Veldrijfiets of mountain bike?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
superhuib
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 30 december 2016, 11:31
Mijn mountainbike: Kona steely

Gewoon allebei doen, cyclocrosser om lekker te racen maar de mtb om heerlijk mee te spelen. Waarom kiezen als het allebei kan
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

superhuib schreef:Gewoon allebei doen, cyclocrosser om lekker te racen maar de mtb om heerlijk mee te spelen. Waarom kiezen als het allebei kan
Omdat dat twee keer een behoorlijke som geld kost.
Afhankelijk van wat je er mee wil doen. Voor het alleen 'mountainbiken' in NL een cylcocrosser.
Als je nooit naar de echte bergen in het buitenland gaat is een MTB eigenlijk grote flauwekul.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Tsjibiti schreef: Als je nooit naar de echte bergen in het buitenland gaat is een MTB eigenlijk grote flauwekul.
Wat is dat weer voor zever....
Zal u is meenemen bij ons in de buurt op een cyclofiets :lol: :lol: :lol:
Woon wel niet in nederland :lol:
Gebruikersavatar
theritz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 26 augustus 2013, 14:46
Mijn mountainbike: El Mariachi SS 2014

Ik heb beide en rij in Nederland vooral op de crosser sinds ik die heb. De mountainbike komt alleen nog in actie op de routes van de Utrechtse Heuvelrug en tijdens lange ritten met wat meer techniek en gehobbel (bikepacking bijv.). Als ik nu zou moeten kiezen tussen beide zou ik zéker weten de crosser kiezen!
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

theritz schreef:Ik heb beide en rij in Nederland vooral op de crosser sinds ik die heb. De mountainbike komt alleen nog in actie op de routes van de Utrechtse Heuvelrug en tijdens lange ritten met wat meer techniek en gehobbel (bikepacking bijv.). Als ik nu zou moeten kiezen tussen beide zou ik zéker weten de crosser kiezen!
Grappig, ik neig een beetje naar hetzelfde. Kort geleden voor 500,- een crosser gekocht en ik heb erg veel lol op die fiets. In eerste instantie gekocht om met de gow competitie mee te doen. Maar het gebeurt steeds vaker dat ik de crosser pak voor het lokale rondje.
Zo'n crosser is zo snel en het vereist het opperste van je stuurmanskunst, waar een mtb in Nederland veel meer reserve heeft en een stuurfoutje prima op te vangen is, lig je met de crosser bij datzelfde foutje op je snufferd. Heb je het eenmaal onder de knie, dan houd geen mtb je bij op een gemiddeld boscrosrondje.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik weet het niet.
Ik heb beide en ik heb de crosser ook een paar keer gebruikt op de Utrechtse Heuvelrug.
Maar, ik zou er niet aan moeten denken om alleen maar de crosser te hebben als ik naar de Heuvelrug ga, op de MTB heb ik dan een stuk meer lol.
Daalt een stuk beter en sneller.
Klimmen is een ander verhaal, daar is de crosser echt vele malen sneller, dat is wel echt een voordeel.

Voor gewone rondjes idd, zonder teveel gekkigheid en wortel tapijtjes heb je aan een crosser wel goed speelgoed.
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Mijn cx heb ik weer ingeruild voor een betere racefiets. Ik merkte dat ik alles op de weg met de cx deed met slechte remmen.

Bij veldtoertochten vond ik het wat fijner om een mtb met lichte tubeless banden te rijden met zo min mogelijk profiel. Die 20km terug als als ik door de cx na 50 km tt op het zadel hing, vielen me altijd zwaar. 4 tot 5 uur op de mtb is beter te doen.

Mijn vrienden rijden ook allemaal mtb dus pakken ze de bochten anders. Ik heb het idee dat de gemiddelde tt hier beter te doen is en sneller is op de mtb.
Ook reed ik nog al vaak bandjes kapot op dat ding tot een snakebite in een buitenband aan toe. Als ik door mijn binnenbandjes ben heeft bijna niemand er voor mijn fiets om te lenen.
Oooeeessss
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2918
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Rayb81 schreef:Ik weet het niet.
Ik heb beide en ik heb de crosser ook een paar keer gebruikt op de Utrechtse Heuvelrug.
Maar, ik zou er niet aan moeten denken om alleen maar de crosser te hebben als ik naar de Heuvelrug ga, op de MTB heb ik dan een stuk meer lol.
Daalt een stuk beter en sneller.
Klimmen is een ander verhaal, daar is de crosser echt vele malen sneller, dat is wel echt een voordeel.

Voor gewone rondjes idd, zonder teveel gekkigheid en wortel tapijtjes heb je aan een crosser wel goed speelgoed.
klimmen op een gravelpad zal wel beter gaan idd, maar als het steiler wordt met sten en wortels ben je op een mtb beter af
Bird Aeris 9 blurple
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Gelukkig hebben ze tegenwoordig gravel en adventure -bikes.
Dat hangt dan weer tussen cx-er en mtb in.

En alle mtb over 1 kam scheren vind ik ook weer kort door de bocht.
Of je een starre (strandrace) 29-er rijdt of een enduro fully.

Verschil in intussen wel heel klein. racert/endurance/cx-er/gravelbike/strandracert/cx-mtb/ltht/fully (in oplopende maten van veerweg .Natuurlijk per cm wat anders is het wel heel makelijk kiezen.

En dan heb je nog 26-er /27,5-er/29-er in 2.0/2.2/2.4/2.6/2.8/3.0/3.8/enz

Ikzelf zou wel voor schijfremmen gaan.
Dat vind ik de enigste keuze die makkelijkere is geworden.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb een gravel/cx , 29er en 29plusser en het is echt afhankelijk van de ondergrond was fijner rijdt......maar je kunt op "gewone" nederlandse rondjes met alle drie uit de voeten. Wat saaie mtb-routes en bospaden gecombineerd met asfalt vind ik een stuk leuker op mijn gravel/cx bike. Rondje LDD of Dorst zou ik net wat eerder een 29er pakken ivm korte bochten , wortelgaten en rul zand. De voordelen van "plus" ga je pas merken op rul zand en ruige/zompige (weinig bereden) paden of in het buitenland.

Als je alles wilt kunnen op een fiets, zou ik een 29er hardtail kiezen met 100-120mm voorvork. Niet te veel "trail/AM" , maar een beetje XC gerichte fiets is vlgs mij nog steeds de beste all-rounder voor Nederland en incidenteel buitenland tripje.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2918
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

daarom heb ik een 29"setje met snelle bandje s erop en een plus set met wat robuustere banden bij de scale
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
theritz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 26 augustus 2013, 14:46
Mijn mountainbike: El Mariachi SS 2014

MonkeyRider schreef:Rondje LDD of Dorst zou ik net wat eerder een 29er pakken ivm korte bochten , wortelgaten en rul zand.
Pfff, volgens mij reed ik best door op mijn singlespeed crosser laatst daar op de meeting ;-)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

theritz schreef:
MonkeyRider schreef:Rondje LDD of Dorst zou ik net wat eerder een 29er pakken ivm korte bochten , wortelgaten en rul zand.
Pfff, volgens mij reed ik best door op mijn singlespeed crosser laatst daar op de meeting ;-)
Maar jij vliegt daarmee over de gaten en wortels........lukt een "normale" geared rider niet :winkie:

Maar ik beweer ook niet dat het niet kan met een cx........ik word op gemiddeld toertochtje op mijn mtb ook zoek gereden door de cx-ers ..........."net wat eerder een 29er" geeft alleen mijn voorkeur aan :bier:
Arno@MTBArnhem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 21 november 2015, 15:02

ik heb fietsen van enduro tot aan CX. Dus: CX ipv racefiets. Dat is slim!
CX ipv MTB? Alleen als je dus van voornamelijk vlakke paden en racefietsen houdt. Je kan er echt niet mee mountainbiken, zoals mountainbiken bedoeld is. Ja je kan de routes mee rijden, maar niet zo snel, en laat staan of het allemaal tof en leuk is. En dan bedoel ik wel alleen de NL routes. Misschien Duitsland ook, want dat is behoorlijk suf daar. Als je van alles wat wilt, 1 fiets: 29er MTB, en een verende en vast voorvork doen, of twee wielsets met 1 daarvan met lichte slicks/weinig profiel. Dan kun je alles en overal. Mijn 29er is denk ik in 80% van de ritten, zelf op een CX parcours, sneller dan de CX.
Gebruikersavatar
Jawie
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 24 december 2010, 12:08

Een CX is gewoon heel anders. Dunnere bandjes en 0 vering. Dus je moet alles zelf opvangen. De fiets vangt nagenoeg niks op. Dat vraagt een heel andere rijstijl dan op een geveerde MTB met dikkere banden.
Allebei kan je ontzettend veel lol op hebben. Op een MTB zou je over het algemeen wat "luier" op kunnen rijden, omdat de fiets wat vergevingsgezinder is. Alleen in natte modder zijn de dunne banden van een CX wat makkelijker.
Plaats reactie