Trek Stache 2014 >> N-1

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Begonnen met een Sensa Fiori (zie onderaan het bericht), inmiddels overgestapt op een Trek Stache als tussenmodel en begonnen met opbouw van een Mondraker Vantage (zie andere topic). In dit topic wat specs van de Trek, niet het nieuwste 29+ model, maar nog een 'normale' 29er XC met genoeg reserves om lol te hebben op de trails.

Huidig:
Merk: Trek
Model: Stache (2014) 21"
Afmontage: Shimano XT rear dereailleur || SRAM X7 front || RaceFace Turbine 2x10
Remmen: Shimano SLX
Vork: Fox 32 Evolution (120mm)
Zadelpen: Bontrager Elite || BrandX (125mm drop)
Zadel: Bontrager || SDG Alisio
Wielen: Syntace W35 || Bontrager Duster (reserve)
Banden: Vittoria Goma 2.4 (tubeless) || Bontrager Expert XR3 (reserve)
Productpage: Trek Archives

Bij aanschaf:
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

Verkocht:
Merk: Sensa
Model: Fiori TNT
Afmontage: Shimano XT
Vork: RockShox Reba 80mm
Maat: 19"
Zadel: Selle Italia X1 | Ritchey WCS Contrail
Wielen:
DT Swiss X1600 Spline | Schwalbe Rocket Ron 2.10
Xero ElementX XSM29s | Schwalbe Kojak 1.35 slicks
Supra | Sensa 2.10 (reserve)

Bij verkoop:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Merijn. op ma 2 maart 2020, 15:19, 22 keer totaal gewijzigd.
v_schultinge

Leuke fiets om mee te beginnen. Rijden op een MTB-parcours is zoveel leuker dan alleen op de weg rijden inderdaad.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Wasda enne kadett met een VW front?!?!?
O ja mooie fiets.
Op het forum hebben we ook een toetoe hoekje, daar kun je, mag je wel meer foto's plaatsen. :winkie:
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Gistermiddag / avond de fiets gebruikt waar hij voor bedoelt is: het bos in! En ja, dat is zoveel leuker dan kilometers op de weg maken.. :-D

Na 35 km op de groene / blauwe route van Amerongen en Elst was dit het resultaat:
Afbeelding

Paar vragen n.a.v. dingen die me opvielen:
- het schakelen ging niet altijd even lekker. Op het middelste voorblad, wilde hij achter nog wel eens 'overslaan' / verspringen. Zeker bij de wat kleinere bladen. Is dat een kwestie van afstellen?
- zie nu op de foto dat het profiel van de banden nog helemaal vol zit, ondanks de laatste paar honderd meter op verharde weg. Van vroeger (lees: 15 jaar geleden) ben ik gewend dat in de eerste meters de modderkluiten je dan om de oren vliegen. Heeft dat met het profiel te maken? Er liggen nu nog de originele (Supra / Sensa?) banden om.
- route was vrij droog, dat ging wat grip betreft prima. Maar er was 1 natte / blubberige klim en daar viel ik eigenlijk ook gelijk stil. Zal voor een groot deel het gebrek aan conditie zijn, maar merkte wel dat band daar bij aanzetten gelijk doorsloeg (m.a.w.: geen grip). Ook dit is deels een profiel kwestie denk ik?
- voor de rit had ik thuis de wielen gewisseld en het 1 en ander even gecontroleerd. Viel me op dat de banden soort van aan de velg geplakt zitten, zo leek het in ieder geval. Is dat misschien omdat ze 'tubeless' zijn gemaakt door de vorige eigenaar (en hoe kan ik dat controleren?), of gewoon ouderdom? Ik verwacht eigenlijk dat de banden nog nooit van de velg zijn geweest..

Hier nog even een iets betere foto van het bandenprofiel (gaat om links uiteraard.. :P )
Afbeelding
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Ik zie dat niet echt als een lekker lossend bandje..
En ook niet als een band met bakken grip in natte bosgrond


Als ze tubeless zijn dan zit de buitenband meestal behoorlijk vastgeplakt inderdaad.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Uiteraard speelt profiel een rol op zo'n modderige klim. Maar de druk in de banden is ook erg belangrijk... enig idee hoeveel bar je erin hebt zitten? Het hangt van een paar factoren af (band, gewicht, velgbreedte, voorkeur) maar zo tussen 1,5 en 2 bar is gangbaar voor een mtb band in het terrein (op straat mag het uiteraard harder).

Dat een band een beetje aan de velg plakt is normaal, kan ook gebeuren als je gewoon binnenbanden gebruikt.

Overslaan van de ketting heeft vaak te maken met slijtage, en dan met name als de ketting veel nieuwer of ouder is dan de cassette. Die hoor je dus ook tegelijkertijd te vervangen. Geen idee of dat ook gebeurd is door de vorige eigenaar...

De afstelling is in de basis simpel: de twee kleine begrenzings-schroefjes zijn alleen bedoeld om de ketting tegen aflopen te behoeden. Of de ketting exact goed over de tandwielen loopt regel je met de kabelspanning: op je shifter zit een stelschroef, draai daar eens aan terwijl je met de pedalen rondgaat. Je zult horen dat de boel op een gegeven moment gaat ratelen, zodra de ketting niet goed meer over het betreffende kransje loopt (hou in de gaten hoeveel slagen je draait, dan kun je de startpositie weer terugvinden ;-)).

Naast deze afstellingen heb je nog een schroef op de achterderailleur, de zogenaamde b-schroef. Die zie je zitten op de achterkant en je regelt daarmee de afstand van de derailleur tot de cassette (stel dat je een kleinere cassette monteert kun je hiermee de boel weer optimaal krijgen).
Afstellen: schakel groot achter, klein voor en draai de b-schroef zo ver in of uit dat het bovenste derailleurwieltje nog net vrij loopt van de cassette (± 2mm afstand). Nu staat de derailleur zo dicht mogelijk bij de cassette, wat de schakelwerking optimaliseert.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

kermit schreef:Uiteraard speelt profiel een rol op zo'n modderige klim. Maar de druk in de banden is ook erg belangrijk... enig idee hoeveel bar je erin hebt zitten? Het hangt van een paar factoren af (band, gewicht, velgbreedte, voorkeur) maar zo tussen 1,5 en 2 bar is gangbaar voor een mtb band in het terrein (op straat mag het uiteraard harder).
Bandenspanning was dan wat aan de hoge kant, net boven 2 bar uit m'n hoofd.
Overslaan van de ketting heeft vaak te maken met slijtage, en dan met name als de ketting veel nieuwer of ouder is dan de cassette. Die hoor je dus ook tegelijkertijd te vervangen. Geen idee of dat ook gebeurd is door de vorige eigenaar...
--knip--
Aha.. Dan zal dat misschien deels een verklaring zijn. De 'oude' ketting (behorende bij deze cassette) had een vastzittende schakel. Daarom heb ik voor deze rit de zgan (60km) ketting van mijn set wegwielen gebruikt.
Op de weg fiets ik eigenlijk alleen maar op grootste blad voor, dus daar had ik in ieder geval het overslaan niet gemerkt, hooguit een lichte ratel bij de combi groot blad voor / kleinste blad achter. (en dat is dus nieuwe ketting / cassette combi)

Afstellen ga ik me eens in verdiepen. :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kleinste kransje achter loopt wel vaker niet heel lekker, 11 tandjes maken nogal een kleine cirkel. Bij mij blijft dat ding vaak vrijwel ongebruikt...
Of het kan zijn dat je begrenzingsschroefje voor die kant nèt niet optimaal staat.

Boven twee bar is wat veel, ik zou eens wat experimenteren. Zolang je niet op de velg butst zit je nog aan de veilige kant ;-)
Rond de 1.8 zou voor de meeste situaties wel moeten kunnen en kan al een duidelijk verschil geven. Een zachtere band vervormt iets meer en zal daardoor niet alleen meer grip en comfort bieden maar ook beter lossen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Gisteren samen met een zekere Supervlieg de groene en rode route gedaan bij Nijmegen / Groesbeek / Mook gereden. Wat een verschil met Rhenen / Amerongen! Veelal 'normale' bospaden en ruiterpaden in plaats van singletracks. En ook een stuk natter, was af en toe bijna letterlijk zwemmen. :lol: Maar toch veel lol gehad, dus wat dat betreft voor herhaling vatbaar.

Afbeelding
kermit schreef:Kleinste kransje achter loopt wel vaker niet heel lekker, 11 tandjes maken nogal een kleine cirkel. Bij mij blijft dat ding vaak vrijwel ongebruikt...
Of het kan zijn dat je begrenzingsschroefje voor die kant nèt niet optimaal staat.

Boven twee bar is wat veel, ik zou eens wat experimenteren. Zolang je niet op de velg butst zit je nog aan de veilige kant ;-)
Rond de 1.8 zou voor de meeste situaties wel moeten kunnen en kan al een duidelijk verschil geven. Een zachtere band vervormt iets meer en zal daardoor niet alleen meer grip en comfort bieden maar ook beter lossen.
Gisteren gereden met de 'oude' ketting die bij deze cassette hoort en geen last meer gehad van schakelproblemen. Waarschijnlijk dan toch dat cassette en ketting op elkaar ingesleten zijn. Ook de bandenspanning omlaag gegooid tot net onder de 2 bar en dat ging prima. :-q
Gebruikersavatar
Bundy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1308
Lid geworden op: di 11 oktober 2005, 15:30
Mijn mountainbike: wil meer naar buiten

Was er al gezegd dat je de remleiding voor beter binnen de vorkpoot kan laten lopen?
Dit ivm risico ergens aan blijven hangen.
Naast het doen van diverse liefhebberijen ben ik ook dol op hobby's zoals oa vrijetijdsbestedingen en bepaalde dingen doen.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Mooi fietsje. Misschien dat de foto een vertekend beeld geeft, maar het lijkt alsof je zadel niet horizontaal staat. Zou ik wel doen, scheelt een hoop zadelpijn.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Bundy schreef:Was er al gezegd dat je de remleiding voor beter binnen de vorkpoot kan laten lopen?
Dit ivm risico ergens aan blijven hangen.
Nog niet, maar goed punt. :-q Binnenkort even doen.
Cyclist schreef:Mooi fietsje. Misschien dat de foto een vertekend beeld geeft, maar het lijkt alsof je zadel niet horizontaal staat. Zou ik wel doen, scheelt een hoop zadelpijn.
Dacht dat hij inmiddels wel weer recht staat. Ben nog wat aan het experimenteren qua positie. Nog niet echt een lekkere zit kunnen vinden.. Binnenkort eens een iets breder zadel proberen, gevoelsmatig is deze net te smal voor mij.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Benieuwd of een ander zadel wat comfortabeler zit. Vooral bij ritjes op de weg had ik altijd vrij snel last van zadelpijntjes, meerdere afstellingen geprobeerd, maar hielp niet. Via het forum een Ritchey WCS overgenomen, net een tikkie breder dan de oude Selle Italia X1. En 75gram lichter... :lol:
Afbeelding

Ook gelijk de remleiding van het voorwiel naar de binnenkant van de vork verhuisd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Aangezien de originele banden een dagje ouder worden en wel wat slijtage vertonen, ben ik me aan het verdiepen in andere banden icm tubeless rijden.

Nu dacht ik zelf er nog :roll: een setje velgen (en uiteraard banden) bij te kopen, zodat ik op m'n gemak daarmee kan klooien en de fiets tussentijds gewoon bruikbaar blijft.
Is dan bijvoorbeeld de Shimano WH-MT75 (XT serie) als wiel een goede keuze in vergelijking met de originele Supra MA20 wielen (ook XT naaf)? Volgens de info die ik kan vinden is de MT75 rond 2011 geïntroduceerd en Tubeless ready. Deze kan ik voor vrij weinig geld z.g.a.n. (< 150 euro) op de kop tikken en heeft als voordeel dat ik uiteindelijk de remschijven etc. over kan zetten vanaf de MA20 wielen.

Banden dacht ik aan Vittoria Peyote of Mezcal, waarbij ik me afvraag of de TNT (G+) versie de hogere prijs waard is? Wat is het verschil? In beide gevallen moet er toch ook nog latex gebruikt worden lijkt mij...

Het gaat mij er niet om dat ik een tiende van een PR af kan rijden en voor mij rolt de MA20 set prima, dus een gelijkwaardig wiel is goed genoeg. Wat ik dan weer wel leuk vind, is gewoon zelf wat kunnen knutselen in plaats van naar de lokale LBS te rennen.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Deze week via Marktplaats een setje DT Swiss X1600 Spline op de kop getikt, compleet met 2.10 Schwalbe Rocket Ron.
Voor het overzetten van de cassette de naaf schoon gemaakt en van wat nieuw vet voorzien, klinkt nu weer zoals het zou moeten (volgens YouTube.. :tong )

Het staat in ieder geval best netjes al zeg ik t zelf, nu nog testen in t bos.. :winkie:
Afbeelding

Bij montage ook de weegschaal erbij gepakt en alle wielen er compleet (dus incl. banden, QR, schijven en evt cassette) op gelegd.
DT Swiss: V = 1773 gram / A = 2166 gram
Supra: V = 1911 gram / A = 2383 gram
Komt neer op een 'winst' van ongeveer 200 gram per wiel. Losse cassette (10-spd XT) weegt 311 gram.

Ook gelijk de Xero wegwielen + slicks gewogen: V = 1757 gram / A = 2337 gram
Laatst gewijzigd door Merijn. op di 25 oktober 2016, 15:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie