Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Dacht nog: Yes! dat is een snelle reactie! :lol:

Ik vind ze overigens groot vallen.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

haha.. snel maar useless :lol:

maar het is ook mijn ervaring dat ze groot vallen. Echter zie ik hier ook reacties voorbij komen dat men ze klein vindt vallen. Dus ja :~
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

kingjoop schreef:in de BMX sport moet je wel click rijden anders houd je het gewoon niet bij.. en dan spreek ik voornamelijk over de start en de stukken waar je moet trappen.. bij de start (sprint uit stilstand) trek je veel aan je pedalen en ben je op flats kansloos. De snelheid is vrij hoog voor de gears (meestal 44-16) en als je dan contact hebt met de grond en de mogelijkheid is trap je zo hard als je kan. De RPM schiet zo door naar 200rpm (pro's draaien hun hand niet om voor 230-240rpm) en met die rotatie snelheden zijn clicks een echte uitkomst daar dit op flats niet meer te doen is.. kijk in onderstaande gopro footage van Niek eens naar de omwentelingen;



buiten de start sprint en hoge rpm om maakt het geen reet uit of je flats of clicks rijdt..
als je dan wilt laten zien hoe snel bmx-ers trappen laat dan deze van Marian Pajon zien. Vanaf 0:10 gaat ze "tekeer".

Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

jij bent beter in vinden van youtube video's dan ik zie ik al :lol: dat filmpje geeft het beter aan inderdaad :-q
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

:-q
Ik weet niet of er van Niek of Twan of Jelle ook zulke filmpjes zijn. Die heren kunnen waarschijnlijk ook wel een rap tempo trappen.

Maar da's een beetje offtopic.
flats vs clipless... the age old question.
:bier:
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

ik was op zoek naar een filmpje van volgens mij Niek, waar hij zich liet voort slepen met een auto naar een flinke snelheid en dan zijn rpm ging trainen... maar kon hem helaas niet vinden dus vandaar de gopro clip maar gepakt :lol:
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Rilson schreef:Ik ben sinds een tijdje helemaal om naar flats, eerst alles SPD, want dat was idd de standaard. Op zich niks mis mee, altijd heerlijk mee rondgereden. Alleen met het veranderen van mijn interesses van snelle XC rondjes naar meer Enduro tripjes en de daarbij horende AM fiets, toch maar een setje flats en 5/10 schoenen gekocht. Voor meer bewegingsvrijheid en makkelijker op kunnen stappen in technisch terrein.

Merkte dat ik dat toch fijner vond en ik ook met de flats op mijn singlespeed veel leuker kon rijden, dus nu helemaal "om".

Wat ik dan wel weer vreemd vind is het volgende, ik ken collega-fietsers op SPD pedalen die last krijgen van knieën ed als hun door een "bikefitter" afgestelde schoenplaatsjes ook maar een paar mm afwijken.
Hoe vertaal ik dat naar flats? Of zit dat tussen de oren bij sommige?
zelfde verhaal wat mij betreft, eerst meer XC met SPD, en vervolgens overgestapt naar flats voor all-mountain/enduro.
Wat je vraag betreft, ik denk omdat je toch gewoon langer vast zit, zeg maar in dezelfde houding en misschien ook minder zijdelingse bewegingsvrijheid hebt?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Op spd heb ik meer zijdelingse bewegingsvrijheid dan op flats.
Met flats staan je voeten echt vast, met spd heb je vaak wel een beetje speling.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
lksurf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 21:42
Mijn mountainbike: RM Thunderbolt / GF Hifi

Dat ervaar ik ook, meer zijdelingse bewegingsvrijheid op spd. Krijg zelfs beetje knieklachten (licht) momenteel op flats maar ga toch nog even door met mn experiment. De vrijheid van flats bevalt me prima maar ben er nog niet uit wat voor mij beter is.
## http://www.witchcraft.nu" ##
Sailboards Fuerteventura
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

http://www.pinkbike.com/news/ryan-leech ... -2016.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Ha, trial legend Ryan Leech :-D Ik vraag me wel altijd af of dat werkt, zo'n online cursus/challenge. Doet me ergens denken aan een schriftelijke cursus zwemmen, ik noem maar wat. Nou ja, hetzelfde kan je zeggen van al die andere tutorials op youtube en de rest van internet (waar ik zelf ook vaak dankbaar gebruik van maak). Deze serie met Ryan Leech vind ik best goed trouwens: https://www.youtube.com/watch?list=PLpf ... 6LCKdrgi_s" onclick="window.open(this.href);return false;
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Snap wat je bedoelt, een YouTube filmpje geeft geen feedback wat een trainer wel kan.
Toch maar aangemeld om mijn techniek hopelijk te verbeteren.

Staat trouwens heel toepasselijk wel een quote wat over dit topic gaat.
Bij hebben sterke en zwakke punten, elk heeft een eigen inzet gebied (vrij vertaald door mij).
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

MdBruin schreef:Snap wat je bedoelt, een YouTube filmpje geeft geen feedback wat een trainer wel kan.
Toch maar aangemeld om mijn techniek hopelijk te verbeteren.
Laat t.z.t. graag eens weten hoe het was om mee te doen aan zo'n online programma. En natuurlijk je ervaringen m.b.t. de pedalen!
Staat trouwens heel toepasselijk wel een quote wat over dit topic gaat.
Bij hebben sterke en zwakke punten, elk heeft een eigen inzet gebied (vrij vertaald door mij).
Zelf vind ik dit de meest opmerkelijke quote: "This integrated movement is also related to style - riders who have spent time developing their skills on flat pedals simply look good when mountain biking!" V.z.i.w. is dat argument nog niet eerder genoemd in de 1946 berichten van deze draad ;)
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Gaat helaas nog even duren. Ben nu bezig met de revalidatie (derde week nu) naar aanleiding van de reuma.
Fietsen zoals mountainbiken zit er helaas nog even niet in.
Voorlopig alleen even onder professionele begeleiding sporten om m'n gewichten niet over te belasten.
Maar zal zeker mijn ervaringen hier plaatsen zodra ik de oefeningen heb gedaan. Zover ik nu heb gezien doet hij het op een filmpje voor en in tekst nog extra uitleg. Ben bij het begin begonnen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De feiten (voor- en nadelen van beiden) mooi verwoord: http://nsmb.com/flats-vs-clipless-20-pros-and-cons/" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie