Nieuwe MTB route Meijel

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Vanuit de parkeerplaats ga je naar de N279 richting Asten (Noorden) eerst over het fietspad (ca. 500 m) en dan over de parallelweg (ca. 250 m). Na ca. 750 ga je rechtsaf (Bus) en dan de eerste weg links. Dit is een zandpad.

Je hebt dan twee opties:
Optie 1.
je fiets deze zandpad helemaal af, op het einde ga je rechts (Tureluurweg). Als de zandweg over gaat in asfalt kun je op een gegeven moment rechts het bos in. Je zit dan op de route!

Optie 2.
Als je eenmaal op de zandpad zit pak je de eerste weg rechts (Hoefbladweg) en daarna de eerste weg links (Reigerbekweg). Als je op een gegeven moment (na ca. 500 meter) door het "bos" rijdt ligt de route aan de linkerkant van de weg. Je kunt dan ergens links en komt dan op de route uit. De route loopt dan rechts op.

Op Openstreetmap.org zie je de MTB route Neerkant liggen.


Op deze kaart zie je bossen van de route van Meijel (onder) en de route van Neerkant (boven).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Dennis13
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: do 23 juni 2016, 17:44

Vandaag de route ook gefiets met de 27 plus.. Maar vond hem wel tegenvallen. Inderdaad heel weinig Flow in de route. Te scherpe draaien, naar mijn inzicht. Weinig stukken waar je wat snelheid kunt maken.

En nu door de flinke bladerval moest je toch af en toe goed kijken waar de route was.

Moet nog wat aan gehobby t worden. Maar zal goed komen :-q

Groet Dennis
Belg
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 6 december 2011, 19:32
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2015 Meteor grey-Red

Thanks Rudy!
Erkaa
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 8 december 2008, 10:44

Zojuist in het donker de ronde gedaan. 75% van de route is inmiddels bladervrij gemaakt en dus een stuk beter te fietsen! D´r zit nog steeds vooruitgang.

Uiteindelijk ontkomen ze er niet aan om een aantal goede kombochten aan te leggen zodat de vaart er een beetje in kan worden gehouden. Ook is de baan op veel plaatsten nog hobbelig.

Maar ik ga ervan uit dat ze aan deze puntjes gaan werken en dan ligt er over een tijd een prima baan!
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Het 1e jaar was de route in Horst allesbehalve een biljartlaken.
Het zal dus vast allemaal goed komen. :-q
Belg
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 6 december 2011, 19:32
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2015 Meteor grey-Red

Wij hebben gisteren ochtend ook deze route geprobeerd.

Allereerst hulde voor de routebouwers, want het is hoe dan ook fantastisch, dat er mensen zijn die een nieuwe route voor ons bikers aan wil leggen!!

Eerlijk gezegd vond ik de route wat tegen vallen. De bochten zijn naar mijn mening te scherp. de meeste zijn namelijk meer als 90 graden, en vaak 180 graden. Nu is het nog niet mogelijk, om met vertrouwen de bochten op snelheid te nemen. Maar dat was in het begin in horst ook niet mogelijk! Dus zoals al beschreven, zullen er van de bochten wel kombochten gemaakt moete gaan worden, ander is het niet mogelijk om snelheid te houden, en wordt het meer trail, als met een flow atb- en.
Ik denk ook, dat als er niets gedaan wordt, er veel stukken kapot geremd gaan worden. Want op sommige plaatsen kom je van een heuveltje, en moet je onderaan meteen flink haaks draaien. Je kunt dan niet anders als vol in de rem.

Dus er zit duidelijk nog wat werk in de route, maar om aan te geven, Horst vond ik in het begin ook niet top, en nu is het mijn favoriete baan!! Wel denk ik, dat het meer een route is voor een 27.5, want nu krijg ik mijn 29 bijna niet door de bochten gegooid.

iig succes aan de routebouwers gewenst, en hopelijk kunnen jullie iets met mijn ervaringen!

Uiteraard hebben we daarna nog een paar keer Neerkant gedaan. Dat was lang geleden, maar dat is echt een ondergewaardeerde baan!! Echt een heerlijke flow heeft die!
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Gisteren (24-12) ook maar eens richting Meijel gefietst om de route voor de eerste keer gaan uitproberen.
De eerste 1 km een aantal keren gedacht om te stoppen... het liep voor geen meter.
Nu ligt dat natuurlijk niet alleen aan de paden, maar ook wel aan mijn techniek :D Nadat ik het een beetje te pakken had ging het wel redelijk, maar nog niet goed.

Viel me op dat door de vele humus wat er nog ligt dat er op veel plaatsen modder was, zal erger worden bij hevige regen...
Verder zag ik dat er op enkele plaatsen net langs de baan in de bochten gaten gegraven waren. In mijn ogen niet echt veilig. Mocht je net iets langs de baan komen zit je in zo'n gat....

Het zal geen "snelle" route worden, maar als die beter gaat lopen wel een goede route om de bochten te oefenen :-D
Kom er zeker nog een keer terug, maar weet nog niet wanneer (wacht denk ik een aantal maanden, dan is de route al wat beter aangereden...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Gisteren de nieuwe route in Meijel voor het eerst gereden. Is leuk geworden! Heel veel kort draaien en keren met hier en daar wat kort klim werk vaak ook meteen na een bocht dus het is wel een echte werk route geworden. Heb de route ook meteen even vast gelegd met de gopro. Voor de liefhebbers hier wat beelden.

https://www.youtube.com/watch?v=4BRQ5PxigBo" onclick="window.open(this.href);return false;
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Zier er toch wel leuk uit, is mijn mening dan.
Hier zit wel een mooie route in volgens mij.
Op de Schaak hebben ze ook enkele bochten eruit gehaald, en bochten verlegd voor een betere flow te krijgen.
Dus dat komt ook wel goed in Meijel.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik heb de route vorig week ook gereden en zag dat men hard aan het werk was om de humus laag nog te verwijderen.
Nog even kort gesproken met de mannen en ze een compliment gemaakt voor het verzette werk in die korte tijd. :-q

Dit is een leuke route die als de paden ingereden zijn wel wat meer vraagt dan alleen hard fietsen.
Er zullen tzt wel een paar bochten iets ruimer moeten worden gemaakt al zal dat gedeeltelijk ook wel op een natuurlijke manier gebeuren.

Er was heel duidelijk zichtbaar dat er in de (krappe) bochten keuzes gemaakt worden.
Waar mogelijk heb ik de bochten zo ruim mogelijk gereden en aan de sporen was goed te zien dat anderen de keuze maken om de bochten zo krap mogelijk door te sturen.

Door de opgevroren humus-richels waren niet alle bochten evengoed te vertrouwen maar dat maakt de kick juist alleen maar groter.

Ik heb Meijel gecombineerd met Neerkant en heen en weer van/naar Horst was ik 65km onderweg.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Zelf vind ik de route niet te vergelijken met Horst. Door de vele lage snelheids bochten krijg je een heel andere beleving. Wat ook super leuk is voor de verandering. Als er in de toekomst in deze bochten kom bochten worden gemaakt dan wordt het helemaal een feest. Daarnaast is het gedeelte met de kleine jumps/heuveltjes ook een gave toevoeging waar je met wat lef behoorlijk ver kunt springen. :winkie:

Had zelf in ieder geval best veel moeite om de flow erin te houden, maar dit motiveert ook weer om mijn stuurtechniek te verbeteren. :-q
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Humus is geheel weg en de baan loopt gelijk lekkerder. Er zitten links en rechts nog wat bobbels in, maar dat is nog te doen. Lekker droog vandaag en ik moet zeggen dat het me erg meeviel. Men heeft een aantal onmogelijke bochten eruit gehaald en dat was ook nodig, je ziet ook plekken waar gewerkt is dus onderhoud zit ook wel goed. Kombochtjes aangelegd.

Het blijft een relatief langzame route, scherpe en veel bochten, en vaak aanzetten.

Gr Wim
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Ben er over aan het denken om morgen eens te gaan kijken hoe de route nu is.
Wel fijn als de humus weg is, dat zorgde voor veel modder.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Er schijnt wat ophef te zijn over de vergunning voor de motorcrossbaan in Meijel. Vraag me af of dit alleen over de motorcrossen gaat (2 keer per jaar) of ook de MTB route...
Hieronder een link naar een reportage van de lokale omroep waar met name tegenstanders aan het woord zijn...
https://youtu.be/0b48KX3Vgwo" onclick="window.open(this.href);return false;
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Het gaat meer over de motor cross lijkt het in het interview. De gemeente stelt dat een MTB route een onderdeel kan zijn in een Natuur gebied. De MTB route lijkt geen gevaar te lopen.
Gewoon rekening met elkaar houden!
Mij lijkt het eerder een actie van bewoners van Stille Wille die een aantal jaren terug problemen hebben gehad met permanente bewoning, handhaving van gemeente en zo.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Plaats reactie