Beach bike beginner

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
PuuRisT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Houten

Hi, ik rij al jaren MTB, binnen en buitenland, liefst wat langere afstanden of rijdes langer dan 4 uur. Ik ben geen wedstrijdrijder, vind het gewoon leuk voor me zelf.

Nu wil ik graag een keer een beach race gaan doen, het wordt blijkbaar steeds populairder en voor de winter lijkt me dat best tof. Maar ik heb geen idee hoe lang je nu op zo'n strand stukbijt als je je inschrijft op bv. 40km.

Ik zag de Beach Ride for the Roses (29dec16) wat mij wel aardig lijkt als eerste keer, maar twijfel of ik nu voor 20 of 40km zal inschrijven; is 20 te kort en ben je na anderhalf uur terug? Of is het met frisse oostenwind toch wel ff wat anders? Of is 40km sowieso wel erg ver over het strand? En natuurlijk: waar moet je aan denken als het tij opkomt, hoe gaat zo'n trip dan verder? Duwt iedereen elkaar uit het spoor? Vind ik namelijk totaal niet interessant, voor mij net als het bos: je kan er langs als er plek is.

Afijn, ik ben benieuwd naar de reacties....
DunesUnLimited
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 27 september 2016, 09:54
Mijn mountainbike: Dartmoor Primal Plus

Na 40 km wedstrijdachtig rijden ben je erg moe denk ik, maar 30 to 40 km is heel gewoon. 20 lijkt me erg kort. Meestal zijn de tochten zo gepland ten op zichte van hoog water dat er genoeg hard strand is. Veel hangt af van de wind. Met wind shuin tegen krijg je brede waaiers, waar aan het eind van zo een sliert flink geslingerd en gevloekt wordt. Met wind mee blijk je echt heel hard te kunnen. De allerleukste tochten zijn degene die door een groepje echte rijders zelf georganiseerd worden. Bijvoordbeeld de Derpbikers in Egmond aan Zee of de Beachbattle in Wijk aan Zee. De combinatie van zout water met zand is een aanslag op je materiaal. Ik heb er een aparte fiets voor met een iets ander meer racy verzet en een vaste voorvork.
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Als je rides van langer dan 4 uur aan kunt, dan moet de 40km geen enkel probleem zijn. Gewoon aan beginnen, niet te gek doen en je komt vanzelf wel weer thuis.
"Righty tighty, lefty loosey."
PuuRisT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Houten

Thanks, Dunes en Drutz! Heb niet de goesting als wedstrijdrijder te strandracen maar kan aardig mee. Heb ook al een aparte bike hiervoor, een wat oudere 29" Cube. Vooralsnog alleen gladde slofjes omgelegd, geen gekke toeren met drivetrain en remmen. Ik begreep wel dat het onderhoud nadien wat extra aandacht vereist. Ik ga het gewoon proberen, die 40km; 4 uurs trips zijn eerder normaal dan uitzonderlijk dus dat was het laatste zetje om het gewoon te gaan doen!
PuuRisT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Houten

Thanks, Dunes en Drutz! Heb niet de goesting als wedstrijdrijder te strandracen maar kan aardig mee. Heb ook al een aparte bike hiervoor, een wat oudere 29" Cube. Vooralsnog alleen gladde slofjes omgelegd, geen gekke toeren met drivetrain en remmen. Ik begreep wel dat het onderhoud nadien wat extra aandacht vereist. Ik ga het gewoon proberen, die 40km; 4 uurs trips zijn eerder normaal dan uitzonderlijk dus dat was het laatste zetje om het gewoon te gaan doen!
Merlijn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 14:23

Vorig jaar heb ik meegedaan aan Egmond - pier - Egmond (EPE). Heen en terug 35km. Dat was eigenlijk een makkie maar supertof om te doen! Zoals de andere hier ook zeggen hangt veel af van de wind en de conditie van het strand (eb en vloed), maar doorgaans wordt de starttijd daarop aangepast. Met wind tegen kan het bikkelen zijn, zeker als een stukje 'door de wind' moet om aan te haken bij een volgend groepje. Met wind in de rug vlieg je werkelijk over het strand en haal je zomaar 60 km/u.

Voor de gelegenheid had ik een 1x10 setup gemaakt op een oudere mountainbike, met een starre vork. En v-brakes, ideaal voor het strand! Hele fiets in de vaselinespray gezet en dat ging eigenlijk prima, aandrijflijn helemaal ongeschonden gebleven en geen roest achteraf op het frame of iets. Met schijfremmen zou ik het niet zo gauw aandurven, je pakt aardig wat zeewater onderweg en dat komt in je remklauwen...geen idee wat er dan gebeurt. Iemand ervaring mee?

Op de terugweg (wind mee) had ik eigenlijk niet genoeg aan m'n 38x11 verzet maar een groter voorblad paste niet op m'n fiets.

Hele toffe ervaring, zo op het strand. Veel plezier!
Gebruikersavatar
D-S
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 16:50
Mijn mountainbike: Giant Anthem 3!

Klinkt als een toffe uitdaging. Zo te horen kun je die 40km wel aan.
En inderdaad dat zand en zout moet je niet te lang laten zitten.
Vergt net even wat extra aandacht!

Succes en geniet ervan.. :-q
Tiger1050
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 19 september 2011, 15:07
Mijn mountainbike: Zeewolde

Egmond pier egmond gedaan( 40 km dacht ik)stevig windje heen 20 km in 1:15 min, kop over kop met iemand anders, terug stevig windje in de rug, minder dan een half uur, op de 29er steeds tegen de 41a42 km echt gaaf gevoel, eigenlijk zonder al te veel moeite.

In het begin had ik op de terug weg het gevoel van een lekke band achter, maar dat blijkt gewoon het gevoel van hard gaan op zand.

Zoals gezegd als je 4 uurtjes kan rijden kan je dit ook wel, ik zeg doen en genieten
Mijn vrouw zei of de fiets er uit of ik .....................................................................................................................soms mis ik haar
Plaats reactie