Winterkleding

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Piep
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 20 februari 2016, 22:31

Nu dat het een stuk kouder wordt ben ik aan het kijken voor winterkleding.
Maar ik weet niet wat goede/warme shirts of jassen zijn.
Ik kwam deze tegen: http://www.futurumshop.nl/futurum-jerse ... -red.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dit voldoende of moet ik daar nog een windstopper en of thermo shirt onder dragen??
Of is zoiets beter? http://www.futurumshop.nl/sportful-forc ... eren.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvste bedankt
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Ik zou eens gaan kijken bij cyclewear.eu, daar staan complete wintersets op en dat is zeker geen verkeerd spul. Check bv de "Genova set antra" De shirts die jij noemt als voorbeeld zijn wel warm maar stoppen de wind niet. Dat is het belangrijkste, dus een jas waar een soort van windstopper in is verwerkt, is noodzakelijk. Eronder kun je dan laagjes kleding aantrekken naar gelang de kou. Ik zelf draag een AGU winterjack met een longsleeve thermoshirt eronder tot ongeveer 5 gr. Als het kouder is, doe ik er nog een onder-t shirt onder. Voor dat soort shirts raad ik aan eens bij Decathlon te kijken, stuk goedkoper en doet niks onder voor bv Craft, (die heb ik namelijk ook maar kost 5x zoveel) Tot min 5 mee gefietst en niet te koud. Denk ook aan een buff/bandana voor onder je helm en als col en neopreen overschoenen. En uiteraard handschoenen. Succes :-q
Piep
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 20 februari 2016, 22:31

Bedankt voor de informatie.
Zal straks zeker op de site kijken.

Is het ook een optie om zo'n jasje en dan laagjes eronder en dan een dun regen/ wind dicht jasje erover??

Zal ik zeker voor de voeten en handen kijken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Regenjacks ademen vaak slechter dan windstoppers, dus meer zweten. Een regenjack gaat bij mij echt alleen aan als het regent.

Vwb die ondershirtjes, er zit wel degelijk verschil in hoe goed ze het zweet afvoeren en je dus droog blijft. Ik heb hier een behoorlijke verzameling van allerlei types dus heb wel wat vergelijkingsmateriaal ;-)
Ultima, Craft zomer en winter, Brynje, Decathlon, Lidl, Gonso... Wat mij betreft veruit de beste is de Brynje. Jammer genoeg niet makkelijk te vinden in NL, prijs ligt op het niveau van andere "a-merken".

Maar bij de Decathlon slaag je wel goedkoper, dat ding wat ik er gekocht heb was afgeprijsd voor 4,50
Voert het zweet minder goed af dan de duurdere shirts die ik heb, maar is altijd nog beter dan met een katoenen shirtje gaan sporten ;-)
Overigens zweet de een meer dan de ander, dus dan zul je ook sneller merken of zo'n zweetshirtje goed is.

Kou = met laagjes werken, dat geldt altijd.
Winddichte buitenlaag, zweetafvoerende onderlaag en daartussenin naar behoefte laagjes toevoegen. Voordeel is ook dat je de dunne laagjes in minder koude tijden afzonderlijk kunt gebruiken, een dik jack draag je bij vorst en de rest van het jaar heb je er niks aan...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
meridabiker2012
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 2 december 2012, 12:47
Mijn mountainbike: Cube Attention SL29/Bulls Pro 8.80 Racing

Een regenjack is inderdaad geen optie voor de winter. Als je al meerdere lagen kleding hebt, gaat een regenjas niet meer passen. Deze onder je lagen kleding dragen werkt niet omdat het afstikt en je gaat zweten en je het sneller koud zult krijgen.

Ik heb zelf fleece shirts met lange mouwen voor de herfst en een BBB winterjack die ik sinds afgelopen week over m'n fleece shirt aan trek omdat het richting nul graden gaat.

Ik heb tussen m'n fleece shirt en winterjack nog wel wat ruimte voor een softshell fietsjack voor als de temperaturen onder nul gaan.

Het grootste probleem vind ik zelf de voeten. Heb winterschoenen en in combinatie met overschoenen is het wel even uit te houden.
Waar een wil is, is een weg.....en waar geen weg is kun je mountainbiken
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Xfries schreef: Dat is het belangrijkste, dus een jas waar een soort van windstopper in is verwerkt, is noodzakelijk.
Mwah, noodzakelijk niet, handig wel. Mijn huidige jas heeft ook geen windstopper maar draag hem nu alweer 6 jaar elke winter met veel plezier.

meridabiker2012 schreef: Het grootste probleem vind ik zelf de voeten. Heb winterschoenen en in combinatie met overschoenen is het wel even uit te houden.
Dat heb ik dus ook. Snel last van koude voeten en spd winterschoenen icm sealskinz hielden mijn tenen nog niet warm. Begin dit jaar de overstap gemaakt naar flats en heb mij nu een paar wandelschoenen gekocht om in de winter mee te rijden. Morgen eens testen of ik genoeg grip heb en hoe warm ze daadwerkelijk zijn.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

meridabiker2012 schreef: Het grootste probleem vind ik zelf de voeten. Heb winterschoenen en in combinatie met overschoenen is het wel even uit te houden.
Hier ook....
Laatst 4 paar thermosokken bij Dirk van de Broek gekocht €3.00 :winkie:
Vandaag getest, rondje met leerlingen dus niet volle bak, maar toch warme voeten gehouden, schoenen spd van shimano en neopreen overschoenen, prima te doen! (ritje van uur en 3 kwartier, normaal beginnen de tenen pas na 2 uur koud te worden trouwens)
Handschoenen is mijn ervaring dat een setje dikke en dunne van hema en action over elkaar prima voldoen onder de 5 graden, 1 paar kan soms ook al genoeg zijn trouwens... (samen iets van 3 euro? en gaat al 2 jaar mee :lol: )
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Hier ook een probleem met koude tenen. Zelfs gebruik van sealzskin waterdichte sokken en ovenschoenen lost dit niet op.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

awinkel schreef:....en ovenschoenen lost dit niet op.
Je moet ook geen ovenschoenen gebruiken maar ovenwanten ;-)

Koude voeten heb ik niet snel last van, koude handen wel. In elk geval het eerste kwartier, daarna warmen ze langzaamaan op. Dus meestal neem ik een paar dunnere handschoenen mee om te kunnen wisselen, heb een hekel aan het rijden met erg dikke handschoenen. Alle gevoel met de fiets verdwijnt dan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

:winkie:
Overschoenen dus... :wink:
laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AM All Moumtain

fietskledingvoordeel.nl heeft wintersets in de aanbieding.
Ik heb in Februari ook zo'n set gekocht en het bevalt me boven verwachting goed.

Het is eigenlijk een complete set voor het hele jaar :-q
Ik fiets gemiddeld 2 keer per week en zijn mijn kleren al heel vaak gewassen , en de kwaliteit blijft goed.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Wollen wandelsokken helpen bij mij goed tegen de kou.
Smartwool of iets dergerlijks, wel prijzig met +/- 22 euro per paar.
Piep
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 20 februari 2016, 22:31

Bedankt voor de tips.
ik kwam ook nog arm en been warmers tegen. Ik dat fijner of is dat ook persoonlijk?
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Piep schreef:Bedankt voor de tips.
ik kwam ook nog arm en been warmers tegen. Ik dat fijner of is dat ook persoonlijk?
Dat is voor in de herfst en lente wel fijn, maar meer op de racefiets. Op de mtb ga ik van alles kort door naar alles lang. Maar da's mijn mening....
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

drpaul schreef:
Piep schreef:Bedankt voor de tips.
ik kwam ook nog arm en been warmers tegen. Ik dat fijner of is dat ook persoonlijk?
Dat is voor in de herfst en lente wel fijn, maar meer op de racefiets. Op de mtb ga ik van alles kort door naar alles lang. Maar da's mijn mening....
Inderdaad, de mijne is weer anders ;-)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Plaats reactie