Overstappen naar 1x11 ?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Browser
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 17:28

De knoop is doorgehakt, ik wil een 11 speed SLX gaan monteren inclusief crancks.
Alleen dan nog, welk BB, BC geeft op de site onderstaande op:

Komplettierung:
Das Innenlager ist im Lieferumfang nicht enthalten. Shimano empfiehlt BB-MT800 (BSA) oder BB-MT800-PA Pressfit Hollowtech II.

RayB81 gaf al aan dat het een hollowtech zou moeten zijn.

Zijn dit goede BB en is pressfit of BSA voor mij de juiste keuze?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als je frame schroefdraad heeft bij het BB dan heb je de BSA nodig, geen pressfit.

BB's kosten niet veel van Shimano, of je nu SLX, XT of XTR neemt.
Of het veel uitmaakt in kwaliteit, geen idee.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Ik denk dat je frame schroefdraad heeft, aangezien er een Octalink in zit met een Shimano BB-ES25 ??

In dat geval zou deze 24mm BB erbij moeten nemen met BSA draad, geen press-fit in jouw geval...
https://www.bike-components.de/en/Shima ... II-p43964/

Wil je het zeker weten, dan eerst even je oude BB demonteren, indien je daar de tools voor hebt.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Browser schreef:De knoop is doorgehakt, ik wil een 11 speed SLX gaan monteren inclusief crancks.
Alleen dan nog, welk BB, BC geeft op de site onderstaande op:

Komplettierung:
Das Innenlager ist im Lieferumfang nicht enthalten. Shimano empfiehlt BB-MT800 (BSA) oder BB-MT800-PA Pressfit Hollowtech II.

RayB81 gaf al aan dat het een hollowtech zou moeten zijn.

Zijn dit goede BB en is pressfit of BSA voor mij de juiste keuze?
Waar woon je ergens ?
Ik heb de tools voor zowel octalink als ook hollowtech trapas(lagers) en een degelijke fiets standaard.
Ik woon trouwens in Zeeland ...
Ben me ook aan het orienteren op een nieuwe MTB 27+ met 1x11 om mijn oude 26" te vervangen met 3x10 XT.
Browser
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 17:28

Ik woon in het midden van het land, bij Hilversum.... is dus echt wel een stukje weg van Zeeland.
Fietsstandaard van de Lidl is aanwezig, cranktrekker en lagergereedschap moet nog aangeschaft worden evenals casetteafnemer en kettingzweep.

Voor BB zie ik deze http://cyclingweb.nl/index.php?option=c ... Ascv8P8HAQ

Nog een hollowtech sleutel om de nieuwe BB vast te zetten en klaar....... toch?
Browser
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 17:28

Zojuist de spullen bij Mantel besteld, was los goedkoper als een set via BC.. Ispec SLX 7000 shifter 11 speed, 11-42 SLX 7000 casette, SLX 7000 achterderrie, 11 speed XT ketting, Absolute Black narrow wide 32 en nog wat los spul. Volgende week maar gaan klussen!
Browser
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 17:28

De spullen zijn deze week binnen gekomen en vandaag lekker aan de slag gegaan.
Voor het eerst in mijn leven een cranktrekker gebruikt en een cassette verwisseld. Gelijk alles eens echt lekker schoongemaakt en in het vet gezet. Lekker bezig dus..... totdat bleek dat mijn bladboutjes te kort zijn... En ik had nog wel nieuwe mooie zwarte bij mijn LBS gehaald...

En nu, morgen besteden om af te vijlen (op welke manier kan dit het beste) of andere bestellen?

Kan ik nog niet beginnen met het werkje waar ik het meest tegenop zie (en nog nooit gedaan heb), afstellen derailleur.
Gebruikersavatar
MisterG300
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 8 april 2016, 10:44

Browser schreef:De spullen zijn deze week binnen gekomen en vandaag lekker aan de slag gegaan.
Voor het eerst in mijn leven een cranktrekker gebruikt en een cassette verwisseld. Gelijk alles eens echt lekker schoongemaakt en in het vet gezet. Lekker bezig dus..... totdat bleek dat mijn bladboutjes te kort zijn... En ik had nog wel nieuwe mooie zwarte bij mijn LBS gehaald...

En nu, morgen besteden om af te vijlen (op welke manier kan dit het beste) of andere bestellen?

Kan ik nog niet beginnen met het werkje waar ik het meest tegenop zie (en nog nooit gedaan heb), afstellen derailleur.
Goeie keuze, ik fiets nog niet zo lang maar ben begonnen met een 3 tands voorblad, mijn nieuwe fiets direct 1 x 11 laten uitvoeren en nooit meer terug! voor mij voldoende mogelijkheden om bergen op te kunnen :D ook even snel schakelen omdat je je in hebt verslikt vind ik persoonlijk vele malen makkelijker.

Afstellen achter derailleur is echt niet zo moeilijk, wellicht heb je iets aan dit filmpje, dit heeft mij goed geholpen om goed te begrijpen wat je moet doen.

https://www.youtube.com/watch?v=tiFY3PRixjA
Browser
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 17:28

Toch maar nieuwe bladboutjes besteld, had er namelijk een helemaal de vernieling in gevijld..
Toen de rest gemonteerd, voor het eerst cassette vervangen, cranktrekker gebruikt, ketting ingekort en achtetrderraileur afgesteld.
En toen ging het fout: als de ketting op het grootste blad ligt dan maakt de ketting (van boven af gezien) een knik naar rechts om op het voorblad te komen.
Lijkt mij niet de bedoeling?
Browser
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 17:28

MisterG300, dat is inderdaad een waardevol filmpje. Het trouwens het forum en youtube steeds bij de hand gehad tijdens de ombouw.
Gebruikersavatar
MisterG300
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 8 april 2016, 10:44

Browser schreef:MisterG300, dat is inderdaad een waardevol filmpje. Het trouwens het forum en youtube steeds bij de hand gehad tijdens de ombouw.
Ja youtube is in veel gevallen ook mijn vriend :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wat voor crank heb je nu gemonteerd?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Browser
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 17:28

Deore M430 crank met octalink BB. Heb hier een absolute black 104 narrow wide op gemonteerd. Met korte blad boutjes (hebben nog wel een vulring)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En dat was een triple blad? Met het NW-blad op de plek van het middenblad?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Browser
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 17:28

Was iid een triple.
Nu zit de NW op de plek van het buitenblad, maar kan natuurlijk alsnog de vulring tussen crank en NW zetten. Scheelt allicht een 1-2mm
Plaats reactie