg 70kg.

Gewoon uitproberen zou ik zeggen. Voelt de fiets zwabberig of knal je met enige regelmaat op de velg zit je te laag ;-)
Te hoog in druk en je haalt niet de maximale grip en comfort uit je band/velgcombinatie.

Wel snel plaatjes wat posten trouwens hè, da's hier verplicht ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MrMiata
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: za 12 november 2016, 16:10

Thanx voor de reacties, ik zal morgen eerst eens wat experimenteren met de druk, da's inderdaad goedkoper dan direct andere banden kopen. Ik ben overigens rond de 75kg.
Foto's wordt aan gewerkt, ben dr nog niet zo los op....
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Vanwege je vragen heb ik het topic verplaatst naar een meer geschikte plek, een SYS openen kan altijd nog maar dan is het inderdaad wel de bedoeling dat er wat te zien is ;)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3296
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Eerst lekker rijden en dan pas wat gaan veranderen.
Spoorvorming op een laag aangestampte sneeuw is niet heel gek. :-)
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Nog gelukt met de bandenspanning?
Plaats reactie