30 versnellingen maar hoe te gebruiken op singeltrack enz?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Flinke update dan nu, ik was naar burghaamstede wezen fietsen en heb de fiets om te proberen eens moet van het 2e blad gehaald. Nu staat de fiets bij de fietsenmaker en word hij omgetoverd naar 1x10 (31t ovaal voor en 11-42 achter)
Middenblad was nu 30t en achter 11-36.
Zal me wat gaan kosten maar denk voor mezelf een flinke verbetering. Ik had natuurlijk toen in een fiets uit ging zoeken gewoon even net wat langer en beter moeten nadenken. Maar goed als ik straks lekker kan fietsen ben ik weer tevreden:D
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Tja Mauke, soms kom je daar pas achter door eerst te moeten ervaren dat het voor jou niet werkt en is dat van tevoren niet goed in te schatten, iig als je nog niet zo veel ervaring met verschillende setups hebt.

Kost je nu misschien ff wat extra, maar dan heb je straks wel n gearing naar jouw wensen. Veel plezier ermee en hopelijk is t voor jou de goeie keuze!
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ja precies, toen in naar de nieuwe fiets ging kijken was de keus gevallen op een cube ltd pro. Dit had achteraf kwa versnellingen wel beter geweest. Het frame zat alleen niet zo lekker als die van een acid. Zit nu wat rechter op en vond dat heel fijn. Maar een goed leermoment voor de volgende fiets. Ik weet nu ook dat ik echt verder wil in het mountenbiken op parcours vooral. Dit maakt de keus voor een fiets altijd wat makkelijker. De acid was een mooi allround fietsje en nu met de update toch ook wat ik wil. Maargoed bedankt voor de reacties allemaal!
Bernadictus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 18 maart 2014, 16:45
Mijn mountainbike: 2017 Giant Trance, 2014 Giant Defy

Heel plat gezegd: het grootste blad: downhill en verhard, het middenblad: onverhard+ single trail, het kleinste blad: klimmen.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 529
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

mauke schreef:Flinke update dan nu, ik was naar burghaamstede wezen fietsen en heb de fiets om te proberen eens moet van het 2e blad gehaald. Nu staat de fiets bij de fietsenmaker en word hij omgetoverd naar 1x10 (31t ovaal voor en 11-42 achter)
Middenblad was nu 30t en achter 11-36.
Zal me wat gaan kosten maar denk voor mezelf een flinke verbetering. Ik had natuurlijk toen in een fiets uit ging zoeken gewoon even net wat langer en beter moeten nadenken. Maar goed als ik straks lekker kan fietsen ben ik weer tevreden:D
Je hebt nu een sunrace cassette neem ik aan?
Ik ben een beetje huiverig voor de sprong van de 15 naar de 18 tandje achter.

Voorlopig blijf ik maar 1x10 met een 11-36 achter.
Als de boel opgereden is ga ik over naar 1x11
Robin-S
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 00:18
Mijn mountainbike: Trek Fuel ex 5 2020

Ik breek ook even in op dit topic. Toevallig heb ik ook net als de ts een Cube Acid 29er. Ik rijd regelmatig het parcour van Zeist-Austerlitz. Ik heb mezelf aangeleerd om alles op het grootste voorblad te doen en bij de sommige venijnige korte klimmetjes alleen voor terug te schakelen. Op het middelste blad dus.
Eigenlijk komt het er voor mij dus op neer dat ik maar 1x terug en 1x op hoef te schakelen.

Nu ben ik zeker niet de allersnelste biker en ben nog zoekende om mijn technieken wat te verbeteren. Als ik dit topic doorlees begrijp ik dat vrijwel niemand van jullie op het grootste voorblad fietst. De volgende keer dat ik weer het rondje ga doen, ga ik toch eens iets proberen om de cadans zo constant mogelijk te houden. Het kleinste voorblad heb ik volgens mij nog nooit gebruikt :oops:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Allereerst is de verzettenkeuze natuurlijk iets persoonlijks, wat een ander wel of niet rijdt is niet van belang. Je weet niet hoe sterk die ander is, wat zijn voorkeuren zijn, wat voor soort terrein hij rijdt (Aurelius bv woont in Zuid-Limburg, da's heel wat anders dan een vlak rondje in Drenthe....).

Daarnaast is een 1 x setup ook iets modieus, met heus niet alleen maar voordelen. Ik vermoed dat als Mauke een keer een serieus stukje Limburg gaat fietsen hij zijn kleinste blad ook wel gaat missen ;-)

Je hebt nu een 31 voorblad las ik. Je had ook een double kunnen nemen met bijvoorbeeld 22/34. Dan had je nog steeds de hele cassette met je 34-er kunnen gebruiken, en een granny als "vluchtroute" voor als het echt zwaar wordt. En de 34 geeft je net ietsje meer top-end voor een eventueel stukje asfalt.
Daarnaast zou de cassette iets minder groot hoeven, met als voordeel dat de stapjes tussen verschillende kransjes wat kleiner zijn.

Ik wens je uiteraard veel plezier met je nieuwe setup, maar ik ben er niet zo overtuigd van of het nu wel de beste keuze is geweest. De tijd zal het (je) leren ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Robin-S schreef:Ik breek ook even in op dit topic. Toevallig heb ik ook net als de ts een Cube Acid 29er. Ik rijd regelmatig het parcour van Zeist-Austerlitz. Ik heb mezelf aangeleerd om alles op het grootste voorblad te doen en bij de sommige venijnige korte klimmetjes alleen voor terug te schakelen. Op het middelste blad dus.
Eigenlijk komt het er voor mij dus op neer dat ik maar 1x terug en 1x op hoef te schakelen.

Nu ben ik zeker niet de allersnelste biker en ben nog zoekende om mijn technieken wat te verbeteren. Als ik dit topic doorlees begrijp ik dat vrijwel niemand van jullie op het grootste voorblad fietst. De volgende keer dat ik weer het rondje ga doen, ga ik toch eens iets proberen om de cadans zo constant mogelijk te houden. Het kleinste voorblad heb ik volgens mij nog nooit gebruikt :oops:
Ik rij altijd op het grootste voorblad... heb er maar 2 :winkie:

Maar zonder gekheid ik heb voor een 38 om te compenseren met de 30 en 40 die erop zaten.
40 was me net te groot en 30 eigenlijk te klein. Dus van dat net te groot heb ik iets afgesnoept :-q
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Ik heb zelf 2x 10. Heb bij de routes in de Maashorst het voorblad niet teruggeschakeld om de enkele heuveltjes te bedwingen. Schakelen van het achterblad is voldoende.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik zat toevallig even terug te lezen en mocht er iemand nog wat aan hebben;
Overgestapt naar 1x11 slx voor 32t achter 11-42
Voordelen, veel makkelijker schakelen en toch wat sneller naar boven op korte klimmetjes doordat je voor gewoon niet meer hoeft te schakelen.
Stijl klimmetje meteen doorschakelen naar het grote blad en trappen maar..
Ketting blijft liggen en valt er tot nu toe gewoon helemaal niet meer af.
Gewicht lijkt toch ook afgenomen.
Minnetjes
Maakt soms wat herrie op de uiterste bladen
berijk is een stuk minder maar ik kom niks te kort omdat ik het berijk netjes heb kunnen berekenen.
Zou ik naar limburg zou gaan word het wel een ander verhaal denk ik.
Ik heb de fiets enkel voor toertochten en parcours in nl.
Wil wel eens naar de ardennen maar tegen die tijd zou ik graag een fully erbij willen gaan kopen. Deze word dan 2x11 en dan t32 en een wat kleinere. T32 komt met snelheid voor mij echt heel netjes uit. +- 30 a 35km/h

Hoop dat ik een beetje duidelijk ben en je een indruk van mijn 1x11 setup upgrade krijgt.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

mauke schreef:Ik zat toevallig even terug te lezen en mocht er iemand nog wat aan hebben;
Overgestapt naar 1x11 slx voor 32t achter 11-42
Voordelen, veel makkelijker schakelen en toch wat sneller naar boven op korte klimmetjes doordat je voor gewoon niet meer hoeft te schakelen.
Stijl klimmetje meteen doorschakelen naar het grote blad en trappen maar..
Ketting blijft liggen en valt er tot nu toe gewoon helemaal niet meer af.
Gewicht lijkt toch ook afgenomen.
Minnetjes
Maakt soms wat herrie op de uiterste bladen
berijk is een stuk minder maar ik kom niks te kort omdat ik het berijk netjes heb kunnen berekenen.
Zou ik naar limburg zou gaan word het wel een ander verhaal denk ik.
Ik heb de fiets enkel voor toertochten en parcours in nl.
Wil wel eens naar de ardennen maar tegen die tijd zou ik graag een fully erbij willen gaan kopen. Deze word dan 2x11 en dan t32 en een wat kleinere. T32 komt met snelheid voor mij echt heel netjes uit. +- 30 a 35km/h

Hoop dat ik een beetje duidelijk ben en je een indruk van mijn 1x11 setup upgrade krijgt.
Die herrie op de uiterste bladen zou wel eens zand/vuiligheid kunnen zijn!
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Maak altijd alles goed schoon, maar als ik er nu even over denk is het vaak halverwege de rit pas dat ik het hoor indd.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

mauke schreef:Maak altijd alles goed schoon, maar als ik er nu even over denk is het vaak halverwege de rit pas dat ik het hoor indd.
Ik maak het ook altijd "goed schoon" maar als je nog iets beter je best doet, hoor je niets meer is mijn ervaring ;-)
Vraagje: Hoor je het vooral bij aanzetten en klimmen? Dat was bij mij namelijk het geval... (en inderdaad ook pas na een uur fietsen oid)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ja heb het eigenlijk vooral bij het bergje/heuveltje oprijden. Ik maak na de rit wel alles weer in orde, casette, derailleur en ketting worden in iedergeval even goed aangepakt.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

mauke schreef:Ja heb het eigenlijk vooral bij het bergje/heuveltje oprijden. Ik maak na de rit wel alles weer in orde, casette, derailleur en ketting worden in iedergeval even goed aangepakt.
Ja, dat deed ik ook. Toen in China zo'n kettingreinigingsapparaatje gekocht voor 3 euro. Na het schoonmaken nog 3x dat kettingreinigingsapparaatje gebruikt i.c.m. afwasmiddel en water en toen bleef het water pas schoon....
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Plaats reactie