Brede velgen vs lichte velgen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Ghizz schreef:Ik heb het oude model (dacht dat de velg toen 312gr was). Bij jou heten ze Lucky Jacks. Mijne komen van WR. Heb er voorheen ook alle marathons mee gedaan , maar na 2x een gat in de buitenwand koos ik meestal voor de gaint carbon wielen die ik ook had.
Nu heb ik me een setje robuustere aangeschaft (9th wave) en gebruik ik de WR velgen voor de snellere marathons. Ik ga niet moeilijk zitten doen met een hogere bandenspanning omdat ik rekening moet houden met mijn velgen.

Met 22mm intern en iets robustere velg en nog steeds ruim onder de 1300gr. :-q
Heb jij denk ik de Lucky Jack 299 (299gr) ,..Die hebben ook wel een gewichtsbeperking en zijn door het gewicht wel kwetsbaar. Voor marathon heb ik daarom ook de iets stijvere/sterkere gepakt. Ik zei overigens ook niet dat je een hoge bandenspanning moet rijden, maar vooral niet een te lage :) Is wel een verschil of je een keer een deuk rijdt in een alu velg of een dure carbon velg kapot rijdt. In principe rij je in marathons met een hogere spanning dan met XC,..zeker in Duitsland. Als je onder 1300gr zit dan heb je vast dure lichte naven erin hangen :winkie:
Ghizz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 16:12

Gewichtsbeperking hoef ik met mij 64kg nog niet zo heel hard op te letten.
Je rijd ook 100x sneller een alu velg stuk dan een carbon, een setje race golds gingen niet langer dan 1 seizoen mee..
Bandenspanning gewoon zoals het hoort, zo laag mogelijk :wink:

Extralite hyper rear en hyper front :winkie:
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Ghizz schreef:Gewichtsbeperking hoef ik met mij 64kg nog niet zo heel hard op te letten.
Je rijd ook 100x sneller een alu velg stuk dan een carbon, een setje race golds gingen niet langer dan 1 seizoen mee..
Bandenspanning gewoon zoals het hoort, zo laag mogelijk :wink:

Extralite hyper rear en hyper front :winkie:

64 kg :-{ dan kan je idd het lichtste spul rijden. Voordeel van alu is dat je voor 8 tientjes weer een nieuwe velg hebt :)
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Ik heb de Flow ex en ben super tevreden. Ik fiets in Zuid limburg, Voerstreek, Eifel en 1x per jaar bij het Gardameer. Zelf de velgen bij Handgespaakt.nl laten maken.

Sinds 2 weken Schwalbe Nobby Nic Double defense/ snakeskin 2.5 . Ook een aanrader.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Gister m'n wielset van Wheeltec in ontvangst genomen.
26 inch Crest MK3 met DT 240s naven (1340gram)

Wat meteen opvalt is dat de banden duidelijk zichtbaar breder uitvallen (velg is maar krap 4mm breder dan mn vorige set).

Wielset is 640gram lichter dan mijn vorige, ben benieuwd of het verschil goed te merken is.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Rayb81 schreef:Gister m'n wielset van Wheeltec in ontvangst genomen.
26 inch Crest MK3 met DT 240s naven (1340gram)

Wat meteen opvalt is dat de banden duidelijk zichtbaar breder uitvallen (velg is maar krap 4mm breder dan mn vorige set).

Wielset is 640gram lichter dan mijn vorige, ben benieuwd of het verschil goed te merken is.
Zeker weten!! Maar wel de bandenspanning omlaag he :)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dat zei de wielbouwer ook over de bandenspanning, maar ik vind van die zwabberige banden ook niet lekker rijden.
Dan heb je ook iedere keer het idee dat je band lek is.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Bij erg lage druk en smalle velgen gaan je banden meer zwabberen, bij brede velgen heb je daar veel minder last van, nu is 23 intern niet erg breed, dus ik zou vooral testen wat het lekkerst rijdt. Ruim een halve kilo ga je (in het begin) zeker merken :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nu 4 jaar Flow EX.
Niet de allerlichtste, maar dat ben ik zelf ook niet, 90 kg.
Gebruikt in de Alpen, Dolomieten, Ardennen, Eifel, Estrel, Massif des Maures, Luxemburg, Vogezen enz.
Zelf gespaakt met DT Comp-Revo mix.
Begonnen met XT naafjes, maar die 3jaar geleden ingeruild voor DT 240/350 (de spaken hergebruikt).
Afgelopen zomer in Saalbach een paar spaken gesloopt met een tak in achterwiel, gelukkig had ik indertijd wat extra spaken besteld, dus keep ' m rolling ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Rayb81 schreef:Dat zei de wielbouwer ook over de bandenspanning, maar ik vind van die zwabberige banden ook niet lekker rijden.
Dan heb je ook iedere keer het idee dat je band lek is.
Een bredere velg zorgt ervoor dat de band met dezelfde spanning meer luchtvolume heeft. Band voelt dus bij dezelfde druk harder,..dus tov de smallere velg spanning naar beneden om hetzelfde gevoel te krijgen.
Arno@MTBArnhem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 21 november 2015, 15:02

te breed is ook niet goed! Denk goed na over welke banden je wilt trouwens, en uiteraard ook wat voor rijder je bent! (wedstrijd of toerder)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Arno, hou eens op.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: zo 17 september 2006, 21:10

Ik rijd nu 3 jaar met een setje NOX Teacalli 26mm binnenbreedte. Meteen meer grip. De setup was RaRa achter en RoRo voor, beiden op 2.25. De RoRo voor is niet echt goed bevallen als allround band, klinkt gek, ik weet is een superband en hier vaak aangeprijst, maar ik vind het niet lekker... dus naar RaRa-RaRa.. prima set.. Bandenspanning voor rond de 1 bar en bij drooge ondergrond iets harder. Achter rond de 1.2-1.3 bar. Voor mij is dit een perfecte marathon set. Door de bredere val van de banden door brede velg en de lagere bandenspanning, krijg je ook iets meer comfort. Ik ben niet tegen smalle velgen en dito banden, maar je ziet alle breder en groter worden, kijk naar stuur en de overgang van 26" naar 29" hier was eerst ook veel tegenspraak, nu kan je bij de LBS niet eens meer een 26" inruilen omdat hij deze niet meer kan doorverkopen... maar dit is een ander verhaal.
Mijn ervaring met brede velgen is positief, de NOX is perfect kan echt niet anders zeggen, super stijf en licht.
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

schepp schreef:[...]Ik rij alle marathons er op,..ook RDHF, Malmedy etc. Bij dit soort marathons moet je niet de fout maken met te lage bandenspanning te rijden. Met 50 a 70 op een steen klappen met een velg gaat niet goed komen.[...]
enigszins offtopic, maar hoeveel harder pomp je je banden voor dit soort races op?
ik rijd nu vaak achter 1.5-1.6, voor 1.4 op latex (dat deed ik met arch ex, en nu ook met de 9tht waves) en heb sinds kort carbonnen velgen, die wil ik graag heel houden :x
(75kg, 22mm 9th wave, rara snakeskin 2.1)
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Update, de Ryde Trace 29 wielen (velgen) werken nog steeds super. De gaten die ik in het voorwiel maakte met een bandenlichter had ik toen gedicht met een extra laag tubeless tape en de velg houdt de lucht erg goed vast!

Helaas was het onlangs de beurt van het achterwiel om schade op te vangen. Een mislukte bunny hop resulteerde in een dikke boom wortel die door mijn achterband heen de velg raakte. Echt hard was het niet, maar toch genoeg om een redelijke deuk te maken in de velg. Ik denk dat ook dit komt door het dunne aluminium. Desondanks ontsnapt er geen lucht en zal ik proberen de velgrand recht te buigen.
Plaats reactie