Sneller worden

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Zadelhoogte is persoonlijk. Ik had hm altijd vrij hoog (ca. binnenbeenlengte x 115%) omdat ik last kreeg van mijn knie als ik hm lager had. Op mijn nieuwe fiets zit ik op ca. binnenbeenlengte x 112%, en op een of andere manier gaat dat goed (let meer op hoge cadans tegenwoordig). Die ca. 2cm geeft wel meer vertrouwen met afdalingen en dropjes.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

zoals Bergbike zegt is dat persoonlijk ja.. ikzelf heb hem altijd vrij laag omdat ik een speelse rijstijl heb.. kost je iets meer kracht in je bovenbenen maar dat went ook wel weer...

Ik ben 1.92 lang 8)

Afbeelding

let wel, ik ben geen kilometer vreter.. ik rij voornamelijk alleen maar technische singles rondjes (zo'n 15 tot 20km max)..

je moet even de beste balans vinden tussen het lekker kunnen bewegen op de fiets en waar je bovenbenen beginnen te branden.. maar dit is advies voor voornamelijk leukere singles waar beweging vrijheid ook prettig/gewenst is... voor de kilometervreet ritten zal die braaf omhoog moeten :D
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Of koop een dropper.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

das de beste optie inderdaad!

voor volgend seizoen ga ik een enduro bouwen en daar zal die wel op komen.. op mijn XC vind ik dat zonde van mijn geld daar ik die fiets zelden gebruik 8)
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Mag wat kosten! Zo'n dropper haha net ff google er bij gepakt. Dat kan nog wel even wachten haha. verder rij ik graag (voor mij) lange ritten zal m nog ietskes omhoog zetten kijken wat t scheelt vooral met op en aan fietsen naar de singletrack toe. En ik moet nog zoveel spullen kopen elke week weer iets er bij. Fietskleding voor in de winter, kheb nog heel geen shirtjes ik rij vaak in een t shirt of een van mn oude motocross shirtjes. Pompje, heb net beenstukken gekocht t begon iets frisser te worden, brilletje. Dalijk een shirt dak open kan ritsen. Rugtasje waar wa spullen in kunnen. Wil graag nog een hartslagmeter zonder band om de borst, vooral voor het hardlopen en zwemmen dan. Andere pedalen en een ander achterbandje die gaat denk nog maar 1000 km mee lijkt sneller te slijten nu ik met minder spanning rijd. Dan gaat ik direct tubeless uitproberen eheh. En ik heb hele mooie warme schoentjes gezien van Sidi. Ben nog wel eventjes bezig voor ik het allemaal compleet heb eheh
Ik weet in ieder geval zeker dat ik mijn sport gevonden heb.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Ik heb ook geen dropper hoor. Kan ook weer kapot.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

MrGoon22 schreef:Wil graag nog een hartslagmeter zonder band om de borst, vooral voor het hardlopen en zwemmen dan.
Hm, hartslagmeter met borstband is voorlopig nog steeds de 'gouden standaard'
En ik heb hele mooie warme schoentjes gezien van Sidi.
Neopreen overschoentjes kosten een stuk minder :wink:

MrGoon22 schreef:ik rij vaak in een t shirt of een van mn oude motocross shirtjes.
Verklaart dat je raketachtige tijden op het meest technische segment van Zeist? :lol:
Everybody bought a new bike!
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

@asphaltdude
Hmmm ik vind dat echt helemaal niets zo'n ding om de borst. Verder vind ik sidi een pracht merk. Maken de beste crosslaarzen ook. Maar dan mis dan maar andere sidi's aanschaffen met overschoentjes erbij voor in de winter dat klinkt ook als een plan, een beter plan.
En ja inderdaad, korte technische stukken gaan het beste voor mij. Hele rondjes of snelle stukken met weinig bochten en bulten kom ik in de benen echt nog heel veel te kort. Of klimmen op amerongen das om te janken. Had ik het nooit vermeld dan dat ik van de motocross af kwam hmmmm. Wat stom.

Bij deze, van 4 jaar oud tot rond mijn 22e aan motocross gedaan. Ziekte van crohn en wat darm operaties ervoor gezorgt dat ik met deze mooie sport moest stoppen. Wat kickboksen gedaan, boksen, fitness. Toch allemaal niet echt mijn ding. En nu net sinds 2 maandjes een leuk fietsje en hier voel ik gewoon die passie die ik voor het motocrossen ook had. Goed verhaal, lekker kort ook.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

MrGoon22 schreef:@asphaltdude
Hmmm ik vind dat echt helemaal niets zo'n ding om de borst.
En ja inderdaad, korte technische stukken gaan het beste voor mij. Had ik het nooit vermeld dan dat ik van de motocross af kwam hmmmm. Wat stom.

Bij deze, van 4 jaar oud tot rond mijn 22e aan motocross gedaan.
Zo'n ding om de borst... Ik voel niet eens dat ik dat ding om de borst heb ;)
Die motocross verklaart de "raketachtige" (ken het rondje zelf niet hoor) tijden op technische stukken, je hebt geen angst voor bochten/vallen...
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

jernij schreef:
MrGoon22 schreef:@asphaltdude
Hmmm ik vind dat echt helemaal niets zo'n ding om de borst.
En ja inderdaad, korte technische stukken gaan het beste voor mij. Had ik het nooit vermeld dan dat ik van de motocross af kwam hmmmm. Wat stom.

Bij deze, van 4 jaar oud tot rond mijn 22e aan motocross gedaan.
Zo'n ding om de borst... Ik voel niet eens dat ik dat ding om de borst heb ;)
Die motocross verklaart de "raketachtige" (ken het rondje zelf niet hoor) tijden op technische stukken, je hebt geen angst voor bochten/vallen...
En techniek ja techniek.. fietsje leggen drukken etc
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

Gaan downhillen joh. Veel leukers als je oud crosser bent :winkie:
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

kingjoop schreef:Gaan downhillen joh. Veel leukers als je oud crosser bent :winkie:
Lijkt me wel mega dik!
Houd het toch liever dicht bij huis.
Al zijn we nu wel plannen aan het maken om in met onze vriendengroep fietskes te huren op winterberg.
Dat wordt wel in 2017 aangezien momenteel bijna iedereen of net geopereerd is of wat gebroken heeft of beide.
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Heejheej mooie en behulpzame mensen. Daar ben ik weer. Heb al heel wat gelezen op het forum maar kom er toch weer niet helemaal uit en kan beter hier verder gaan dan een topic ervoor aan te maken.

Het wordt vroeg donker. Toch zou ik juist nu die stijgende lijn er in willen houden. Wat meer kracht in de benen, beter klimmen. 3 keer naar de sportschool geweest, 2x afgelopen week en gister.
Veel oefeningen op kracht gedaan nie zoveeel gewicht maar veel herhalingen en meer setjes.
Squats leg press wa uitstappen trap rennen.
Heeft dit een beetje effect? Of kan ik beter op meer gewicht trainen met minder herhalingen (3 x 10).
En zou ik ook wel op de spinning fietsen aan de slag willen.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Dit is een hele mooie manier om in de herfst/winter sterker te worden
http://fietsenopwattage.nl/
Ze zitten in Maarsbergen. Je zou gewoon een proefles kunnen doen om te kijken of je het leuk vind. Ik vond het in ieder geval heel effectief en veel nuttiger dan spinning
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Dankjewel, alles even doorgelezen volgende week zal ik me inschrijven voor een introductietraining ik heb nog best wat vragen waar ik op de site niets over terug kan vinden maar denk dat ik er daar prima uit kan komen met hen. En dan zullen we zien of dit iets voor mij is.
Door alleen al even op de site te kijken kwamen er al wat puntjes aan het licht waar ik eerder nooit overna gedacht had, balans vermogen links en rechts. En trek/duw kracht.
Zo ben ik vandaag ook voor het eerst op een spinningbike gaan trainen gebaseerd op een topic van 2014 ben ik met 1 been gaan fietsen voor een kwartier en toen t andere been. En ook kortere periodes met meer weerstand. Om er toen al achter te komen dat het met de trek kracht nie zo goed gesteld is.
Plaats reactie