Wel of geen mountainbike?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Bad juju
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 17 januari 2017, 00:23

Beste mensen,

Een tijdje geleden kwam ik erachter hoe leuk mountainbiken eigenlijk wel niet is. Dus ik wou zelf het liefst er ook eentje kopen en lekker gaan crossen. Alleen toen ik ging kijken merkte ik al snel dat het best wel ingewikkeld is om een mountainbike te kopen. Daarom hoopte ik een beetje hulp van jullie te krijgen.

Ik woon zelf in Amersfoort en in de buurt kan je wel mountainbiken maar ik moet wel eerst een halfuurtje over asfalt rijden. Dit is niet heel erg alleen het probleem is dat ik niet altijd de tijd heb om naar het bos te rijden doordeweeks. Het lijkt mij dan fijner om even gewoon een klein rondje te rijden op asfalt en dan naar huis te gaan. Alleen een mountainbike is hier niet geschikt voor. Scheuren door de bossen vind ik wel het allerleukste.

Ik zag dat er ook hybride fietsen bestaan maar ik weet niet of dat een goede optie is. Ik lees vaak dat ze niet zo goed zijn

Mijn budoet ligt ook rond de 500 euro en daar komen ook de helm en fietskleding bij. Kennen jullie ook een beetje goeie mountainbikes rond die prijs?

Wat zouden jullie voor mij aanraden? Toch voor een mountainbike gaan? Of voor zo'n hybride fiets?

Alvast super bedankt voor je reactie!! Helpt me echt!!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik denk dat je met een mountainbike beter op het asfalt kunt rijden dan met een hybride op een parcours. Er zijn er zoveel -waaronder ikzelf- die eerst een stuk over asfalt moeten. Part of the training.

Maar voor 500,- zit je wel aan de onderkant van de markt denk ik.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Doe zelf ook genoeg kilometers op asfalt op de mountainbike, ook een stuk training.
Ik zou naar een goede tweedehands kijken, qua budget zit je niet ruim en als kleding/helm er nog vanaf gaat houd je nog minder over.
Natuurlijk is er genoeg verkrijgbaar ook voor een beperkt budget.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MdBruin schreef:Doe zelf ook genoeg kilometers op asfalt op de mountainbike, ook een stuk training.
+1, vanuit hier is het dichtstbijzijnde parcours 30-40min met de auto dus ook ik rij veel op de weg als training. Gaat prima, hoor.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Ik zelf kan met 10 min. in het bos zitten, en dan via bospaden en asfaltwegen naar een route in de buurt fietsen. Bijvoorbeeld Overloon of Meterik, maar ik fiets ook vaker richting Deurne, Liessel, Helmond, Gemert of Neerkant. En dan zit ik veel op de weg, en dat gaat prima.
Lekker op gemak op de weg, los gaan in het bos. Of alles op gemak, of helemaal los gaan.
Zo kun je prima verschillende trainingen doen op de ATB.
Voor wat je budget betreft, zoek op Marktplaats, of andere verkoopsites.
Daar kun je nog wel tegen een leuke 26" ATB vinden.

Succes.
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Een 26" van 1500 euro koop je tegenwoordig voor zo'n 500 euro, qua onderdelen zit je dan meteen goed.

Ik rijd in de winter geregeld een ritje enkel over asfalt, heb niet altijd zin om de vuiligheid in te duiken :)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

NoChain schreef: Ik rijd in de winter geregeld een ritje enkel over asfalt, heb niet altijd zin om de vuiligheid in te duiken :)
+1
En de rest van het jaar doe ik mijn duurtraining ook op de MTB.
Gaat prima en het is een leuk spelletje om dan met je dikke banden wielrenners in te halen en voor te blijven. :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zou zeker dit topic eens doorlezen http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3&t=115296" onclick="window.open(this.href);return false;

Een "Gravel racer" lijkt me veel meer geschikt voor je gebruik en je mist daarmee gelijk kosten/gewicht/onderhoud van een verende voorvork.
Vanaf 650€ ga je ze nieuw vinden, goed 2eh zou goedkoper moeten kunnen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Met een gravelracer kun je niet fatsoenlijk een technisch stukje afwerken, en dat is toch wel het echte biken.
NoChain heeft wat mij betreft een hele terechte opmerking, zat 26 bikes te koop voor een prima prijs, en met prima onderdelen.
Verdiep je er eens in, plaats een gezocht bericht op het forum, wie weet kan iemand je aan een mooie bike helpen.
Wel de goede maat kiezen natuurlijk.
Sneeuwmonster
Plaats reactie