Beginnen met freeride/downhill

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

An sich klopt het dat het niet echt extra vertrouwen wanneer je op de parking van Filthy Trails, bikepark, ... rijdt er even flats aan schroeft, of alleen dan het logische gevolg moet zijn om met clipless te blijven rijden of al voordien ervaring op te bouwen met flats daar kun je van mening over verschillen. Een XC rondje met clipless doen of een WorldCup DH track (of eenderwelke track waar je niet met je XC af wilt) zijn ook nog wel verschillende dingen; wanneer je bij het eerste op de lastige momenten al uitklikt gaat rijden dan is het misschien handiger om het tweede geen eens te proberen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

vriendin van me, en worldcup XC racer, was totaal niet op haar gemak toen ze met ons mee ging naar Willingen op de flats.. daar ze altijd clipless rijdt was ze daar zo aan gewend dat ze constant van de flats af vloog.. je moet lekker beginnen op het geen je je lekker op voelt.. als dat clipless is, lekker clipless gaan rijden.. wil je de techniek goed leren doe je dat op flats.. echter kan je dan beter eerst lekker ergens gaan spelen op flats ipv dat op een bikepark te gaan proberen 8)

maar proeflesje BMX? Leuk leuk! :-q verwacht dat je de eerste tig lessen alleen maar leert pompen.. de basis van het achterwielen en springen... braaaaaap!
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Interessant topic, zou zelf ook eens wat meer deze kant willen verkennen van het mtb-en.. Even in de gaten houden :D
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

kingjoop schreef:
maar proeflesje BMX? Leuk leuk! :-q verwacht dat je de eerste tig lessen alleen maar leert pompen.. de basis van het achterwielen en springen... braaaaaap!
Geven jullie dit jaar nog weer een clinic??
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

op moment zit ik in de KNWU trainers opleiding dus zijn alle zaterdagen aardig vol.. Op 10 december heb ik examen en vermoed dat ik daar wel door heen rol dus dan heb ik de zaterdagen ook weer vrij :D Echter is de baan op dit moment aardig zacht (regen) en wordt deze, op dit moment, te veel beschadigd met noppen banden.. echter als de regen uit blijft en de baan weer hard wordt dan kunnen we dat zekers wel weer eens doen :-q

wat wellicht ook wel leuk is een "clinicje" doen in de Leemcule (Hattem).. daar zitten leuke spring bulten (pompen, achterwielen en springen).. drops, bochten en wat afdalingen die wel leuk zijn.. leuk dagje elkaar op weg helpen 8)
Laatst gewijzigd door kingjoop op ma 28 november 2016, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

kingjoop schreef:
wat wellicht ook wel leuk is een "clinicje" doen in de Leemcule (Hattem).. daar zitten leuke spring bulten.. drops, bochten en wat afdalingen die wel leuk zijn.. leuk dagje elkaar op weg helpen 8)
Ik ben voor! :-q

Dat is misschien ook iets makkelijker te regelen(?).
Binnenkort een 'Lets Ride' starten, om te kijken of er nog meer gegadigden zijn?

'Vroeger' werd daar elke week gereden, maar tegenwoordig volgens mij nog maar weinig.
Indien nodig wil ik wel een keer een dag(deel) helpen om de boel daar wat op te knappen.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

het is wel weer onafhankelijker dan een bmx baan inderdaad 8)

Let's ride aanmaken is zekers goeie! Kunnen we interesse peilen en dan even kijken welke datum we gaan prikken.. :-q

kunnen dan wel leuk clinicje in elkaar sleutelen waar we drukken, oppakken, achterwielen (tussen bulten manual), springen en bochten in opnemen.. en dan op het einde een leuk downhill parcourtje pakken die we begin dit jaar gemaakt hebben... geen idee hoe die er nu bij ligt.. echter met een middagje scheppen zal die er weer top bij liggen...

Afbeelding

Afbeelding
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cvoc schreef:
Lars TB schreef:
Als je alleen ervaring met clipless hebt, dan gaan platform pedalen je echt geen extra vertrouwen geven... :roll:


Vrijwel alle wereldbeker downhillers rijden ingeklikt, de paar uitzonderingen bevestigen de regel!
Strak plan: Een beginnende biker vertellen dat hij het voorbeeld van world cup downhillers moet volgen... Maar we zullen hier maar niet een flat pedal vs clipless topic van maken, daar zijn al een paar honderd pagina's over volgeschreven.
Je bedoelt dat het een strak plan was hem zonder ervaring op flat pedals te zetten?

Maar je redenering lijkt niet te kloppen. Alleen als je goed kunt fietsen kun je met clipless rijden? Misschien krijg je juist extra controle door met clipless te rijden en is het mede om die reden ook voor een beginner met alleen maar clipless ervaring de betere stap! En welke pedalen je ook hebt, je eerste DH-run ooit van de zwarte route af is nooit verstandig. En als je rustig gaat opbouwen kun je dat net zo goed op clipless doen.


Het gaat mij er om dat TS gewoon goed advies krijgt. Misschien zijn platform pedalen op den duur wel een goede stap, misschien ook niet. Maar ze er voor de aanstaande ervaring er die dag onder te schroeven is niet slim!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Waarom wordt hier überhaupt terwijl "clipless" gebezigd, terwijl dat juist zou betekenen: "zonder clips"? Of begrijp ik de term verkeerd?

Anyway, ik ga binnenkort eerst maar eens proberen op een simpel parcoursje om zonder klikkers te rijden. Eens kijken hoe dat bevalt...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Is een beetje verwarrende benaming ja.. Wel te begrijpen als je terug in de tijd gaat.

Wikipedia zegt: Clipless refers to the lack of an external toe clip, but not to be confused with platform pedals without toe clips.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ah er wordt eigenlijk het ontbreken van die riempjes bedoeld. Als ik het voor het zeggen had, hadden we het over clips en flats.

:bier:

Wacht, ik heb het niet voor het zeggen. :-{
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kapitein Iglo schreef:Ah er wordt eigenlijk het ontbreken van die riempjes bedoeld. Als ik het voor het zeggen had, hadden we het over clips en flats.

:bier:

Wacht, ik heb het niet voor het zeggen. :-{
We zouden naast BOTY natuurlijk ook een 'POTF' kunnen kiezen. Laten we dit naar off topic verplaatsen... :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Pietlut of the Forum? Maak ik kans?! Woohoo!

Maar vooruit, terug on-topic :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
cvoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 20:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29
Contacteer:

Lars TB schreef:
cvoc schreef:
Strak plan: Een beginnende biker vertellen dat hij het voorbeeld van world cup downhillers moet volgen... Maar we zullen hier maar niet een flat pedal vs clipless topic van maken, daar zijn al een paar honderd pagina's over volgeschreven.
Je bedoelt dat het een strak plan was hem zonder ervaring op flat pedals te zetten?

Maar je redenering lijkt niet te kloppen. Alleen als je goed kunt fietsen kun je met clipless rijden? Misschien krijg je juist extra controle door met clipless te rijden en is het mede om die reden ook voor een beginner met alleen maar clipless ervaring de betere stap! En welke pedalen je ook hebt, je eerste DH-run ooit van de zwarte route af is nooit verstandig. En als je rustig gaat opbouwen kun je dat net zo goed op clipless doen.


Het gaat mij er om dat TS gewoon goed advies krijgt. Misschien zijn platform pedalen op den duur wel een goede stap, misschien ook niet. Maar ze er voor de aanstaande ervaring er die dag onder te schroeven is niet slim!
En dat goede advies krijgt hij van jou dus niet, aangezien jij meteen naar professionele downhill bikers wijst. Wat die mannen doen op hun fiets is totaal niet te vergelijken met wat wij doen, dus het is gewoon onzin om te zeggen dat we hen maar moeten imiteren. Ik vind dat soort advies aan een beginner zelfs ronduit gevaarlijk.
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

@kingjoop: Wist niet dat er zoveel lag bij de Leemcule. Van een paar dingetjes wist ik wel maar niet alles. Even een keer heen aangezien het niet te ver weg is.
Plaats reactie