Een verkeerde keuze gemaakt...

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Je geeft aan dat je langere afstanden wilt gaan fietsen. Ik zou dan zeker kijken naar een voorvork welke je kunt blokkeren. Naar mijn idee ga je niet blij worden van een wippende voorvork wanneer je aanzet (ik in ieder geval niet).
Voor op de weg speelt de rest van de afmontage in mijn ogen een wat kleinere rol, aangezien de belasting minder is als in het bos. Ook schakel je op de weg wat minder.

Persoonlijk zou ik eerder een gebruikte 26er kiezen met een leuke afmontage als een nieuwe 29er met deze afmontage. Simpelweg omdat ik mij zou gaan irriteren aan de schakelgeluiden, voorvork en remmen, zeker wanneer je het terrein in gaat.

Overigens als je wat Michel.nl suggereert al snel dingen wil gaan upgraden, kun je ook deze upgrades bij je budget optellen en kun je mogelijk al meer waar voor je geld krijgen.
Mocht je doel zijn om toch veelal op de weg te fietsen zou je ook nog kunnen kijken voor een crosshybride oid.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Punt is dat als je een 2ehands wil kopen je veelal langer moet zoeken om de juiste maat en specificaties. En dat deze jonge een beginnend fietser is.

De meesten hier zijn al gevorderden en verwachten meer van hun fiets en stellen daar een groter budget voor beschikbaar.

Het is absoluut geen wedstrijd fiets inderdaad. Maar kwa basis prima. Ook de mechanische remmen doen meer dan voldoende hun werk en ik heb ze al flink laten werken. Het schakelen gaat ook best wel snel dus dat is eerst ook geen groot probleem.

Als ik zover ben dat er dingen moeten vervangen worden dan zal ik zeker naar beter materiaal kijken. Maar dan moet er eerst weer wat gespaard worden omdat dat best wat kost.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
en_voyage
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 12 januari 2015, 17:42
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6

Een Trek Marlin 5 is inderdaad geen topmodel qua afmontage, maar tegelijkertijd is altijd de vraag hoe de fiets zal worden gebruikt. Persoonlijk denk ik dat je met de Marlin 5 de meeste Nederlandse MTB routes wel kunt doen, ik vermoed dat de onervarenheid van de TS eerder beperkingen zal opleggen.

De Marlin 5 is afgemonteerd met Tourney. Dat schakelt inderdaad wat hoekiger dan Deore en hoger, en je hebt achter maar 7 kransjes in plaats van 10 of 11. Vanwege de simpele derailleur zal de ketting wat meer klapperen. Vanaf Acera zijn de groepsets ook minder corrosiegevoelig, maar als je je fiets na gebruik even afspuit en droog wegzet, is er niet zoveel aan de hand. Met een eenvoudiger, goedkopere groep is de barrière om zelf reparaties uit te voeren wat minder hoog. En zoals zo vaak gezegd: niet het type groep, maar vooral de staat van onderhoud van de groep bepaalt de werking. Liever een soepele en schone goedkope groep, dan een smerige, weigerende dure groep.

We zijn allemaal ergens begonnen met MTB'en, en vaak ook tegen dezelfde knelpunten aangelopen; Deels hoort dat ook bij de leercurve. Zolang TS goed begrijpt dat hij met de Trek Marlin 5 geen topmodel koopt, maar wel een aardige beginnersbike, en dat hij op termijn vast wat zaken zal willen upgraden, dan is de Marlin 5 echt geen verkeerd model om een mooie hobby mee te beginnen. Je moet er niet heftig mee willen downhillen of willen jumpen. Daarvoor zijn de 80 mm veerweg van de voorvork en de enkelwandige velgen gewoon te eenvoudig. Maar een mooi rondje Noordwijk, Zeist of Apeldoorn kun je ècht wel met een Marlin 5 doen zonder dat hij uit elkaar valt...
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

en_voyage schreef:Een Trek Marlin 5 is inderdaad geen topmodel qua afmontage, maar tegelijkertijd is altijd de vraag hoe de fiets zal worden gebruikt. Persoonlijk denk ik dat je met de Marlin 5 de meeste Nederlandse MTB routes wel kunt doen, ik vermoed dat de onervarenheid van de TS eerder beperkingen zal opleggen.

De Marlin 5 is afgemonteerd met Tourney. Dat schakelt inderdaad wat hoekiger dan Deore en hoger, en je hebt achter maar 7 kransjes in plaats van 10 of 11. Vanwege de simpele derailleur zal de ketting wat meer klapperen. Vanaf Acera zijn de groepsets ook minder corrosiegevoelig, maar als je je fiets na gebruik even afspuit en droog wegzet, is er niet zoveel aan de hand. Met een eenvoudiger, goedkopere groep is de barrière om zelf reparaties uit te voeren wat minder hoog. En zoals zo vaak gezegd: niet het type groep, maar vooral de staat van onderhoud van de groep bepaalt de werking. Liever een soepele en schone goedkope groep, dan een smerige, weigerende dure groep.

We zijn allemaal ergens begonnen met MTB'en, en vaak ook tegen dezelfde knelpunten aangelopen; Deels hoort dat ook bij de leercurve. Zolang TS goed begrijpt dat hij met de Trek Marlin 5 geen topmodel koopt, maar wel een aardige beginnersbike, en dat hij op termijn vast wat zaken zal willen upgraden, dan is de Marlin 5 echt geen verkeerd model om een mooie hobby mee te beginnen. Je moet er niet heftig mee willen downhillen of willen jumpen. Daarvoor zijn de 80 mm veerweg van de voorvork en de enkelwandige velgen gewoon te eenvoudig. Maar een mooi rondje Noordwijk, Zeist of Apeldoorn kun je ècht wel met een Marlin 5 doen zonder dat hij uit elkaar valt...
Kijk dat bedoel ik nou, ik gebruik hem recreatief en zal hem nooit in wedstrijd verband gebruiken of extreme routes gaan doen. En zover ik de TS inschat ook niet. Mocht dat ooit veranderen dan kan ie altijd nog wisselen.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Matthijs001
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 25 september 2016, 19:24
Mijn mountainbike: rijd prima!

@Allen, hartstikke bedankt voor het meedenken!! :-q :-q

Keuze heb ik nog niet gemaakt, ik moet toch eerst mijn eigen MTB nog verkopen.
Maar misschien is een 29'er toch wat teveel gevraagd voor mijn budget. Dus tot ik mijn eigen bike nog niet verkocht heb ga ik nog even rond neuzen op Marktplaats voor misschien nog een 26". :)

Ook heb ik nog wat andere (onverwachtse) uitgaven, dus misschien dat ik er nog een tijdje mee wacht om een andere bike te kopen. Maar we gaan het zien, en zolang jullie me willen helpen waardeer ik dat zeer zeker!
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Kun je niet toch eens een foto maken met jezelf op de fiets, desnoods knip je het hoofd van de foto. Voor hetzelfde geldt valt het wel mee en hoef je helemaal geen geld uit te geven. Of is het met een ander stuur, stuurpen op zadelpen geregeld. Scheelt je weer geld.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

peerke35 schreef:Kun je niet toch eens een foto maken met jezelf op de fiets, desnoods knip je het hoofd van de foto. Voor hetzelfde geldt valt het wel mee en hoef je helemaal geen geld uit te geven. Of is het met een ander stuur, stuurpen op zadelpen geregeld. Scheelt je weer geld.
Kan ook gewoon met een balkje over de ogen.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

hoofd is hoogste stuk, als je inzoomt is het hoofd zo weg, alleen wel vermelden of je nek ontspannen was bij de houding
groetjes Marcel
lennartb82
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 11:53

Ik heb trouwens nog niet gezien wat nu je huidige framemaat is. Als ik je foto zie lijkt het niet een heel grote fiets. Ik heb in het begin ook de fout gemaakt om een te kleine fiets te kopen (1.96m), het past allemaal wel maar het voelt niet echt zoals je wilt.
joergarms
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 28 oktober 2012, 12:58
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega275 trail, custombuild. Dartmoor Primal 650 Custom. Propain Spindrift custombuild.
Contacteer:

Wat eventueel ook nog een goedkope optie is, is het kopen van een groter, 26inch frame. Dan kan je met een beetje geluk het meeste van de onderdelen overzetten. Losse frames, en zeker 26 inch zijn niet duur.
Nukeproof Mega 275 Custombuild.
Dartmoor Primal 650b Custombuild.
Propain Spindrift Custombuild. (sold)
Giant ATX840 (retired)
Apex Ultegra racingbike.
Giant Ultimo stadsfiets.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

De fiets lijkt niet zo heel groot maar als je naar de tegels kijkt waar hij op staat, volgens mij 40x60, dan zou de maat vanaf de BB tot bovenkant zadelbuis zo'n 50 cm zijn.
Maar dat is geen zekerheid natuurlijk. Meten is weten.
Gebruikersavatar
Hecoll
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: wo 15 juni 2011, 23:37

Precies...Je hebt nu al een heel topic vol met adviezen wat op zich niet verkeerd is maar we weten nog steeds niet welke framemaat jij nu hebt en hoe je op die fiets zit.
Qua lengte zit ik aardig gelijk en ik ben op 21" 4300 begonnen.
Een slag kleiner had misschien ook wel gepast maar hier zat ik het fijnste op. (nog steeds woon-werk :winkie: )
Heb daarna een 6700 in 19" gehad en dat was geen goed huwelijk.
De Scott (21" )die ik daarvoor in de plaats heb genomen ben ik ook wel mee aan het stoeien geweest voordat ik die goed voor mij had.
Inmiddels heb ik de overstap gemaakt naar 29er maar het laat wel zien dat er met aanpassing wat mogelijk is.
Misschien is dat bij jou ook het geval.
Matthijs001
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 25 september 2016, 19:24
Mijn mountainbike: rijd prima!

Update:

Ik heb mijn bike zojuist verkocht, omdat hij niet prettig zat voor mij.
Dus nu opzoek naar een betere (=grotere) MTB,

Allen hartelijk dank voor het meedenken! :-q :-q
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Suc6 met zoeken naar een andere :-q
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Idd, succes met zoeken.
Vooral veel kijken en vergelijken en niet over één nacht ijs gaan.
Staar jezelf niet blind op enkel de framemaat, ook de setup van een bike is belangrijk.
Niet ieder frame heeft dezelfde verhoudingen.
Plaats reactie