Mountainbike voor zware biker?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
ArtMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 4 juni 2008, 13:25

Hallo allen,

Ik ben me al een aantal weken me aan het oriënteren op een nieuwe mountainbike. M'n budget is ongeveer 1500 Euro.

Aangezien ik nogal lang en zwaar ben (1,97m / 115kg) zou ik graag wat adviezen willen hebben. Volgende week ga ik bij de LBS een proefritje maken op een Merida Big.Nine XT edition (model 2017) maar eerlijk gezegd ben ik niet helemaal zeker van m'n zaak.

Mijn voorkeur gaat uit naar een goed frame en goede wielen (hardtail). De groep vind ik wat minder belangrijk want die is later altijd nog te updaten. Helaas ben ik niet zo thuis in de wielen dus ik hoop dat iemand me wat advies kan geven op dat gebied.

Alvast bedankt.

Arthur
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Liteville H3 frame en dan zelf opbouwen.
Alleen is de vraag hoeveel haast heb je. De Mk2 komt nog uit en die komt in xxl. Dan heb je voor je gewicht een degelijk maar toch lichtgewicht frame.
Voordeel van de MK2 is ook dat die meer reach heeft dan de MK1.
Is zeker zo belangrijk.
Ik ben zelf 1.98 en wat meer reach is erg prettig als je op de pedalen gaat staan. Ik ben ook ruim aan het gewicht maar mijn Liteville is niet stuk te krijgen. Kan ik niet van alle andere merken zeggen die ik in het verleden heb gehad.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Een Liteville zal je gewicht wel aankunnen.
Wordt het wel moeilijk met het budget, voor de mk1 ben je een €850 kwijt.

Hier een (wel wat oud) topic:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ?p=1135460" onclick="window.open(this.href);return false;

Ga niet voor een licht gewicht frame, maar dat spreekt van zich zelf.
Belangrijk is de wielset, die vangt de eerste klappen op, denk dan bv aan een enduro set, bijvoorbeeld:
https://www.dtswiss.com/Laufrader/Laufr ... -Spline-29" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze kan een systeemgewicht aan van 130kg
ArtMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 4 juni 2008, 13:25

mud mate schreef:Liteville H3 frame en dan zelf opbouwen.
Alleen is de vraag hoeveel haast heb je. De Mk2 komt nog uit en die komt in xxl. Dan heb je voor je gewicht een degelijk maar toch lichtgewicht frame.
Voordeel van de MK2 is ook dat die meer reach heeft dan de MK1.
Is zeker zo belangrijk.
Ik ben zelf 1.98 en wat meer reach is erg prettig als je op de pedalen gaat staan. Ik ben ook ruim aan het gewicht maar mijn Liteville is niet stuk te krijgen. Kan ik niet van alle andere merken zeggen die ik in het verleden heb gehad.


Bedankt voor je reactie.

Dat is idd een idee waar ik ook aan heb gedacht. Je kan dan gelijk voor die onderdelen kiezen die aan je verwachtingen voldoen.

Helaas weet ik niet of ik meer reach wel zo fijn vind. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met een huidige fiets. Ook ben ik bang dat ik ruim mijn budget zal overstijgen. Alleen het frame dat jij noemt kost al 850 Euro en ik ben bang dat als ik voor kwaliteitswielen ga toch ook al gauw aan dat bedrag zal zitten.

Lijkt me wel heel erg leuk om te doen om een eigen fiets op te bouwen.

//Arthur
Laatst gewijzigd door ArtMan op zo 15 januari 2017, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik weet niet waar je woont? Maar mocht het in de buurt van Zaltbommel zijn kom gerust eens langs om het verschil te ervaren tussen een fiets met wat meer reach en één met een fractie minder. Uiteindelijk hebben wij toch dezelfde framemaat.

Qua prijs is het echt goed opletten op koopjes. Maar mocht je voor de Liteville willen gaan. Die is voorlopig nog niet leverbaar. Hierdoor kun je alvast wel onderdelen aanschaffen. Zo spreid je de uitgaven een beetje. Maar je moet een redelijk eind kunnen komen. Maar dus wel heel goed het Internet afsurfen naar koopjes en de juiste shops...

Mocht je langs willen komen kan ik je daar ook gelijk een paar van meegeven...
ArtMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 4 juni 2008, 13:25

massen schreef:Een Liteville zal je gewicht wel aankunnen.
Wordt het wel moeilijk met het budget, voor de mk1 ben je een €850 kwijt.

Hier een (wel wat oud) topic:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ?p=1135460" onclick="window.open(this.href);return false;

Ga niet voor een licht gewicht frame, maar dat spreekt van zich zelf.
Belangrijk is de wielset, die vangt de eerste klappen op, denk dan bv aan een enduro set, bijvoorbeeld:
https://www.dtswiss.com/Laufrader/Laufr ... -Spline-29" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze kan een systeemgewicht aan van 130kg


Interessant topic met veel waardevolle tips. Dankjewel.

Ik heb ook zitten denken aan een fiets zonder vering (zoals in dat topic genoemd wordt) maar dan bijvoorbeeld een 29+. Ik kan me uit het verleden herinneren dat ik een BeOne had met een Manitou voorvork. Bergafwaarts kon die vork m'n gewicht echt niet aan en "dribbelde" het stuur bijna uit m'n handen. Maar goed, die vork was niet te vergelijken met het materiaal van nu. :wink:

//Arthur
ArtMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 4 juni 2008, 13:25

mud mate schreef:Ik weet niet waar je woont? Maar mocht het in de buurt van Zaltbommel zijn kom gerust eens langs om het verschil te ervaren tussen een fiets met wat meer reach en één met een fractie minder. Uiteindelijk hebben wij toch dezelfde framemaat.

Qua prijs is het echt goed opletten op koopjes. Maar mocht je voor de Liteville willen gaan. Die is voorlopig nog niet leverbaar. Hierdoor kun je alvast wel onderdelen aanschaffen. Zo spreid je de uitgaven een beetje. Maar je moet een redelijk eind kunnen komen. Maar dus wel heel goed het Internet afsurfen naar koopjes en de juiste shops...

Mocht je langs willen komen kan ik je daar ook gelijk een paar van meegeven...


Ik woon in Amersfoort. Zaltbommel is dus goed te doen en maak graag van je aanbod gebruik. Je kunt je geld maar 1x uitgeven en doe liever wat meer moeite om een teleurstelling te voorkomen. Het materiaal hoeft verder geen high-end te zijn. Als vijftiger doe je toch geen gekke dingen meer en ik zal me meer toeleggen op toerwerk denk ik zo .

Zal ik je een PB sturen?

//Arthur
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Hoi Artman,
Hier een mede biker van de zelfde afmeting en gewicht.
Ik ben altijd voor de standaard fiets uit de winkel gegaan.
Begonnen op Giant 2X, GT, Gaint, Cube, Ridley en nu Trek.
Elke fiets zo'n 3 jaar of meer in mijn bezit gehad, en bij geen van deze fietsen framebreuk gehad.
Alleen bij de GT steeds het achterwiel velg gescheurd, maar ja dat was mijn eigen schuld.
Mavic Crossmax met 110 kg aan rijders gewicht gaat niet goed.
Fiets nu op een Trek ruim een jaar, en geen vuiltje aan de lucht.
Wielen kunnen ons gewicht ook aan, maar volgens mij zijn er wel meer fietsfabrikanten die hun fietsen afmonteren met zware wielen voor zware rijders.

Doe wat onderzoek naar wat je leuk vindt in je prijsklasse en laat het hier weten, vraag info op bij LBS's.
Het hoef echt geen rib uit het lijf te kosten.
Ik vind € 1500 al genoeg rib. :-)
ArtMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 4 juni 2008, 13:25

reaction 67 schreef:Hoi Artman,
Hier een mede biker van de zelfde afmeting en gewicht.
Ik ben altijd voor de standaard fiets uit de winkel gegaan.
Begonnen op Giant 2X, GT, Gaint, Cube, Ridley en nu Trek.
Elke fiets zo'n 3 jaar of meer in mijn bezit gehad, en bij geen van deze fietsen framebreuk gehad.
Alleen bij de GT steeds het achterwiel velg gescheurd, maar ja dat was mijn eigen schuld.
Mavic Crossmax met 110 kg aan rijders gewicht gaat niet goed.
Fiets nu op een Trek ruim een jaar, en geen vuiltje aan de lucht.
Wielen kunnen ons gewicht ook aan, maar volgens mij zijn er wel meer fietsfabrikanten die hun fietsen afmonteren met zware wielen voor zware rijders.

Doe wat onderzoek naar wat je leuk vindt in je prijsklasse en laat het hier weten, vraag info op bij LBS's.
Het hoef echt geen rib uit het lijf te kosten.
Ik vind € 1500 al genoeg rib. :-)



Wat zijn jouw ervaringen t.a.v. de voorvorken? Kunnen die je gewicht aan met een beetje stevige afdaling?

//Arthur
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik geef de voorkeur aan de Yari, vooral omdat deze net wat stugger onderin is dan bijvoorbeeld de Pike.
Echter de Pike ging ook prima. Als je echt steile stukken rijdt, zul je snel merken dat de dikkere stanchions een stuk minder flex geven waardoor er een veel beter gevoel is met kort sturen bij steile afdalingen.

Persoonlijk vind ik de Fox net te soepel onderin.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

De ervaringen die ik heb met voorvorken is redelijk klein.
De eerste mountainbikes van mij deden het nog met elastomeren.
En voor de rest alleen maar ervaringen met Rock shock SID en REBA.
De SID had ik in een Gaint NRS 1 en die was te slap voor mijn gewicht. (maar daar stonden ze toenmaals ook om bekend)
In de Cube zat een REBA en daar was ik heel content mee, hiermee ben ik vele keren mee naar Zuid Limburg en Nijmegen geweest voor mijn voorbereiding op de Duchenne Heroes 2009.
Dus hiermee ook de DH gefietst en die week heeft de vork het ook goed gedaan.

Nu heb ik weer een REBA bij de Trek maar die ligt op de zolder.
Ik rij de laatste vijf jaar met een vaste voorvork, meer heb ik hier in Noord Limburg niet nodig.
En ik houd wel van dat gemartel tijdens het fietsen.

Komt er in juni weer effe in voor een Let's ride Nijmegen/Reichswald, omdat we dan vele technische paadjes nemen met veel boomwortels en stenen. (verwacht ik)

Maar wat verwacht je te gaan doen met je fiets?
Nederland, Belgie en Duitsland volstaat een Reba of een Fox met crosscountry gebruik.
ArtMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 4 juni 2008, 13:25

Het zullen vooral de routes hier in Nederland zijn. Ik zal zeker geen "rare" dingen doen. Ik denk dat ik vooral zal gaan rijden in de bossen bij Soest en dan de bekende route bij Amerongen.

Daarom vroeg ik me eerder al af of inderdaad een vaste voorvork i.c.m. dikke banden niet voldoende is voor mij.

Leuk forum trouwens hier, dat kom ik wel eens anders tegen. :-q
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Als je nog geen ervaring hebt met mountainbiken zou ik voor een geveerde voorkant kiezen, dit haalt net de scherpe kantjes eraf.
Met een starre voorkant zul je veel oneffenheden met je bovenlichaam moeten opvangen.
Fat of plus bike kan natuurlijk ook, schijnt leuk te zijn.
TheFatGuy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 16 december 2016, 23:57

Fatbike ! ik heb net een nieuwe fatcaad 3 van cannondale. Een geweldige fiets die net in je budget past.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

ArtMan schreef: Als vijftiger doe je toch geen gekke dingen meer en ik zal me meer toeleggen op toerwerk denk ik zo .
Met jouw gewicht en beoogde gebruik kan je echt wel vooruit met een standaard fiets.
Een Liteville is natuurlijk erg mooi, maar of dat perse nodig is? En een erg dure wielset?
Gewoon goed uitzoeken, er zijn zat fietsen met qua onderdelen bijv. een Reba als voorvork, XT groep en een goede wielset met 36 spaken.
Dat sloop je echt niet zomaar.
Plaats reactie