Mondraker Vantage RR

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
rlicht
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 21:02
Mijn mountainbike: Orbea Rallon

Ze strooien toch niet op de mtb route van Schoorl? Fiets even in de auto en je kunt gewoon blijven doorrijden.
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Hij rijd 's avonds op de weg om zijn conditie op peil te houden. Dus dan heb je wel last van zout en sommige mensen willen dan niet met hun mooiste kar fietsen.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik heb ooit met een oude SID met chromen binnenpoten door nogal wat zout gereden (en niet tijdig schoongemaakt :oops: ). De binnenpoten vertoonde daarna 'vlekken' die ik er niet uit heb gekregen. Dus ik snap dat je voorzichtig bent. Ik rijd trouwens wel gewoon met de racefiets in de winter, ook door de pekel (maar daar zitten geen veerelementen aan).

Blijft een strakke bak. En met die prijzen voor een los frame kriebelt het nog wel om weer eens een HT op te bouwen. Maar dan wel in 650+formaat.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Voor op de verharde weg pak ik ook altijd de mtb (racefiets heb ik niet, en hoef ik ook niet... :) )

Dank, blijft inderdaad een heerlijke bike! M'n nieuwe ikcé hardtailtje ook maar even op Schoorl geprobeerd. De eerste afdaling zat ik toch wel een klein beetje met dichtgeknepen billen op de fiets. Als je eenmaal het fenomenale vertrouwen gewend bent dat de "Mondraker ride" met forward geo geeft, is het rijden op een mtb met normale geo met lange stuurpen in het begin weer even wat ehh, hoe zeg ik dat het beste, anders.... :bier:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Hahaha dat gevoel ken ik. Met mijn Mondraker heb ik zo veel meer vertrouwen dan met mijn Liteville...
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

OK, eerlijk is eerlijk, na een paar keer rijden eigenlijk best wel lekker om weer op een hardtailtje te zitten met 100mm veerweg. Was alweer een jaar of 2 geleden....
Bochtenwerk gaat toch wel wat beter met deze bike dan met de Mondraker, stuitert echter wel weer een stukje meer dan de Vantage. Wat wel een gemis blijft is het "mij kan niets gebeuren" gevoel dat je op de Mondraker hebt.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Yep het is altijd compromissen sluiten. Forward geometry heeft zijn voordelen maar idd op het kleine pielwerk ook zijn nadelen hahaha

Als je dan kijkt naar de nieuwe Nicolai enduro dan moet doe wel helemaal een bak vertrouwen geven.
Die is nog veel langer. Maar wel gruwelijk mooi
Laatst gewijzigd door mud mate op zo 4 december 2016, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Sint Nicolas Enduro? :bier:
mud mate schreef:de nieuwe Nicolas enduro
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Lang leve autocorrect...

Nicolai ion g16
scan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 1 april 2015, 22:09

Ben erover na aan het denken om er ook één op te bouwen. Wel de RR+ maar de geometrie hiervan is hetzelfde. Er komen dan wel 29" wielen op.
Hoe is het stuurgedrag van dit frame. Op singletracks met veel korte bochten gaat dit goed of is het meer gemaakt voor snelle afdalingen?
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

De geo van dit frame is uitermate geschikt voor technische snelle afdalingen. Singletrack met veel korte bochten is dit frame eigenlijk wat minder geschikt voor. Door de lange wielbasis ga je net wat minder makkelijk de bocht om. Dit gaat wel beter als je veel met je lichaam werkt, dus uit het zadel komen.
Verder ligt het voorwiel iets minder vast in bochten vergeleken met een xc hardtailtje, dit komt door de lange geometrie icm met korte stuurpen. Je hebt hierdoor wat minder druk op het voorwiel. Ook hier geldt weer uit het zadel komen en wat naar voren leunen in bochten maakt veel goed.
Ikzelf vind het leuk om veel uit het zadel te komen, door de lange cockpit van het Mondraker frame heb je ook veel ruimte om te bewegen. Als je een "sit and forget" biker bent en veel xc/singletrack gaat rijden is dit frame denk ik wat minder geschikt voor je.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
scan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 1 april 2015, 22:09

mtfuji schreef:De geo van dit frame is uitermate geschikt voor technische snelle afdalingen. Singletrack met veel korte bochten is dit frame eigenlijk wat minder geschikt voor. Door de lange wielbasis ga je net wat minder makkelijk de bocht om. Dit gaat wel beter als je veel met je lichaam werkt, dus uit het zadel komen.
Verder ligt het voorwiel iets minder vast in bochten vergeleken met een xc hardtailtje, dit komt door de lange geometrie icm met korte stuurpen. Je hebt hierdoor wat minder druk op het voorwiel. Ook hier geldt weer uit het zadel komen en wat naar voren leunen in bochten maakt veel goed.
Ikzelf vind het leuk om veel uit het zadel te komen, door de lange cockpit van het Mondraker frame heb je ook veel ruimte om te bewegen. Als je een "sit and forget" biker bent en veel xc/singletrack gaat rijden is dit frame denk ik wat minder geschikt voor je.
Bedankt, dan heb ik al wat meer info.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

mtfuji schreef: veel xc/singletrack gaat rijden.
Daar heeft Mondraker ook andere modellen voor dan de Vantage. De Vantage is natuurlijk bedoeld voor het betere ragwerk!

Forward Geo vraagt gewoon om een iets andere (actieve) rijstijl maar wat ik van de week in een ander topic las dat er niet mee te rijden valt in Nederland is natuurlijk gewoon onzin.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Zo, in de tussentijd m'n Vantage RR ook maar weer een beetje bijgewerkt, je wilt toch met je tijd meegaan.... :winkie:
De reverb uit m'n gescheurde Centurion frame gehaald en overgezet in de Mondraker. Was trouwens een bereklus, zat muurvast, en aan een reverb kan je ook niet hard sjorren anders sloop je hem. Uiteindelijk onder de reverb een stuk uit de zitbuis gezaagd zodat ik de reverb van onderaf met een holle ijzeren pijp en hamer uit het frame kon slaan... :o
Ook meteen maar ander zadeltje en crankset gemonteerd, en voor dus een Rocket Ron 2.8 erin gezet, het was per slot van rekening Kerstmis... :bier:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Dropper is altijd goed. Jammer dat de Vantage niet net als de Foxy kabelgeleiding op de bovenbuis heeft.
Plaats reactie