advies eerste mountainbike?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
ank
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 16:22

Hallo allemaal,

Als kind huurden we al vaak een mountainbike in Zwitserland om leuke parcours te fietsen. Nu wil ik eindelijk graag zelf een mountainbike kopen om samen met mijn dochter te fietsen. De fiets zal voornamelijk in de bergen in Zwitserland/Oostenrijk gebruikt worden.

Deze zomer heb ik om mij heen gekeken naar welke fietsen andere dames hebben. Een engelse vrouw had een Giant anthem xw en was daar heel tevreden over (hieronder de specs). We hebben ook ongeveer hetzelfde postuur.

Ik ben 1.65 en heb nu een maat s gevonden voor 1149.00.

Wat vinden jullie?


Alvast super dank voor het meedenken,
groet, Ank.


Giant anthem x 29er 4 w

Frame maat S

Modeljaar 2013

KleurenWhite/Black/Light BlueFrameALUXX SL-Grade Aluminium, 4" Maestro SuspensionVoorvorkRockShox Recon Silver 29 RL w/ 15mm Thru Axle, Tapered Steerer, 100mm, 1 1/4"-1 1/2" BearingsDemperRockShox Monarch RONDERDELENStuurGiant Connect low rise 31.8StuurpenGiant ConnectZadelpenGiant Connect, 30.9ZadelGiant women's saddlePedalenN/AAFMONTAGEShiftersShimano Deore ST-M590, 3x10 speedVoorderailleurShimano DeoreAchterderailleurShimano Deore M593, 10-speedRemmenShimano M395, 160mm rotorsRemhendelsShimano M395CassetteShimano HG62 11-36, 10sKettingKMC X10CranksetShimano M552, Hollowtech II 24/32/42Bottom BracketShimano Press-FitWIELSETVelgenGiant S-XC29-2Naven[F] Giant Tracker Sealed/CNC w/ 15mm Axle, [R] Giant Tracker Performance, 32hSpakenDT Swiss CompetitionBandenSchwalbe Racing Ralph, 29x2.25 EVO Folding TL ReadyOVERIGEGewicht13,0 kg

Prijs van 1749,00 nu voor 1149,00

http://i.marktplaats.com/00/s/NTEwWDgwM ... G/$_85.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Het specs lijstje is een beetje onoverzichtelijk geworden.
Qua MTB is het vooral of de geometrie je bevalt en comfortabel erop zit, wat de ene fijn vindt kan een ander oncomfortabel vinden.
Zover ik heb gelezen wordt het Maestro veer systeem als goed ervaren. Afmontage is een wat lagere lijn maar nog steeds genoeg om mee te mountainbiken.
Wat ik me afvraag alleen is als de MTB alleen op vakantie gebruikt wordt of het dan niet voordeliger is om daar te huren.
Deze mountainbike is ook prima in Nederland te gebruiken.

Als tweedehands ook een optie is dan staat er een te koop hier op het forum welke beter is afgemonteerd. Wel net iets duurder en geen dames model. Dit hoeft opzich geen probleem te zijn.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=129953" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou niet klakkeloos een bepaalde fiets kopen omdat iemand anders die perfect vond passen. Sowieso zou je je eerst moeten afvragen wat je er waar mee wilt gaan doen. Heb je wel echt een full suspension nodig? Ga je de heftige trails op in de Alpen of pak je meer de brede bospaden? Eigenlijk zou ik in beide gevallen voor jouw budget geloof ik niet de door jou gesuggereerde fiets nemen. Vooral de voorvork lijkt me wat te licht voor het echte bergwerk.
Lees ook eens het beginnerstopic hier door, staat veel nuttige info in: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =3&t=29213" onclick="window.open(this.href);return false;
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ze gaat met haar dochter fietsen en dan vermoed ik dat het niet echt ruig naar beneden zal gaan. Op zich vind ik het wel een prima bike waar je wel mee uit de voeten kunt daar en de prijs is niet eens zo slecht voor een nieuwe overjarige Anthem. Qua maatvoering zit je wel goed met een S.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik vermoed dat ook, maar wellicht is haar dochter Anneke Beerten en zitten we er mooi naast ;-) Handiger dus als TS zelf even wat meer vertelt. En ik ben in NL al geen voorstander van de Recon silver, en al helemaal niet in de bergen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Just out of curiosity, waarom vind je dat? De Recon Silver die er op die bike zit is in feite een Reba met stalen stanchions.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik vond het een slappe en ondermaats gedempte vork de paar keer dat ik er mee reed. Maar ik zie nu dat deze luchtgeveerd is, dus wellicht zit ik ernaast. Niettemin is extra input van TS welkom voordat wij hier een specbattle beginnen. ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik vind het wel een cool fietsje.
Ooit ook eens op een Giant gezeten met maestro-veersysteem, reed lekker comfortabel. De fiets die ik had was een 27,5" bike en dat rolde lekker.
Tis ook een mooie aanbieding, maar met een zoektocht kan er voor hetzelfde geld ook andere fietsen gevonden worden, wellicht met een betere vork.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ank, kom er maar in. :wink:
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Dice Oldskool schreef:Just out of curiosity, waarom vind je dat? De Recon Silver die er op die bike zit is in feite een Reba met stalen stanchions.
De recon (uit 2013) heeft een andere demper dan de Reba. Daar zit weldegelijk een verschil in.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Oke, wist ik niet. Zijn ze dan vanaf 2014 gelijk aan elkaar behalve de stanchions? Maar buiten dat, maakt het de Recon een slechte fork wat niet geschikt zou zijn voor TS?.
ank
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 16:22

Hoi allemaal, super dank allemaal voor jullie reactie. Ik moest even uitvinden hoe ik ook weer op mijn berichtje kon reageren. Mijn dochter is 6,5, dus het zal niet heel hard gaan. Wel was in van plan om een nieuwe bike voor de komende jaren te kopen en ik hoop dat we steeds ingewikkeldere trials kunnen fietsen. In Nl willen we ook graag fietsen samen.
Ik heb de afgelopen periode meegelezen op dit forum en eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer. er kwamen zoveel termen voorbij die ik niet begreep, ik ik dacht, en misschien een beetje dom, dan ga ik maar voor een fiets waar iemand anders heel blij mee is.
Als jullie willen, mogen jullie me ook heel graag op weg helpen met een andere fiets? Ik weet niet zo goed wat handig is nieuw, of tweedehands, ik zag op het forum dat daar de meningen nogal verdeeld over zijn en ik heb niet echt verstand van fietsen dat mijn gevoel zei dat het misschien handiger was om een nieuw oud model te kiezen.
ank
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 16:22

@md bruin: Dank voor het doorsturen van de link. Ik had deze fiets idd ook al gezien. Wat lastig is voor mij is om te zien in welke staat de fiets is omdat ik weinig kennis heb. Verder had ik op veel topics gelezen dat een vrouwenmodel wel heel handig is. Ik heb relatief korte beentjes en heb in de zomer een paar bike's geprobeerd van mensen op de camping en daar merkte ik soms dat ik het lastig vond om mijn voeten op de grond kwam.

@suravida: bedankt voor de link naar een ander topic. Dat ga ik ook eens goed lezen.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Hangt er een beetje van af, maar alle beetjes kunnen helpen.
Qua staan op de fiets heb ik op het zadel ook meer moeite om op 1 voet te kunnen staan. Moet of schuiven of net bijvoorbeeld een stoepranden hebben. De stand over hoogte is bij mij goed.
Tip, meet voor jezelf eens je binnen been lengte (geen schoenen aan en dan van de grond tot de lies). Trek hiervan een cm of 10 en je hebt je stand over height specificatie welke tussen alle specificaties van de fiets staat. Niet elk terrein is even vlak waardoor de extra ruimte wel prettig is. Bij vlak terrein kan je dan met 2 vlakke voeten op de grond over de bovenbuis staan.

Voor de rest is de fiets houding heel persoonlijk. Laat je anders eens adviseren bij een aantal speciaal zaken. Zij kunnen je op een aantal fietsen zetten en kijken hoe je op de fiets zit.
Qua hardtail of fully, ja dat is persoonlijk, inzet gebied/gebruik en afhankelijk van eventuele lichamelijke klachten/ongemakken. Voor cross country (gewoon lekker over mountainbike paden zonder extreme jumps) zou een hardtail al prima voldoen, heb je bijvoorbeeld rugklachten dan zou een verende zadelpen kunnen helpen of een fully.
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

ank schreef:Hoi allemaal, super dank allemaal voor jullie reactie. Ik moest even uitvinden hoe ik ook weer op mijn berichtje kon reageren. Mijn dochter is 6,5, dus het zal niet heel hard gaan. Wel was in van plan om een nieuwe bike voor de komende jaren te kopen en ik hoop dat we steeds ingewikkeldere trials kunnen fietsen. In Nl willen we ook graag fietsen samen.
Ik heb de afgelopen periode meegelezen op dit forum en eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer. er kwamen zoveel termen voorbij die ik niet begreep, ik ik dacht, en misschien een beetje dom, dan ga ik maar voor een fiets waar iemand anders heel blij mee is.
Als jullie willen, mogen jullie me ook heel graag op weg helpen met een andere fiets? Ik weet niet zo goed wat handig is nieuw, of tweedehands, ik zag op het forum dat daar de meningen nogal verdeeld over zijn en ik heb niet echt verstand van fietsen dat mijn gevoel zei dat het misschien handiger was om een nieuw oud model te kiezen.
IK kan alleen maar advies geven , dat je indien mogelijk naar een winkel moet gaan met voldoende keuze in merken en type's en ga eens zitten op een bike . Of je specifiek een "vrouwen"model moet hebben hoeft niet percee , maar de lichaamsbouw tussen man en vrouw is wel wat anders . Zo heeft de vrouw een wat langere benen, en de man een weer langere armen .Nu wil dat niet bij jouw het geval zijn dat je percee een vrouwen model moet hebben , maar kan je ook prima weg met een mannen model, Zoveel merken en ook zoveel verschillende geometrie . Mijn vrouw heeft ook een MTB aangeschaft , waar ze eerst voor een vrouwen model ging , zat ze vele malen beter op een mannen model , ondanks dat we qwa lengte niet veel verschillen rijdt zij op een 29'er met 17" frame en ik op een 19" frame.

Ik zou het budget vaststellen , naar een winkel gaan die een goed assortiment heeft en een "bike fitting" doen , zo maar een bike kopen, omdat iemand anders schrijft dat hij goed bevalt zou voor mij geen doorslag zijn om dan maar de bike te kopen, "ruiken en voelen " is net zo van belang (maar is weer persoonlijk)

suc6

p.s misschien woont er forummer bij in de buurt die berijdt is om mee te gaan om de fiets te beoordelen ,mits 2e hands ?
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Plaats reactie