Canyon spectral met 170mm veerweg
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5635
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
En dan vergeet ik nog te vertellen dat sag ook zorgt voor je negatieve veerweg.
De negatieve veerweg zorgt ervoor dat je grip houd als je ergens vanaf rijdt. Als je (bijvoorbeeld) van een stoeprand af rijd, veert de vork een stukje uit om contact te houden met de ondergrond. Daar heb je ook je sag voor nodig, want zonder sag geen negatieve veerweg.
De negatieve veerweg zorgt ervoor dat je grip houd als je ergens vanaf rijdt. Als je (bijvoorbeeld) van een stoeprand af rijd, veert de vork een stukje uit om contact te houden met de ondergrond. Daar heb je ook je sag voor nodig, want zonder sag geen negatieve veerweg.
Weer wat geleerd. Jouw uitleg zet probleem dat ik met een vork had in heel ander daglicht. Ga zelf ook eens prutsen met die compressie. (Dacht zelf altijd heel bekrompen dat meer lucht en de compressieknop aandraaien op hetzelfde neerkomt).
Vraag me overigens nog steeds af waarom je een spectral met 170mm zou willen rijden.
Vraag me overigens nog steeds af waarom je een spectral met 170mm zou willen rijden.
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5635
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
Bedenk altijd dat je eerst uitzoekt wat je instellingen nu zijn en je die opschrijft voor je dingen gaat aanpassen.
Zo kun je altijd terug naar je oorspronkelijke instelling
Zo kun je altijd terug naar je oorspronkelijke instelling
In de pike dual position handleiding staat een waarschuwing dat de kortere veerweg enkel mag worden gebruikt om te klimmen. Ik zou die dus niet de hele tijd in de 130mm stand gebruiken om overal af te knallen. (in de veronderstelling dat het om een pike gaat)Dunc@n schreef:Intressante topic!
Ik overweeg zelf een dual position vork in mijn Spectral 29er te zetten om het inzet bereik te vergroten voor alles tussen licht trail tot bikepark light.
Ik rij met de standaard setup (130mm voor de 29er) nu ook alles in b.v. Winterberg. van toertochten in de omgeving tot de singletrail in het bikepark en alles er tussen in, maar met name op de zwaarder routes in het bikepark zou ik wel "iets meer" willen hebben, zonder dat dit ten koste gaat van de toer eigenschappen. Vandaar het idee om een dual position (130-160 voor de 29er) te installeren. In de praktijk zal ik dan met name de 130mm stand gebruiken, dit is erchter niet waar z'n vork primair voor bedoeld is. ik vraag me dan ook af op er nadelen aan zitten om de vork op deze manier te gebruiken?
- crapforbrains
- Mountainbike Junk
- Berichten: 208
- Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
- Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2
Ik ben sinds kort eigenaar van een 2016 Spectral EX met 150mm Pike en kan me in zekere zin wel vinden in het verhaal over de balhoofdhoek. Vergeleken met de Strive (ik heb 'm een maand getest, toch geruild voor een Spectral) is het een heel licht en speels fietsje, maar ook erg gevoelig voor waar het gewicht zit. Ik begon met 25% sag voor en 25-30% achter, maar dat zet 'm teveel op z'n neus en maakt 'm voor mijn gevoel nerveus en wat onvoorspelbaar bij afdalingen en sturen. 25% voor en 30%-37% achter is een wereld van verschil: veel stabieler, zonder dat de shock doorslaat of dat je het gevoel hebt dat je op een chopper rijdt.
Ik denk ook dat je op een Spectral niet meer dan 160mm veerweg wil hebben. Ik ben niet bepaald de lichtste en rij af en toe best lomp , maar de vork lijkt het allemaal prima te vinden. De 160mm op de Strive was wat dat betreft meer reserve dan nodig en maakte het allemaal ook wat makkelijk voor het gevoel. Misschien handig voor als je alleen maar bikepark rijdt, of alleen maar trappen en drop-offs pakt. Wat met de 150mm prima gaat overigens.
Mocht het je om plushness te doen zijn (de Pike ís een lineaire vork en out-of-the-box misschien wat stug in het begin van de slag): in mijn ervaring maak je met 2 spacers een 150mm Pike een stuk soepeler zonder dat 'ie overdreven progressief wordt.
Ik denk ook dat je op een Spectral niet meer dan 160mm veerweg wil hebben. Ik ben niet bepaald de lichtste en rij af en toe best lomp , maar de vork lijkt het allemaal prima te vinden. De 160mm op de Strive was wat dat betreft meer reserve dan nodig en maakte het allemaal ook wat makkelijk voor het gevoel. Misschien handig voor als je alleen maar bikepark rijdt, of alleen maar trappen en drop-offs pakt. Wat met de 150mm prima gaat overigens.
Mocht het je om plushness te doen zijn (de Pike ís een lineaire vork en out-of-the-box misschien wat stug in het begin van de slag): in mijn ervaring maak je met 2 spacers een 150mm Pike een stuk soepeler zonder dat 'ie overdreven progressief wordt.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7396
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Eigenlijk verplichte lectuur voordat je aan eenderwelke knop draait...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Dit inderdaad!MacReal schreef:En dan vergeet ik nog te vertellen dat sag ook zorgt voor je negatieve veerweg.
De negatieve veerweg zorgt ervoor dat je grip houd als je ergens vanaf rijdt. Als je (bijvoorbeeld) van een stoeprand af rijd, veert de vork een stukje uit om contact te houden met de ondergrond. Daar heb je ook je sag voor nodig, want zonder sag geen negatieve veerweg.
Je zoekt dus naar de perfecte balans tussen negatieve veerweg (sag) en positieve veerweg. Hoe meer sag, hoe minder de druk in de vork, hoe sneller deze door de positieve veerweg heen raast (en je misschien wel het einde van de positieve veerweg bereikt - 'bottom out'). Dat wil je voorkomen dus. Het is echter een persoonlijke voorkeur en afhankelijk van het terrain waar je in rijdt. De ene rijdt met veel sag en de ander wil weer een vork die 'hoger in de veerweg' blijft staan en zet deze dus op meer druk en minder sag.
Route uitkiezen, vorkpomp mee en testen!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
- Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage
Mooie link!cheeta schreef:Eigenlijk verplichte lectuur voordat je aan eenderwelke knop draait...
Toch merk ik dat ik moeite heb om wat ik voel terug te voeren naar een specifieke instelling. Dat is iets waar ik nog graag wat meer van zou willen weten, vooral omdat ik vaak van bike en onderdelen wissel en ruil.
Maar ik kom er wel!
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
Een MTB met zijwieltjes was misschien wel handig geweest voor je.doezel schreef: vooral omdat ik vaak van bike en onderdelen wissel en ruil.
Maar ik kom er wel!
Sorry te makkelijk.
Ervaring leert idd dat er niet 1 ideale instelling/afstelling is. Al ligt mijn niveau zeker niet zo hoog dat ik voor elke rit mijn setup moet finetunen. Liefst rijd ik dan ook met een demper en vork "die "fit and forget" zijn. Een overvloed aan instellingen ga ik toch niet gebruiken.
On topic of iig in het verlengde van dit topic; Ik heb een Spectral met 140mm veerweg. Die ik denk 80% - 90% voor XC rondjes gebruik. Tja overkill, maar wel leuk. . Anyway wanneer ik het zadel op de juiste hoogte heb staan voor het normale XC gebruik, heb ik het gevoel dat ik op de fiets in plaats van "in" de fiets zit. Dit gevoel had ik met mijn HT ook, totdat ik de veerweg van de vork heb laten vergroten naar 120mm i.p.v. 100mm. Kan ik ditzelfde bereiken wanneer ik voor de Spectral een vork met zeg max 160mm veerweg aanschaf? Ohja, een andere vork staat hoe dan ook in de planning.
Wil graag naar een vork met minimaal 34mm stanchions i.p.v. de 32mm van de RS Sektor die er nu in zit.
“Old, not obsolete”
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8046
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
Ja dus. (Ik reed in een Cube AMS ook met 120mm veerweg ipv 100mm) Giant heeft een speciale versie van de Anthem, de SX, met als belangrijk verschil een vork met 130 ipv 110mm veerweg. Het komt dus aker voor.
Dual position vork heeft in de korte setup een stuggere veercurve, ofwel progressiever.
Los van de vraag of de garantie vervalt wanneer je een langere vork monteert.
Dual position vork heeft in de korte setup een stuggere veercurve, ofwel progressiever.
Los van de vraag of de garantie vervalt wanneer je een langere vork monteert.
Ik moest aan dit topic denken toen ik het volgende las:
http://www.mtb-news.de/news/2017/03/28/ ... pro-bikes/
http://www.mtb-news.de/news/2017/03/28/ ... pro-bikes/
Die Herren im Canyon Factory Enduro Team setzten in Rotorua auf das Canyon Spectral und heben sich das Strive für die härteren Strecken auf. Standardmäßig kommt das Bike mit maximal 150 mm an der Front und 140 mm am Heck. Die Teamfahrer setzen jedoch auf einen speziellen Rockerarm mit angepassten Drehpunkten, der für etwas mehr Federweg am Heck und ein tieferes Tretlager sorgt. Dazu fahren Joe Barnes und Justin Leov eine RockShox Lyrik mit 160 mm Federweg an der Front.
- azazel
- Mountainbike Junk
- Berichten: 356
- Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 17:34
- Mijn mountainbike: Commencal META Power Trail en YT Capra 27,5 CF Pro Race
Vind het knap dat deze heren de achterbrug niet kapot rijden. Mij is het na 1,5 jaar wel gelukt.nielsvk schreef:Ik moest aan dit topic denken toen ik het volgende las:
http://www.mtb-news.de/news/2017/03/28/ ... pro-bikes/
Die Herren im Canyon Factory Enduro Team setzten in Rotorua auf das Canyon Spectral und heben sich das Strive für die härteren Strecken auf. Standardmäßig kommt das Bike mit maximal 150 mm an der Front und 140 mm am Heck. Die Teamfahrer setzen jedoch auf einen speziellen Rockerarm mit angepassten Drehpunkten, der für etwas mehr Federweg am Heck und ein tieferes Tretlager sorgt. Dazu fahren Joe Barnes und Justin Leov eine RockShox Lyrik mit 160 mm Federweg an der Front.
The only time that I’m at ease is when I shred the trails between the trees.