We krijgen het allemaal wel een beetje met de paplepel ingegoten hoop ik? Dat we respect moeten hebben voor de natuur, opdat anderen er ook van kunnen blijven genieten ongeacht of het MTB'ers zijnkermit schreef:Slippend door de bocht is not done als je ook maar enig trailrespect hebt.
Misschien in bikepark-achtige settings, maar niet op natuurlijke trails. Heb zelfs in de Alpen al switchbacks op wandelpaden gezien die helemaal uitgesleten zijn door slippende medebikers...
Bovendien, als het slippend kan kan het ook niet slippend (minder ruimte nodig).
Bocht- en daaltechniek
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1602
- Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
- Mijn mountainbike: GHOST tacana 5
Ja alhoewel ik er toch nog 2 aangesproken heb vandaag op route lemele.TedH schreef:We krijgen het allemaal wel een beetje met de paplepel ingegoten hoop ik? Dat we respect moeten hebben voor de natuur, opdat anderen er ook van kunnen blijven genieten ongeacht of het MTB'ers zijnkermit schreef:Slippend door de bocht is not done als je ook maar enig trailrespect hebt.
Misschien in bikepark-achtige settings, maar niet op natuurlijke trails. Heb zelfs in de Alpen al switchbacks op wandelpaden gezien die helemaal uitgesleten zijn door slippende medebikers...
Bovendien, als het slippend kan kan het ook niet slippend (minder ruimte nodig).
Lekker slippen voor een bocht. Achterrem op full lock in een afdaling etc.
-
- All rounder
- Berichten: 51
- Lid geworden op: di 8 mei 2012, 12:57
- Mijn mountainbike: CUBE Ltd Pro 29"
Ik heb het heel vaak dat als ik hard door de bocht ga, ik halverwege iets tegen kom waardoor ik moet corrigeren (steentjes, dennenappels, wortels, modder, etc.). Het corrigeren gaat wel goed (zonder te vallen) maar ik kom dan veel te ver aan de buitenkant van de bocht uit of vlieg er bijna uit. Waardoor zou dit komen? Niet genoeg de bocht ingehangen? Of iets anders?
Luctor et Emergo - Ik worstel en kom boven
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5628
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
Waarschijnlijk heb je door die correctie je focus verlegd naar buiten, dus kijk je niet meer naar het einde van de bocht.
Waar je naar kijkt ga je tenslotte naartoe, dus kom je te wijd uit.
Waar je naar kijkt ga je tenslotte naartoe, dus kom je te wijd uit.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
- Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
- Contacteer:
Ik sluit me bij MacReal aan.
Je moet verder door de bocht kijken, en niet zo gezegd terug gaan kijken.
Als je je dit aan leert, kan je eerder reageren op de situatie.
Probeer hierbij ook meer met je lichaam en lichaamsgewicht te spelen en je koers aanhouden.
Dus wat net voor je wiel komt/gebeurt moet je al gezien hebben en je plan voor klaar hebben (want je kijkt al verder). Dan is je snelheid hier ook al op afgestemd.
En je kunt ver gaan met driften en glijden over boomwortels/dennenappels en door modder.
Gewoon gaan oefenen in dit soort bochten en situaties.
Je moet verder door de bocht kijken, en niet zo gezegd terug gaan kijken.
Als je je dit aan leert, kan je eerder reageren op de situatie.
Probeer hierbij ook meer met je lichaam en lichaamsgewicht te spelen en je koers aanhouden.
Dus wat net voor je wiel komt/gebeurt moet je al gezien hebben en je plan voor klaar hebben (want je kijkt al verder). Dan is je snelheid hier ook al op afgestemd.
En je kunt ver gaan met driften en glijden over boomwortels/dennenappels en door modder.
Gewoon gaan oefenen in dit soort bochten en situaties.
- Meegs
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3160
- Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
- Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof
Lijkt net of ik mijn motorrij-instructeur hoor, maar het klopt wel. Ver vooruit kijken en in bochten ook altijd kijken waar je naartoe wilt gaan, niet wat je wilt ontwijken.MacReal schreef:Waarschijnlijk heb je door die correctie je focus verlegd naar buiten, dus kijk je niet meer naar het einde van de bocht.
Waar je naar kijkt ga je tenslotte naartoe, dus kom je te wijd uit.
En daarbij helpt het ook als je soepeltjes bent in de heupen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 674
- Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
- Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets
Ik heb het idee dat als je gedoseerd met je achterwiel remt je fiets recht vooruit getrokken wordt. Je achterwiel wordt geremd, terwijl je voorwiel vrij blijft bewegen, en dan blijft een kracht recht vooruit over. Vergelijk het met bij het gooien de bal loslaten. Je hand is je achterwiel en remt, de bal je voorwiel en die gaat recht naar voren. Dan kom je dus hoger in de bocht uit.Lewis schreef:Ik heb het heel vaak dat als ik hard door de bocht ga, ik halverwege iets tegen kom waardoor ik moet corrigeren (steentjes, dennenappels, wortels, modder, etc.). Het corrigeren gaat wel goed (zonder te vallen) maar ik kom dan veel te ver aan de buitenkant van de bocht uit of vlieg er bijna uit. Waardoor zou dit komen? Niet genoeg de bocht ingehangen? Of iets anders?
Rem je wat harder, dan breekt je achterwiel uit. Dan gebeurt het tegenovergestelde. Door het uitbreken veranderd je fiets van richting en kom je onderin de bocht uit. Of je ligt op je zij.
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Met remmen met het voorwiel wil de fiets zich ook oprichten, dus ga je ook naar buiten.
Op een motor is dat effect ook goed te voelen. Het principe is niet voor niks remmen vóór de bocht
Op een motor is dat effect ook goed te voelen. Het principe is niet voor niks remmen vóór de bocht
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- All rounder
- Berichten: 51
- Lid geworden op: di 8 mei 2012, 12:57
- Mijn mountainbike: CUBE Ltd Pro 29"
Het gaat nu al een heel stuk beter hoor (trouwens nog bedankt voor de tips). Ik rem altijd voor de bocht. Als ik toch in de bocht rem dan is dat gedoseerd met beide remmen en inderdaad dan ga je meer naar buiten. Nu snap ik ook waarom!
Ik rem meestal hard voor de bocht, waardoor de fiets een beetje duikt, en dan zet ik veel gewicht op m'n buitenste pedaal en zo ook op m'n voorwiel. Vervolgens leun ik dan m'n fiets in de bocht en zo door de bocht. Ik kan zo verbazend snel door een bocht. Nog nooit gaan slippen dus ik zit nog niet aan de limiet.
Is dit een goed idee om zo een soort pre-load te doen voor een bocht? Om zo meer/voldoende druk op het voorwiel te krijgen?
Ik rem meestal hard voor de bocht, waardoor de fiets een beetje duikt, en dan zet ik veel gewicht op m'n buitenste pedaal en zo ook op m'n voorwiel. Vervolgens leun ik dan m'n fiets in de bocht en zo door de bocht. Ik kan zo verbazend snel door een bocht. Nog nooit gaan slippen dus ik zit nog niet aan de limiet.
Is dit een goed idee om zo een soort pre-load te doen voor een bocht? Om zo meer/voldoende druk op het voorwiel te krijgen?
Luctor et Emergo - Ik worstel en kom boven
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1602
- Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
- Mijn mountainbike: GHOST tacana 5
Die preload moet wel goed getimed zijn, iets te laat en je gaat op je bek.. iets te vroeg en je verliest veel momentum waardoor je toch extra energie meet geven om weer op snelheid te komen
Soms is het wel nuttig om eens een bikepark te bezoeken,dan leer je vooral met afdalen hoe te kijken en te remmen.
Zie nu geregeld weer met de toertochten de onzekerheid van sommige bikers,vol in de remmen waar niet nodig is(daardoor die onnodige remkuilen),niet staan op de pedalen maar blijven zitten tijdens een afdalinkje of rare lijnen pakken.
De afdalinkjes op de Lemelerberg zijn zonder te remmen(waterwinning) of beetje bijremmen(voorbij restaurant) goed te doen.
Zie nu geregeld weer met de toertochten de onzekerheid van sommige bikers,vol in de remmen waar niet nodig is(daardoor die onnodige remkuilen),niet staan op de pedalen maar blijven zitten tijdens een afdalinkje of rare lijnen pakken.
De afdalinkjes op de Lemelerberg zijn zonder te remmen(waterwinning) of beetje bijremmen(voorbij restaurant) goed te doen.
- kan niet meer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2180
- Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
- Mijn mountainbike: Spot Mayhem
Met motorgymkana maken ze juist wel weer gebruik van de achterrem om een korte bocht te maken. Je valt meer in de bocht als het ware door je achterrem te gebruiken. Let ook vooral op de kijktechniek die ze hier toepassen.kermit schreef:Met remmen met het voorwiel wil de fiets zich ook oprichten, dus ga je ook naar buiten.
Op een motor is dat effect ook goed te voelen. Het principe is niet voor niks remmen vóór de bocht
https://www.youtube.com/watch?v=EHgxAp9LSnc" onclick="window.open(this.href);return false;
"This species has amused itself to death"
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5628
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
Je valt er niet meer de bocht door in, je houd druk op de aandrijflijn...
Daarom is een trackstand ook makkelijker als je de rem gebruikt. Je kunt druk houden op de pedalen.
Daarom is een trackstand ook makkelijker als je de rem gebruikt. Je kunt druk houden op de pedalen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2736
- Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
- Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)
Zo weinig mogelijk remmen en op de techniek de bocht rijden. Leuk rondje zoeken en daar proberen met zo weinig mogelijk remmen steeds sneller overheen te rijden.
Blokkerende remmen is voor mij een teken dat je de fiets niet onder comtrole hebt.....
Blokkerende remmen is voor mij een teken dat je de fiets niet onder comtrole hebt.....
StAlTiCa
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 400
- Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
- Mijn mountainbike: C. FSi
Ik ben er nog niet volledig uit:
-Moet ik best mijn fiets schuiner dan mezelf de bocht intrekken, zodat de zijnoppen van de banden zich in de bocht (grond) kunnen vastzetten? Ik heb dan wel (on-terecht?) meer schrik op wegschuiven..
-Wel merk is dat als ik aan 1 zijde met de bocht mee voorover buig, dat het wel sneller en soepeler gaat.
-Moet ik best mijn fiets schuiner dan mezelf de bocht intrekken, zodat de zijnoppen van de banden zich in de bocht (grond) kunnen vastzetten? Ik heb dan wel (on-terecht?) meer schrik op wegschuiven..
-Wel merk is dat als ik aan 1 zijde met de bocht mee voorover buig, dat het wel sneller en soepeler gaat.