Veldrijfiets of mountain bike?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Ik en een vriend hebben een vergelijking gedaan op de lemeleberg. We zijn hetzelfde niveau qua techniek en conditie. Eigenlijk is een CX top zolang er geen bochten zijn. In de afdalingen was ik sneller en de klimmetjes met bochtjes ook. Zelf heb ik een 29er en ik kon hem prima bij houden op de zandweg beneden.

Ik zou eigenlijk altijd voor een 29er mtb kiezen als je twijfelt tussen een mtb en CX. Je kan harder naar beneden en op t vlakke is het verschil klein. Ook zit je meer ontspannen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik zou een cx nemen als je aan veldrijwedstrijden mee wilt doen. En een mtb als je wilt mountainbiken. Klinkt raar, ik weet het, maar het werkt.
Give me little bits of / more than I can take
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Alleen heeft het merendeel van de fietsers in nl geen lientie.
Gebruikersavatar
Jawie
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 24 december 2010, 12:08

jorryt schreef:Alleen heeft het merendeel van de fietsers in nl geen lientie.
zonder licentie zijn er ook een heleboel (inter)club wedstrijdjes waar je aan mee kan doen. Daar mag je vaak ook met een MTB mee doen overigens.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

jorryt schreef:Alleen heeft het merendeel van de fietsers in nl geen lientie.
Ik snap ook niet helemaal wat de licentie met de fietskeuze te maken heeft.
Give me little bits of / more than I can take
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Ik bedoel dat 90% van de actieve fietsers nooit een wedstrijd fietst.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Er zijn er (denk ik) nog een stuk meer die helemaal nooit gewoon als vermaak op de zondagochtend 2 of 3 uur lang rondjes over een veldrijparcours gaan draaien. Bij mountainbikeparcours is dat dan weer de gewoonste zaak van de wereld.
Give me little bits of / more than I can take
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Cyclo, de transgender in de wielersport.
Bird Aeris 9 blurple
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Pff allemaal zo passé, 26x5.25 is de toekomst :tong
In ieder geval voor mij dan nu de CX eindelijk van de muur verdwenen is.
Weg met dat smalle, vee en rubber dat is wat telt :-q
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

ak-77 schreef: Ik snap ook niet helemaal wat de licentie met de fietskeuze te maken heeft.
Als je aan officiële CX-wedstrijden mee wilt doen moet je een crosser hebben :lol:
Everybody bought a new bike!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Rayb81 schreef:Als ik zo eens wat videootjes bekijk op youtube van wat lokale cross competities die in de herfst/winter worden gehouden valt het me op hoeveel veldrijfietsen ermee rijden en hoe weinig mountainbikes.

En als ik dan de videos wat verder bekijk dan lijken bijna alle mountainbikes achterin te fietsen en de veldrijfietsen vooraan.

Nu is mijn vraag, hoe kan dit toch?

Waarom kan iemand op een MTB met totale controle over de bike, lekker breed stuur en voorvering iemand op een veldrijfiets niet bijhouden?
Zo'n fiets met onhandige zithouding en remmerij in het terrein, hoe is het mogelijk dat mensen zo'n ding sneller kunnen laten rondgaan dan een MTB'er?

Dit zonder tegen het zere been te schoppen van een veldrijder, maar het valt me op en ik vraag me dus af waarom.
Los van de conditie van de 'renner' is het gemiddelde parcours dat je op you tube zag blijkbaar ook zeer geschikt voor een veldrijfiets.
Op een 'echt' MTB parcours geldt hetzelfde. Daar speelt nog steeds die conditie een grote rol, maar daar zal de veldrijfiets worden dubbelgevouwen, of met die smalle bandjes, icm geen vering, heb je geen/onvoldoende grip om de MTB-er bij te kunnen houden.
Er is wel eens iemand geweest die met ons mee wilde de Voerstreek in, die draaide <5km om, no fun met al die vuursteen, keien, wortels, die hield ons compleet niet bij, ondanks dat zijn conditie veel beter was. Lag dus aan het parcours, niet geschikt voor de veldrijfiets. Normaal wachten we op iedereen, mits die over geschikt materiaal beschikt... dat was nu niet het geval.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
stevendbr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 1 september 2016, 09:58

Ook even meedoen in dit topic. Ik stond een paar maanden geleden voor dezelfde keuze: schaf ik een 29'er aan, of doe ik gek en ga ik voor een CX?

Het is een CX geworden.

Voornamelijk omdat het voor mij een aanvulling is op m'n racefietskilometers, en de geometrie en het materiaal sterk overeenkomen.

Daarnaast heb ik 'm vooral aangeschaft om over MTB routes (o.a. LDD) te jakkeren en om te improviseren met verhard/onverhard in m'n eigen streek. Dus geen wedstrijdjes, of uitstapjes naar "verre" MTB routes.

Het is wat harder werken dan op een MTB, ja klopt, maar dat is precies de reden waarom ik het zo leuk vind. Als ik bijv. LDD volledig afwerk (rondje ca. 40 km) op een lekker tempo, inclusief 12 km heen en 12 km terug (afstand huis tot route), dan ben ik volledig opgebrand. Heerlijk.

Heb er nu misschien 1000 km op zitten, merk dat ik er snel handiger in wordt, maar dat het nog steeds bijna ondoenlijk is om de betere MTB'ers bij te houden op bijv. route Loonse/Drunense Duinen. Met name als het wortelig wordt dan moet ik m'n meerdere erkennen in goede MTB'ers. Wat dan wel weer leuk is, met name 's zomers, is dat je op mulle stukken dat ding op je nek gooit, een sprintje trekt en weer verder kan. Daar zie je de dikke banden toch wat harder ploeteren en hun fiets vooruit duwen.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

stevendbr schreef:
Wat dan wel weer leuk is, met name 's zomers, is dat je op mulle stukken dat ding op je nek gooit, een sprintje trekt en weer verder kan. Daar zie je de dikke banden toch wat harder ploeteren en hun fiets vooruit duwen.
Duwen op mul :o die is knettergek. Ik fiets gewoon door hoor
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Ik zou ze beide kopen... heb ik ook gedaan ;)

Maar MTB de voorkeur... is in mijn ogen wat meer allround als je niet van asfalt houdt!
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Er werd mij verteld nadat ik een vast vork in mijn Niner had gezet, dat ik beter een CX kon kopen. :lol: :lol: :lol:
:bier: :bier:
Plaats reactie