Canyon spectral met 170mm veerweg

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Oete
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 28 oktober 2011, 15:04

Heeft er iemand de vork van zijn spectral vervangen door eentje van 170mm, een Lyrik bijvoorbeeld?

Iemand ervaring hiermee?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Zie wel dat Joe Barnes een 160mm vork heeft, maar veel groter heb ik nog niet langs zien komen.
Lijkt me dat je dan ook de geometrie teveel gaat veranderen...

https://www.youtube.com/watch?v=WdWJcccuW9g" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ik vind de 140mm in m'n spectral meer dan genoeg. Betwijfel of het frame 170mm leuk gaat vinden (ook met oog op veiligheid, frame is niet op die hoek gebouwd).
Waarom zou je een 170mm vork in een spectral willen steken?
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Dan val je bijna achterover joh :wink:
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Aan de andere kant kun je met 170 mm veerweg natuurlijk wel met meer sag rijden. Bijvoorbeeld 140 mm - 20% sag = 112 mm, 170 mm - 30% sag = 119 mm. Een verschil van 7 mm. In de praktijk valt de invloed op de geometrie dan wel mee.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Waar woon je?
We kunnen wel proberen wat het effect is van een 180 vork Door die van mij er even in te zetten.

Maar je kunt ook Canyon even mailen. Heb ik ook laten doen bij mijn Mondraker. Dit ivm de garantie.
Deze gaven mij groen licht voor een 180 in plaats van 160mm.
Oete
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 28 oktober 2011, 15:04

Ik heb zelf geen spectral op dit moment. Heb er al wel enkele keren met gefietst en vond telkens een heel aardige fiets, maar vond vooral ook dat de balhoofdhoek wat kleiner mag. Je ziet wel vaker dat pro riders meer veerweg gebruiken voor oa een kleinere balhoofdhoek. Ik ben wel eens benieuwd wat dit doet met de rijeigenschappen. In de strive heb ik geen interesse, oa door de shapeshifter.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Dat rijst bij mij direct de vraag: wat denk je te gaan doen met die fiets? Waar denk je zo'n slacke balhoofdhoek nodig te hebben?
Wat het doet met rijeigenschappen? Moeilijker klimmen... Logger door de bochten. Maar in theorie wel stabieler.

Je kan inderdaad met meer sag gaan rijden, maar wat heb je daar aan? Heb me daar nooit zo in verdiept. Als je met meer sag gaat rijden, is je vork in geheel dan niet soepeler?

Ik ben niet heel erg thuis in het wereldje van Pro rijders, maar volgens mij valt dat best mee. Angleset lijkt me logischere keuze.
Laatst gewijzigd door maaf2 op za 5 november 2016, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik zou dan toch eerder gewoon een enduro kopen met voor en achter zoiets van veerweg....
De Votec VE Elite heeft 180 voor en is echt gruwelijk mooi. De Pro heeft 170 voor. http://www.votec.de/produkt/votec-ve-pro-2016/" onclick="window.open(this.href);return false;
De Votec's doen zeker niet onder voor een Canyon.
Oete
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 28 oktober 2011, 15:04

Ik rij nu met een Giant Reign. Dat is enduro genoeg.
Maar als Joe Barnes 160 mm heeft steken dan zou ik dat ook moeten kunnen in theorie. Ik vraag het ook wel even aan de mensen van canyon zelf.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3158
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

nielsvk schreef:Aan de andere kant kun je met 170 mm veerweg natuurlijk wel met meer sag rijden. Bijvoorbeeld 140 mm - 20% sag = 112 mm, 170 mm - 30% sag = 119 mm. Een verschil van 7 mm. In de praktijk valt de invloed op de geometrie dan wel mee.
Waarom zou je met 30% sag rijden? Wat is hier het voordeel of nadeel van?
Ik heb zelf een spectral en de vork gewoon opgepompt naar aanbevolen druk voor mijn gewicht op basis van de Fox-tabel. Geen idee hoeveel sag ik heb.
Tot nu toe nog niet gehad dat ik door de veerweg heen was.
Pashley 24Mhz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 332
Lid geworden op: vr 11 augustus 2006, 19:36

Meegs schreef:
nielsvk schreef:Aan de andere kant kun je met 170 mm veerweg natuurlijk wel met meer sag rijden. Bijvoorbeeld 140 mm - 20% sag = 112 mm, 170 mm - 30% sag = 119 mm. Een verschil van 7 mm. In de praktijk valt de invloed op de geometrie dan wel mee.
Waarom zou je met 30% sag rijden? Wat is hier het voordeel of nadeel van?
Ik heb zelf een spectral en de vork gewoon opgepompt naar aanbevolen druk voor mijn gewicht op basis van de Fox-tabel. Geen idee hoeveel sag ik heb.
Tot nu toe nog niet gehad dat ik door de veerweg heen was.
Luchtdruktabellen zijn maar een leidraad. Ik zou toch eens kijken hoeveel sag je hebt, zou wel eens raar kunnen uitvallen.
Fly like a butterfly, sting like a bee
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3158
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Goed, dat snap ik dat de tabellen een leidraad zijn, maar wat doet sag nu precies? En wat is dan het voordeel of nadeel van meer of minder sag rijden?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

De meesten weten wel hoe we sag aanduiden (hoeveel de fiets inveert als je erop zit/staat), maar niet wat de gevolgen zijn van meer of minder sag.
Hoe meer sag je rijdt, hoe beter je fiets de kleinere hobbels wegfiltert (tot op zekere hoogte uiteraard).
Hoe minder sag je rijdt, hoe stijver de vering aan zal voelen.

Met meer sag (en dus minder druk/voorspanning) loopt je vering ook sneller door zijn veerweg heen. Dit kun je dan weer opvangen met compressie instellingen (als je vork/demper die heeft) en/of volume spacers.
Want hoe kleiner de luchtkamer, hoe sneller de druk zal verhogen bij inveren. Hogere druk betekent stijvere vering.

Je kunt pagina's vol lullen over vering, maar dat zijn heel (, heel) basaal de basisbegrippen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Intressante topic!

Ik overweeg zelf een dual position vork in mijn Spectral 29er te zetten om het inzet bereik te vergroten voor alles tussen licht trail tot bikepark light.

Ik rij met de standaard setup (130mm voor de 29er) nu ook alles in b.v. Winterberg. van toertochten in de omgeving tot de singletrail in het bikepark en alles er tussen in, maar met name op de zwaarder routes in het bikepark zou ik wel "iets meer" willen hebben, zonder dat dit ten koste gaat van de toer eigenschappen. Vandaar het idee om een dual position (130-160 voor de 29er) te installeren. In de praktijk zal ik dan met name de 130mm stand gebruiken, dit is erchter niet waar z'n vork primair voor bedoeld is. ik vraag me dan ook af op er nadelen aan zitten om de vork op deze manier te gebruiken?
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Plaats reactie