Wel of geen E-mtb kopen..........

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Het gros van wat er op een gemiddelde telefoon staat is toch zelfverheerlijking? Facebook, Instagram, Snapchat, Strava? :lol: :roll: :bier:
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Vrijheid schreef:Ik heb nog nooit een e-bike gehad en zou er ook nooit een aanschaffen zeer slecht voor milleu e.t.c en geef de ervaren mtb'ers op dit forum zeer groot gelijk je kunt beter je eigen kracht en spieren gebruiken dan elektrisch
In een vliegtuig stappen is slecht voor het milieu. 100km in de auto om een toertocht te rijden is ook niet goed voor het milieu. E-mtb lijkt me vooral dat iedereen dat zelf maar moet bepalen.

Strava is ook erger dan een e-mtb. Overal zie je van die afgesneden bochten waardoor een mooi bochtig gedeelte opeens een flauw paadje wordt.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Een tijd terug een stuk gefietst op een e-mtb. Was de fiets van een kameraad van mij. Een fully van Specialized. Was op de route bij Snowworld in Landgraaf.
Het fietste super. De fiets was idd een heel stuk zwaarder dan mijn Camber, maar moet zeggen dat ik er weinig van merkte. Was goed wendbaar op de singeltracks, de afdalingen gingen goed en super met beklimmingen. Ging met de dubbele snelheid omhoog.
Wat ik begreep kun je de ondersteuning en de versnelling helemaal regelen. Er zitten een aantal vaste instellingen op. Maar je kunt het ook zelf instellen.

Zelf hou ik het bij de Camber, maar ben toch blij met de e-mtb. Heb ik iets om aan te haken op de lange rechte stukken en de beklimmingen. Ga ik conditioneel ook sneller vooruit.

Trouwens afgelopen vakantie in Oostenrijk genoeg e-mtb's gezien.
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Ik heb ook gefietst op de Levo, de fully van Specialized. Bovenstaand verhaal kan ik volledig onderschrijven. Een groot nadeel is wel dat de ondersteuning boven de 25km/h stopt. Dan zit je dus gewoon een zware fiets van 25kg aan te duwen. De kicks en de fun zijn wel enorm groot. Je gaat al snel enorm hard over technische passages. Soms ook te hard. Voor je beenspieren is het funest, je hoeft alleen maar mee te trappen. Dat ik meteen op een paar Strava segmenten mijn pr's verbeterde en de dagrecords pakte, was wel leuk, maar natuurlijk ook gewoon valsspelen. :winkie:
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Het in het najaar rijden heeft natuurlijk wat meer schoonmaakwerk tot gevolg dan tijdens het mooie weer.
Ik spoel mijn fiets enkel af met handwarm water die uit een open tuinslang loopt en dus nauwelijks druk kan opbouwen.
Dit doe ik omdat ik van mening ben dat met een hogere druk, laat staan een hogedrukspuit, je eerder vuil op onbereikbare plaatsen spuit of vet wegspuit van de plekken waar je dat niet wilt.
Het enige dat ik dan ook zo'n beetje elke rit of om de rit extra doe is de wax op mijn ketting aanbrengen.

Vorige week werkte de ondersteuning ineens niet lekker en deed de teller raar, afstand sprong ineens naar 9999,99 bv.
Nou ben ik redelijk thuis in de electronica dus snel even wat simpele checks gedaan, de teller contacten waren schoon en veerde goed, de magneet zat nog op de juiste plek en de opnemer was niet beschadigd, kabels zagen er goed uit....
Dus ik moest mijn rondje maar op eigen kracht uitfietsen...
(Ik kreeg spontaan weer medelijden met al die mtb'ers die dat altijd moeten doen en zichzelf voorhouden dat zij enkel zonder hulp een echte bikkel zijn ;0)

Thuis gekomen natuurlijk meteen de beschermkappen van de motor eraf, en ja, dat wat ik verwachte was waar het was daar best vochtig...
Die beschermkappen zijn leuk maar houden echt niet al het water buiten, laat staan een behandeling van een tuinslang.
Even de connectoren los getrokken drooggeblazen en alles werkte weer zoals het hoorde.
Nou zijn het best goede connectoren maar vermoedelijk toch niet 100% waterdicht.
Zodra ik weer wat meer tijd heb ga ik kijken of ik het beter waterdicht kan krijgen met bv wat vet of dat ik een stukje tape eromheen ga draaien.

Eigenlijk best wel jammer dat een redelijk dure fiets op dit vlak best slordig beschermt is.
Het viel me ook al op dat ik het kettingblad af en toe wat hoor schuren tegen dezelfde plastik kappen.
Die zijn best zacht en dus niet echt vormvast, en sluiten ook slecht aan op het frame.
Het gevolg is dat een paar connectoren dus best nat en vuil worden.

Maar goed na zo'n 1500 km is dit naast een verbogen dropout het enige wat ik aan mijn fiets heb moeten doen.
Dus ik moet zeggen dat eea het tot nu toe goed uithoud en dat valt me zeker niet tegen.
Ik stap niet snel af dus de onderkant heeft bv al eens wat boomstammen geraakt
Ook een paar vallen heeft hij, en ik, zonder problemen overleeft.

Ben natuurlijk best benieuwd hoe eea het zich blijft houden nu het wat kouder gaat worden.
De accu schijnt bv best slecht tegen temperaturen onder nul te kunnen, dan zou het bereik eens wat minder kunnen worden.
Ik heb al zo'n isolatiehoesje maar of dat dan weer veel uithaalt?

Ik hou jullie op de hoogte.
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Weet iemand of je in de omgeving van de Utrechtse Heuvelrug een Emtb kunt huren? Lijkt mij leuk om samen met de vrouw te mountainbiken maar zij vindt het na een kilometer of 20 wel geschikt. Een Emtb voor de vrouw lijkt dus een leuke optie om die afstand te verdubbelen. Iemand een idee waar dit mogelijk is? En heeft iemand überhaupt ervaring met op deze manier met de vrouw fietsen?
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Ja mag hier gewoon zeggen dat je graag naar het achterwerk van je vrouw kijkt hoor, dat snappen we best ;0)

Ik hoop dat je van doorfietsen houd, als ze je nu al 20km kan bijhouden zie je als ze een emtb hebt al snel alleen nog een klein stipje, of niks meer....

Maar ik kan je helaas niet helpen met je vraag waar je een emtb in de omgeving van utrecht kan huren, heb je al even gegoogled?
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Cube-e-bike schreef:Ja mag hier gewoon zeggen dat je graag naar het achterwerk van je vrouw kijkt hoor, dat snappen we best ;0)

Ik hoop dat je van doorfietsen houd, als ze je nu al 20km kan bijhouden zie je als ze een emtb hebt al snel alleen nog een klein stipje, of niks meer....

Maar ik kan je helaas niet helpen met je vraag waar je een emtb in de omgeving van utrecht kan huren, heb je al even gegoogled?
Hahah gaat ze echt zoveel harder ja? Ze mag idd rustig voor fietsen :-q
Wel gegoogeled, niks kunnen vinden. Gewone mtb's zijn er genoeg te huur
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Als ik met de vrouw of kinderen ga fietsen zet ik de ondersteuning compleet uit.
Het is echt een groot verschil zelfs met de laagste ondersteuning.

Zelfs in die laagste ondersteuning ga je al snel tussen de 5 en 10 km/h harder..
Naaste dat het erg leuk is om wat sneller te gaan, is vooral het bereik veel groter.
Zonder ondersteuning fiets ik nu ongeveer 20 km en dan ben ik redelijk leeg.
Met ondersteuning, laagste stand, fiets ik snel 40-50 km voordat ik leeg ben.

Als je de ondersteuning nog hoger zet gaat het allemaal veel sneller en wordt het eigenlijk moeilijk om moe te worden..., todat die accu leeg is....
Als je wat conditie hebt en enkel ondersteunigng tot 25 km/h dan zul je heel vaak boven de 25 km/h fietsen en dus geheel op eigen kracht. Dan gaat die ondersteuning je nog steeds helpen bij steile of zware stukken, los zand, modder enz, en natuurlijk bij het versnellen tot die 25km/h.

Ik speel zelf extra vals door ook ondersteuning te hebben boven die 25km/h, het is moeilijk uit te leggen hoeveel fun dat is :0)
Je moet wel tegen 'wat' commentaar kunnen, en dan eigenlijk vooral op de internet flora, over een paar jaar zijn we door die fase heen vermoed ik...
Ik zit gelukkig in een omgeving waar ik nog maar af en toe mtb'ers tegen kom en heb dus eigenlijk nergens last van, of zij van mij.
Maar ook de rondjes drunense duinen gaan best goed, ik wacht netjes toto ik er voorbij kan/mag en vind het absoluut niet erg om even in te houden. Zit er iemand voor me die niks in de gaten heeft dan zet ik de ondersteuning gewoon even uit en krijg ik weer respect voor al dat zweet.
Zodra het dan kan even een seintje geven dat ik er langs wil en hopla ik kan weer verder.

Ik heb nog niet een negatieve opmerking gehoord (weet natuurlijk niet wat ze zegen als ik verder fiets...?) wel erg veel vragen; hoe snel gaat dat, wat is je bereik, gewicht fiets enz.
Volgens mij heeft 90% van de mtb'ers er geen moeite mee en daarvan is mischien wel de helft potentieel een koper van een emtb voor hun volgende fiets..
Het enige nadeel wat ik zie is het wat hogere gewicht, 21kg fiets.
Maar om eea in perspectief te zetten, ik ben sinds ik weer fiets al 7kg afgevallen, en bv mijn rugzakje weegt ook al 5 kg als ik vertrek...

Ik denk dat de prijs en het imago nog veel mensen tegenhoud, het zal een kantelpunt worden en dan is er geen houden meer aan.

Voor woon/werk is het volgens mij al helemaal geaccepteerd ook de speed uitvoeringen.
Ikzelf vind het snelheidsverschil op de harde weg, omdat er veel meer mede weggebruikers zijn, vaak veel enger dan op de tracks. Buiten de bebouwde kom kun je vaak wel lekker cruisen boven de 30km/h.

Fiets ze
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

5kg?! Wat neem je mee, een extra accu?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Thx, bedankt voor de info. Lekker belangrijk wat de meningen van anderen zijn. Je fietst voor jezelf :) Ik zie de ebike als een fantastische oplossing om samen met de vrouw te kunnen fietsen. En ongetwijfeld heeft iedereen een andere reden voor een emtb anders waren er niet zoveel.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:5kg?! Wat neem je mee, een extra accu?
Dat lijkt misschien veel, maar aan vier kilo zit je toch vrij snel denk ik. Tenzij je ervan uitgaat dat je vrienden je uit de brand helpen bij pech, die types heb je ook ;-)

- rugzak 700~900 gram
- twee liter drank 2.000 gram
- minitool 150 gram
- pompje 150 gram
- binnenband 150 gram
- jack of windstopper
- paar reepjes
- geld
- telefoon
- auto/huissleutels
- divers zoals EHBO-kitje, setje remblokjes, buitenbandplakkers, derailleurpat, powerlinkje e.d.

Misschien neem je niet alles mee op je thuisrondje, terwijl je voor een Ardennendagtocht nog wat meer meesleept. Dan zit er bij mij iig drie liter vocht in het reservoir en hoe verder je van de bewoonde wereld komt hoe meer je mee zult willen nemen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik ga ook maar eens wegen... :oops:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wel die Airshot thuislaten hè ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Die weegt bijna niks! Beetje volumineus alleen :).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie