Fireline Evo

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pvdh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 22:00
Mijn mountainbike: blijf je vanaf.
Contacteer:

Titanium genot

Terug van weggeweest: pvdh. Ik ga weer eens wat forumvulling verzorgen.

Na jarenlang op verschillende stalen hardtails te hebben gereden werd het tijd voor iets anders. Ik reed mijn 26" wielset stuk in Spanje (long story) en kon toen lekker op zoek naar een mooi 29" frameset, waar ik in mijn achterhoofd al best lang mee bezig was. Van de nood een deugd maken noemen we dat :-q

Ik ben in zoverre merkgevoelig dat ik graag iets lichtelijk exotisch' heb. Het liefst zou ik custom laten bouwen maar dat ligt nou eenmaal buiten mijn budget dus beperk ik me tot de wat onbekendere merken in o.a. Groot Brittannië en USA. Jeweetwel, die twee grootheden die volledig de weg kwijt zijn maar wel verdomd leuke fietsen produceren.
Voorkeuren waren bijvoorbeeld Cotic Solaris MK2, Chromag Surface, Swarf Spline of Transition TransAM29. Ragley BigWig stond ook op de shortlist maar na 2 Ragleys (Piglet en MmmBop) was ik daar wel een beetje op uitgekeken.
Zo kwam ik ineens een Titus tegen die qua geometrie het midden hield tussen de Solaris en de Surface. Een mooie deal (want gerepareerd, zie zadelbuis) dus ineens was titanium binnen bereik!

Ik zal beginnen met wat foto's van wat ik onlangs mocht uitpakken... een feest voor het oog vond ik het!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Opbouw
Ik bouw 'm eerst op met onderdelen uit de doos en van m'n Alpitude. Reserve 29" wielset heb ik onlangs ingespaak voor m'n racefiets, ZTR crest op Novatec D712SB en Superstar Switch, dus die is snel ingebouwd.
Ik ga er skinwall banden op plaatsen, vermoedelijk Onza Canis of Maxxis Ardent.
Verder knikker ik er nog maar een keer weer mijn x9 1×9 aandrijving met 11/34 cassette en 32t NW blad op. Hierop kwam ik afgelopen zomer in de Pyreneeën een 1100m stijging puin/gravelklim op met uitschieters tot 18%, dus die 1×10 wide range upgrade kan nog even uitgesteld worden :tong
Remmen wederom m'n nog steeds niet kapotgereden Avid Elixir R's, hoewel het wel een beetje te wiebelig begint te voelen in de hendels.
Stuur wordt de grijze Sunline V1 lowriser, zadelpen wordt 'n zwarte Thomson Elite en het zadel geheel in stijl m'n klassiek ogende Charge Knife met titanium rails.
Als laatst, de vork, ik zit wat rond te neuzen bij Manitou en X-Fusion. De Trace HLR Roughcut zou schitterend zijn maar dat is wat te prijzig. X Fusion is sowieso ietwat schaars. Manitou heeft daarentegen heel veel mooie modelletjes voor 29 in de Tower en Minute serie met goede reviews.

Wordt vervolgd...
Walk on home, boy

Bikes: Titus Fireline EVO / Soma Double Cross
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Heel mooi, nog nooit een HT van Titus gezien. Deze ga ik volgen.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Welkom terug! Dat is idd wel even geleden. Ben je nog wel een beetje epische bikepacking trailrides aan het maken?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Tof frame! Stond deze niet op ebay? Tijdje terug stonden ze voor een hele goeie prijs op on-one.co.uk
Ik heb toen te lang gewacht, ze zijn nu bijna dubbel zo duur geworden.... ben benieuwd naar de uiteindelijke build.
“Old, not obsolete”
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

:-q Dat is een mooie nood en goede deugd geworden. Benieuwd naar het eind resultaat!

Vraag; wat is de functie van de "extra" las op de zitbuis net onder de verbinding met de top tube?

En 32/34 in de Pyreneeën. Respect! Geen reden dus om mijn 32/36 te vervangen :-D
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Dit frame is inderdaad een feest voor het oog. :-q
Laatst gewijzigd door massen op zo 13 november 2016, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Ik bedoel niet dat kabelnokje. Maar als je goed kijkt zie je waar de staande achtervork, de zitbuis en de top tube samen komen aan de achterkant een las over de helft van de zitbuis. Net onder de staande achtervork. Wie heeft het antwoord? Heb t wel eens vaker gezien bij een titanium frame.
Gebruikersavatar
pvdh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 22:00
Mijn mountainbike: blijf je vanaf.
Contacteer:

Je zou vermoeden dat het met de versteviging te maken heeft aan de voorzijde van de zadelbuis, maar ook frames zonder herstelwerk hebben een horizontale las op deze plek. Geen reparatielas dus.
De verklaring is dat veel titanium buizen niet de gewenste binnendiameter voor gangbare zadelpennen hebben. Daarom wordt er de bovenste paar centimeter een ander inzetstuk geplaatst en die las is dan weer om het inzetje vast te maken.

@suravida: afgelopen jaar in elk geval op de racefiets een 8 daagse transalp gereden van 800km. Vrij episch met oa. Agnel, Izoard, Galibier en Madeleine en nog een boel. Veel sneeuw want het was nog maar eind mei. Maar ja, racefiets hè dus ik mag er niet teveel over kwijt ;-)
En twee nachtjes mountainbiketrip over de Hermannsweg, ook in de sneeuw, inclusief buiten bivakkeren.
Verder de mountainbike wat links laten liggen maar dat begint nu weer meer te kriebelen.

@marco79 Stond inderdaad op eBay, lekkere deal weten te maken.
Walk on home, boy

Bikes: Titus Fireline EVO / Soma Double Cross
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Heb je je raceavontuur niet toevallig elders beschreven? Klinkt wel lekker episch, en zit toevallig nog mijn favo col in ook (de Izoard) Maar als ik zie hoeveel sneeuw er in mei nog in de Vogezen lag zal het in de Alpen wel helemaal wit zijn geweest.
Ben benieuwd wat er bij je naarboven komt kriebelen, ikzelf heb nog een TransVogezen die al een tijdje kriebelt....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Aangezien ik vandaag een Titus Fireline frame bezorgd krijg zou ik wel foto's van het resultaat willen zien! Of heb je bike alweer verkocht??
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Nice try Maanfruit, Titanium is hot in 2018, maar (nog) geen sigaar want geen foto's.

En waar blijven die van jouw frame, toch zeker een eigen topic waard?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
pvdh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 22:00
Mijn mountainbike: blijf je vanaf.
Contacteer:

Ben niet meer zo'n actieve forummer geloof ik. Denk dat ik het ook maar niet meer moet proberen, haha. Maar op je verzoek wel een paar plaatjes...
Veel plezier met je eigen Fireline! Ben er zelf erg blij mee. Lekkere do it all mtb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Walk on home, boy

Bikes: Titus Fireline EVO / Soma Double Cross
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zal wel een fijn fietsje zijn.
Ik heb nog steeds veel plezier met de low budget alu versie (Parkwood).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Blijft toch mooi in mij ogen, Ti met skinwall bandjes :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Dank je PvdH! Wat een mooi ding :-q Het "kleurenpallet" staat 'm goed zeg en die skin walls horen er gewoon bij, prachtig.

Tja, forummen is net zo'n hobby als het klussen en fietsen zelf, hoewel ik liever fiets :winkie:

Ik moet nog wat dingetjes bestellen maar de opbouw wordt in eerste instantie star en SS, Chris King Mango trapas en naven :winkie:

Ik heb de Fireline zonder decals en headbadge ontvangen, kan ik ook nog iets leuks mee doen als ik daar zin in heb.

Groeten!
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
Plaats reactie