Wat zijn de grenzen van mijn mountainbike?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Bij het koppen van een boom raad ik dan een full face helm aan. Verzacht de impact toch ietsjes.

Voor de rest ben ik eens met wat er al werd gezegd. Techniek kan een hoop redden (of een gebrek aan techniek kan een hoop breken) en de beperkende factor zal je in eerste instantie zelf zijn.

Het hangt ook een beetje van het terrein af. Zijn er aangemaakte springbulten met een vloeiende op- en afloop dan kan een fiets wat meer hebben. Is het allemaal wat ruwer en minder gepolijst dan heb je de kans dat het 1 en ander breekt, of bij jezelf of bij je fiets.
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Ik denk dat het vooral een kwestie van voorzichtig opbouwen is. Merendeel van de tijd zul je zelf de beperkende factor zijn, tot je fiets het wordt.
Door een rustige opbouw merk je wat je zelf aan kunt en hoe je fiets hierop reageert. Door bijvoorbeeld steeds 10cm meer te doen, kom je er vanzelf achter wanneer er dingen veranderen waardoor je jezelf minder zeker voelt.
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Bij een 29er gaat het voornamelijk om de stevigheid van de wielen. Daarom dat je eigenlijk (behalve specialized enduro) geen 29 enduro/freeride/downhill fietsen ziet. Tevens is uiteraard de geometrie en de lichaamspositie ook van belang.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

DeStiO schreef:Bij een 29er gaat het voornamelijk om de stevigheid van de wielen. Daarom dat je eigenlijk (behalve specialized enduro) geen 29 enduro/freeride/downhill fietsen ziet. Tevens is uiteraard de geometrie en de lichaamspositie ook van belang.
Google dat eens over die 29er. .. ik kwam zeker 6 merken tegen met een 29er enduro in 1 oogopslag
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

DeStiO schreef:Bij een 29er gaat het voornamelijk om de stevigheid van de wielen.
Dus bij een 26er hoef je geen stevige wielen te hebben?
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

mmm k heb tijdens de EWS en worldcup downhill geen enkele 29er gezien (behalve jarred graves en curtis ceene op specialiazed en de nieuwe santa cruz). Ik zeg alleen dat 29 inch wielen op het moment geen stevigheid genoeg bieden voor de extreme dingen.
Vaak proberen ze wel 29ers te promoten als zogenaamde ''enduro''.
Uiteraard een 26 inch setje dat je bij de decathlon koopt ook niet. K heb t wel over kwaliteit spul.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
JoeyA
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 december 2016, 02:13
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol SX Red

DeStiO schreef:mmm k heb tijdens de EWS en worldcup downhill geen enkele 29er gezien (behalve jarred graves en curtis ceene op specialiazed en de nieuwe santa cruz). Ik zeg alleen dat 29 inch wielen op het moment geen stevigheid genoeg bieden voor de extreme dingen.
Vaak proberen ze wel 29ers te promoten als zogenaamde ''enduro''.
Uiteraard een 26 inch setje dat je bij de decathlon koopt ook niet. K heb t wel over kwaliteit spul.
Supra MA Comp 29er velgen, velgjes van 130€. geen idee of het iets is, heb er geen ervaring mee :D
Money Can't Buy You Happiness, But It Can Buy You A Mountainbike And That's Pretty Much The Same...
JoeyA
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 december 2016, 02:13
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol SX Red

DeStiO schreef:mmm k heb tijdens de EWS en worldcup downhill geen enkele 29er gezien (behalve jarred graves en curtis ceene op specialiazed en de nieuwe santa cruz). Ik zeg alleen dat 29 inch wielen op het moment geen stevigheid genoeg bieden voor de extreme dingen.
Vaak proberen ze wel 29ers te promoten als zogenaamde ''enduro''.
Uiteraard een 26 inch setje dat je bij de decathlon koopt ook niet. K heb t wel over kwaliteit spul.
Ik heb wat research gedaan, Supra blijkt een lijn van Sensa zelf te zijn ;D
Money Can't Buy You Happiness, But It Can Buy You A Mountainbike And That's Pretty Much The Same...
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Klopt, soort van huismerk.
Vond zelf de wielen best goed hun werk doen op mijn Fiori afgelopen zomer. Was wel de Supra MA20 variant, weet niet of dat veel verschil maakt. Zal niet zeggen dat ik de limiet heb opgezocht, maar heb in al mijn enthousiasme toch wel af en toe wat lompe dingen gedaan en velgen hebben dat prima doorstaan.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

DeStiO schreef:mmm k heb tijdens de EWS en worldcup downhill geen enkele 29er gezien (behalve jarred graves en curtis ceene op specialiazed en de nieuwe santa cruz). Ik zeg alleen dat 29 inch wielen op het moment geen stevigheid genoeg bieden voor de extreme dingen.
Ondanks dat ik m'n 584 boven m'n 622 verkies, moet geen enkele 29er afgezien van de Specialized en een nieuwe SantaCruz in de EWS een "alternative fact" zijn... Period!

Al een paar jaar geleden en won de overall...
Afbeelding

En bij Trek nog steeds...
Afbeelding

Remy, verdienstelijker bij zo'n toertochtje in Alpe d'Huez...
Afbeelding

Door Francois Bailly Maitre ook niet geheel onverdienstelijk in de EWS ingezet...
Afbeelding

Vijfde overall?
Afbeelding

Etc...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

JoeyA schreef:
Supra MA Comp 29er velgen, velgjes van 130€. geen idee of het iets is, heb er geen ervaring mee :D
Zoals andere al aangeven, rustig opbouwen met airtime en je merkt vanzelf wanneer je je niet prettig voelt met je fiets. Daar ligt dan op dat moment de grens. En de grens zal eerder bij jezelf liggen dan bij je fiets.

Over je wielen zou ik me ook niet zo druk maken, dit zal gewoon degelijk spul zijn. Het is geen high tech race spul wat ultra licht is en daardoor allerlei gewichtslimieten heeft. Het is ook weer niet zo dat je direct je wielen verbrijzeld als je eens verkeerd landt, je zal hoogstens een slag in je wiel oplopen.

En daarnaast, de meeste jumps die je op de gemiddelde route in Nederland tegenkomt zijn geen dusdanig grote jumps dat je daar een enduro of downhill fiets voor nodig moet hebben om die te overleven.

Kortom, lekker die fiets pakken en lekker plezier gaan maken.
"Righty tighty, lefty loosey."
JoeyA
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 28 december 2016, 02:13
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol SX Red

The Drutz schreef:
JoeyA schreef:
Supra MA Comp 29er velgen, velgjes van 130€. geen idee of het iets is, heb er geen ervaring mee :D
Zoals andere al aangeven, rustig opbouwen met airtime en je merkt vanzelf wanneer je je niet prettig voelt met je fiets. Daar ligt dan op dat moment de grens. En de grens zal eerder bij jezelf liggen dan bij je fiets.

Over je wielen zou ik me ook niet zo druk maken, dit zal gewoon degelijk spul zijn. Het is geen high tech race spul wat ultra licht is en daardoor allerlei gewichtslimieten heeft. Het is ook weer niet zo dat je direct je wielen verbrijzeld als je eens verkeerd landt, je zal hoogstens een slag in je wiel oplopen.

En daarnaast, de meeste jumps die je op de gemiddelde route in Nederland tegenkomt zijn geen dusdanig grote jumps dat je daar een enduro of downhill fiets voor nodig moet hebben om die te overleven.

Kortom, lekker die fiets pakken en lekker plezier gaan maken.
Geweldig advies :D Thanks, en de rest overigens ook, voor jullie geweldige hulp!
Money Can't Buy You Happiness, But It Can Buy You A Mountainbike And That's Pretty Much The Same...
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

DeStiO schreef:mmm k heb tijdens de EWS en worldcup downhill geen enkele 29er gezien (behalve jarred graves en curtis ceene op specialiazed en de nieuwe santa cruz). Ik zeg alleen dat 29 inch wielen op het moment geen stevigheid genoeg bieden voor de extreme dingen.
Dat voor DH bikes weinig 29" wielen gebruikt worden heeft eerder met geometrie te maken. Het is lastig om én een groot wiel én 20 cm veerweg achterin een fiets te stoppen.
Everybody bought a new bike!
Plaats reactie