Regenjacks ademen vaak slechter dan windstoppers, dus meer zweten. Een regenjack gaat bij mij echt alleen aan als het regent.
Vwb die ondershirtjes, er zit wel degelijk verschil in hoe goed ze het zweet afvoeren en je dus droog blijft. Ik heb hier een behoorlijke verzameling van allerlei types dus heb wel wat vergelijkingsmateriaal

Ultima, Craft zomer en winter, Brynje, Decathlon, Lidl, Gonso... Wat mij betreft veruit de beste is de Brynje. Jammer genoeg niet makkelijk te vinden in NL, prijs ligt op het niveau van andere "a-merken".
Maar bij de Decathlon slaag je wel goedkoper, dat ding wat ik er gekocht heb was afgeprijsd voor 4,50
Voert het zweet minder goed af dan de duurdere shirts die ik heb, maar is altijd nog beter dan met een katoenen shirtje gaan sporten

Overigens zweet de een meer dan de ander, dus dan zul je ook sneller merken of zo'n zweetshirtje goed is.
Kou = met laagjes werken, dat geldt altijd.
Winddichte buitenlaag, zweetafvoerende onderlaag en daartussenin naar behoefte laagjes toevoegen. Voordeel is ook dat je de dunne laagjes in minder koude tijden afzonderlijk kunt gebruiken, een dik jack draag je bij vorst en de rest van het jaar heb je er niks aan...