Waarom kiest het gros nog steeds voor ketting ipv belt??

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Prodigy1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 26 november 2016, 21:37

Ik ben benieuwd waarom het gros van de mountainbikers toch blijft kiezen voor een kettingaandrijving ipv een belt?
Als ik zo de reviews moet geloven heeft een beltaandrijving alleen maar voordelen tov de traditionele ketting (minder slijtage, blijft strak gespannen, minder onderhoud)... wat is dan toch de reden waarom praktisch niemand er voor kiest?
Laatst gewijzigd door Prodigy1982 op ma 9 januari 2017, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
'One Aim'
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Speciaal frame nodig
Ketting minder wrijving dan belt
Ketting overal verkrijgbaar
Kapotte ketting nog te fixen onderweg
Beltdrive-schakelnaaf/versnellingsbal zwaarder dan ketting-tandwielen-derailleur
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

bouwpakket schreef:Speciaal frame nodig
Ketting minder wrijving dan belt
Ketting overal verkrijgbaar
Kapotte ketting nog te fixen onderweg
Beltdrive-schakelnaaf/versnellingsbal zwaarder dan ketting-tandwielen-derailleur
Prima opsomming van alles wat er mis mee is.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Überhaupt de noodzaak voor een versnellingsnaaf of versnellingsbak, als je niet singlespeed wilt rijden.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Kortom het lost een probleem op wat verreweg de meesten niet hebben.
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Des te meer water en modder des te stiller je riem loopt, da's een voordeel als je daarvan houdt, maar onder droge en warme omstandigheden kan de riem net als een ketting ook wel wat (silicone spray) smering nodig hebben om geluidloos te lopen en niet te piepen...(kortom niet zo ideaal als je misschien zou denken)
Gebruikersavatar
Tim043
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: do 20 december 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Pyga OneTen29 /\ Zealous Division
Contacteer:

De prijs? :~ vaak niet vergelijkbaar.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ook al zou je voor een belt kiezen, probeer er maar eens 1 bij een lbs te vinden.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

En dan ook nog in de goede lengte...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Op mijn stadsfiets (Santos Trekking Lite met Rohloff) vind ik riemaandrijving ideaal, echt extreem weinig onderhoud bij extreem veel gebruik, op mijn MTB (Surly Troll 27.5) hou ik het lekker bij GX 1x11. Grootste nadelen van riem op een MTB vind ik de 'klomp' in je achterwiel en het snel knarsen van de riem bij 'semi-natte/vieze' omstandigheden, die je met een MTB nu eenmaal 'bovengemiddeld vaak' tegenkomt (kan geen kwaad, maar vind het gewoon heel irritant).

Als ik net zo veel kms met mijn MTB zou maken als met mijn stadsfiets en racefiets (ook een Surly) zou ik wel eerder een MTB met riem willen en deze nadelen voor lief nemen. Overigens nog een groot van voordeel van Rohloff en riem op een MTB: stilstaand een paar versnellingen kunnen terugschakelen. Met name bij drukke toertochtjes op onbekend terrein (waar ik nog wel eens ongewild in een zware versnelling ineens alle vaart eruit rem) zou dat soms best handig zijn :)
Hazzard
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 30 oktober 2016, 19:23

Elk beetje belt ervaring helpt wellicht:
Ik heb een motorfiets met belt gereden (tja anders krijg je hier niet veel belt ervaringen neergeschreven nog, denk ik). Eigenlijk nooit onderhoud aan voor het gevoel. Geen geklooi met vieze vingers of losse olieflesjes. Moet je op stel en sprong wegrijden kost de aandrijving geen tijd om nog even te snel moeten smeren als bij een ketting (regensituaties op een camping bijv). Ook geen geklapper en geen aanspantijdreactie want de belt is altijd gespannen. Okee bij een derailleurfiets ook. Bij een stadsfiets zonder versnellingen(-sderailleur) heb je ook de slappe ketting evt. Wel is het zo dat je er geen steentje tussen wilt want dan kan de belt scheuren. Ik wilde typen dat sommige mensen een belt ook stuk hebben getrokken met accelereren (motor). Maar bij een fiets met ketting doen profs dat ook.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

de meerprijs die je er bij krijgt, heeft alleen meerwaarde voor mensen die heel-heel erg veel kilometers maken op plekken waar je geen nieuwe kettingen kunt krijgen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

bert l. schreef:de meerprijs die je er bij krijgt, heeft alleen meerwaarde voor mensen die heel-heel erg veel kilometers maken op plekken waar je geen nieuwe kettingen kunt krijgen
Als je er al geen nieuwe ketting kunt krijgen dan ook zeker geen belt :winkie:
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

voor woon werk verkeer ideaal totaal geen onderhoud, maar het heeft ook niet het eeuwige leven
meestal rond 10000 km moest ik de riem vervangen(gebroken; of noppen vallen van de riem)kosten 50 euro
en naar 15000 km het achter tand wiel, en dan voor ook maar gelijk vervangen.
kosten daarvan ook rond 150 euro ,zoeken om ze te vinden en dan ook nog zelf monteren anders komt er nog 100 euro bij.
en dat alleen maar weg kilometers weet niet hoe lang het mee gaat in het bos
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Hazzard
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 30 oktober 2016, 19:23

Bij een "gewone" fiets is er bij 10 a 15 duizend ook al wat versleten. Ik denk dat die kilometrage/prijsverhouding dan wel meevalt.
Plaats reactie