Beginnen met mountainbiken

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
joeyl94
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 20 november 2016, 20:57

Goedenavond allemaal,

Ik wil binnenkort gaan beginnen met mountainbiken en ben al opzoek naar informatie, maar zit toch met een aantal vragen.
Ik hoop dat jullie kunnen helpen en alvast sorry als ik domme vragen stel :wink:

1. Kan ik met een mountainbike ook zonder problemen op de weg fietsen?
2. wat zijn nou echt goede merken voor een mountainbike?
3. Wat zijn de gemiddelde prijzen voor een 2e hands mountainbike?

Ik ben 1.88, is dit een geschikte mountainbike?http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... on=asqSent
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Hoi joeyl94,
Welkom hier, domme vragen zijn er niet.
1. Ja dat kan prima, door de profielbanden rolt het wat zwaarder maar je kunt er prima mee op de weg trainen.
2. Giant, Cube, Bulls, Trek, Focus, Radon, Kross, Cannondale, Univega, Koga, Scott, Bmc, Ridley, AE e.v.a.
3. Wat jij ervoor overhebt. Hier spelen vele dingen in mee. Afmontage, waar is de fiets mee uitgerust niveau van derrialleurs, remmen, voorvork, wielen e.d.
Is het een aluminium of carbon frame, hoe oud is de fiets, veel of weinig gebruikers sporen.
Hoe is de staat van ketting, cassette en kettingwielen.
Zijn de banden nog goed, genoeg profiel, geen scheuren in de wangen.
Spelling op lagers.
26" is goedkoper aan te komen dan de 29" mountainbikes, iedereen wil op grote wielen fietsen dus iedereen ruilt zijn 26" fiets in en daardoor hebben we een overschot aan 26" op MP, dus goedkoper.

De link die je deelt van MP is een leuke fiets, maar te groot voor jou denk ik.
Framemaat 53 cm is meer voor mensen van rond de 2 meter.
Er staat nog een Giant bij de verkoper framemaat 48 cm, denk dat die beter bij je lichaamslengte past.
De verkoper lijkt mij iemand die deze fietsen opkoopt van zij baas of inkoopt bij fietsenmakers, hierna nakijkt, poetst waar nodig onderdelen/slijtdelen vervangt en verkoopt.
Maar dat is na te vragen.

Su6

Heb je nog meer vragen schroom niet en stel ze.
joeyl94
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 20 november 2016, 20:57

Super bedankt voor je antwoord reaction 67!
Hier heb ik wat aan :)

Maar je zeg dat iedereen van 26" naar 29" overgaat, is het dan slimmer voor mij om ook meteen al 29" te nemen of is 26" prima om mee te beginnen?
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

26 inch is prima om mee te beginnen en ook om op te blijven fietsen, want dat deed iedereen jarenlang, voordat andere wielmaten gangbaar werden. Als je denkt dat 29 inch beter bij jou past, dan moet je dat nemen. Maar hoe weet je dat, als je net begint? Dat is een lastige. Veel mensen kiezen voor hun nieuwe fiets ook 27.5, een tussenmaat. Als je dat wilt, dan kun je naar mijn mening (bijna) net zo goed 26 inch nemen als dat veel goedkoper uitvalt, want het verschil is (vrij) klein. Maar veel mensen zullen dat laatste wel niet met me eens zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

harmen schreef:..., want het verschil is (vrij) klein. Maar veel mensen zullen dat laatste wel niet met me eens zijn.
Totaal niet mee eens zelfs!!!

Het voordeel van 29" ten opzichte van 26" is dat de bouw van de fiets zorgt dat alles makkelijker gaat. De 29" geeft je meer controle en daarmee meer vertrouwen. Zeker als je langer bent dan 180 cm (en dat ben je!) ga je dat verschil enorm merken.

Dat neemt niet weg dat je goed met 26" kunt beginnen. In NL is het terrein niet dusdanig uitdagend dat je snel tegen de grenzen aan rijdt. Dan is het inderdaad lekker om voor weinig een 26" te kopen en te ontdekken of je het echt leuk vindt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Het verschil tussen 26 en 29 is inderdaad best groot. Maar ik schreef dat het verschil tussen 27.5 en 26 vrij klein is.

Overigens vind ik niet dat 29 inch ALLES makkelijker maakt. Het is een kwestie van rijstijl denk ik, of 26 of 29 inch beter bij iemand past.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

harmen schreef:Het verschil tussen 26 en 29 is inderdaad best groot. Maar ik schreef dat het verschil tussen 27.5 en 26 vrij klein is.

Overigens vind ik niet dat 29 inch ALLES makkelijker maakt. Het is een kwestie van rijstijl denk ik, of 26 of 29 inch beter bij iemand past.
Ah, sorry, ik maakte een te grote sprong! Sorry! Inderdaad is het verschil tussen 26"en 27,5" wat wielen betreft niet groot. Maar de nieuwste 27,5" fietsen zijn geheel anders gebouwd dan de 26" bikes. En dat verschil is toch ook aardig groot in die zin dat die modernere fietsen je aardig veel extra controle geven!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Je hebt helemaal gelijk dat de huidige doorsnee 27.5 fiets een andere geometrie heeft dan wat voorheen bij 26 inch gangbaar was. (Smaken verschillen of het vooruitgang is.)
joeyl94
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 20 november 2016, 20:57

Bedankt voor alle antwoorden! Ik ga morgen avond kijken bij die persoon voor een mtb! :)
erikleene
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 18 november 2016, 08:00
Mijn mountainbike: Specialized EPIC

Ja ik zou ook kijken voor een 27.5 of 29. Belangrijk is ook gewoon eens vragen of je rondje kunt fietsen. Desnoods eerst eens via een winkel. Die hebben ook wel eens test fietsen staan. Daarnaast zijn er diverse testdagen door heel Nederland.
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

let ook op de frame maten en jouw lengte !.

Weet niet wt het budget is ,maar je kan ook naar een winkel gaan en daar eens aan de modellen "ruiken en proeven" , vaak zijn er modellen van 2016 die tegen mooie kortingen weg mogen, je kan dan voor een circa 500-700 euro een mooie bike vinden, en je lengte maten worden opgenomen , om zo het juiste frame te bepalen , ook fijn, en garantie .

Voor de 200 euro krijg je fiets waar je niet te veel van verwachten , natuurlijk je gaat het voor eerst proberen, maar als daarbij de frame maat niet goed is , kan het snel klaar zij met de sport ...
suc6

nieuw
250-700 euro :

http://www.mantel.com/mountainbikes&pri ... price_from" onclick="window.open(this.href);return false;[]=350&price_to[]=500

(even onderaan de prijs selecteren)


en vanalles :

https://www.12gobiking.nl/fietsen/mount ... -2015-2016" onclick="window.open(this.href);return false;
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Als je nu kijkt op de site van Mantel, staat er bijvoorbeeld nog 1 Trek X Caliber 9 in jouw maat(21,5 inch) op voor 649 euro,= 350 euro korting. Voor het geld een zeer goed afgemonteerde merk fiets met fijne recon air voorvork en shimano remmen. Kun je de eerste jaren met een hoop plezier het bos mee in! Val je nooit een bult aan.
Plaats reactie